2011. júl 09.

Az FIA a Renault javára módosította a motorszabályozást - Újabb botrány előtt az F1?

írta: FormaNet
Az FIA a Renault javára módosította a motorszabályozást - Újabb botrány előtt az F1?

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh határozottan azt állítja, hogy az FIA Silverstone-ban megváltoztatta a fúvott diffúzorokra vonatkozó szabályozást, amivel a Renault motorokkal hajtott autóknak tett komoly engedményeket.

 
A szabályozás eredetileg 10 százalékos gázáramlást engedélyezett olyankor, amikor a pilóta nem nyomja a gázpedált. Martin Whitmarsh szerint pénteken, a Renault képviselőinek tiltakozása után ezt a limitet módosította az irányító testület.
 
„Felénél vagyunk a szezonnak, és Christian (Horner) nem szeretne veszíteni, ahogy erre számítani is lehetett. A szabályok kissé képlékenyek, és úgy tűnik, hogy óráról órára változnak, miközben mi még mindig tanuljuk a megfelelő leszorítóerő kialakítását. Ez nem kritika a Red Bullal szemben, ők a lehető legjobbat szeretnék kihozni ebből a helyzetből, de egy kicsit meglepődtünk, amikor azt hallottuk, hogy a szabályok kissé megváltoztak, mielőtt még bevezették volna azokat. Ez van, és biztos vagyok benne, hogy sok csapat próbálja majd megtalálni az autó hátsó részének legmegfelelőbb beállítását.”
 
 
A két csapatfőnök, Horner és Whitmarsh heves vitába keveredett a módosítás miatt.
 
Miről is van szó? Az eredeti elképzelés szerint a szabályok 10 százalékban maximalizálták a gázáramlást gázelvételkor, ám a Renault jelezte, hogy ez komoly megbízhatósági problémákat jelenthet, mert a motor kialakítása ehhez az alkalmazáshoz igazodott, és a korlátozás a motorok túlmelegedését eredményezi. Így végül az irányító testület a Renault motorok esetében 50 százalékra emelte ezt a limitet. Így most a Renault 50 százalékos pillangószelep nyitottság mellett, hidegen fújt diffúzorral versenyezhet, míg a többi alakulat 10 százalékos melegen fúvott diffúzort használhat.
 
Az ügyben megszólalt a szintén Renault motorokkal versenyző Team Lotus csapatfőnöke Tony Fernandes is, aki a szabályozás gyors tisztázását szorgalmazta.
 
Jelenleg tehát, pár órával a Brit Nagydíj időmérője, és másfél nappal a futam, előtt újabb rések vannak az FIA új szabályain, és ez minden bizonnyal komoly vitákat fog szülni, már talán az időmérő és a verseny előtt is, de a futam utáni következmények egyelőre még beláthatatlanok.    

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon  

Szólj hozzá

f1 renault forma1 red bull fia brit nagydíj christian horner fúvott diffúzor martin whitemarsh f1 botrány