2011. júl 17.

Zárt pilótafülke az F1-ben? FIA vizsgálatok a nagyobb biztonság érdekében

írta: FormaNet
Zárt pilótafülke az F1-ben? FIA vizsgálatok a nagyobb biztonság érdekében

A Nemzetközi Automobil Szövetség illetékes bizottsága lezárta a vizsgálatokat, amelyek arra voltak hivatottak, hogy az Formula-1-es autók - a pilóták biztonsága érdekében – , esetleg zárt pilótafülkét kapjanak.

A vizsgálat azután indult, hogy a Ferrari versenyzője, Felipe Massa 2009-ben a Hungaroringen súlyos balesetet szenvedett. A baleset előidézője Rubens Barrichello Brawn GP autójáról leszakadt rugó volt, ami menet közben találta el a brazil versenyző fejét, beszakítva Massa bukósisakját, ezzel súlyos, életveszélyes sebesülést okozva a pilótának.
 
Massa balesete előtt nem sokkal a Formula-2-ben halálos baleset is történt, amikor Brands Hatch-ben egy elszabadult kerék olyan szerencsétlenül találta el az egykori F1-es világbajnok John Surtees fiának, Henry Surtees-nak a fejét, hogy esélye sem volt a túlélésre.
A Formula-1 tavalyi záró futamán, Abu Dzabiban Vitantonio Liuzzi és Michael Schumacher balesete vezetett majdnem tragédiához, amikor Schumacher megpördülve, szembe állt meg a mezőnnyel, az olasz pedig már nem tudta elkerülni az ütközést, és ráfutott a német világbajnok autójára. Liuzzi autójának első szárnya, és kereke nagyon közel volt Michael fejéhez, de szerencsére akkor nem történt tragédia.
 
Ezek az események komoly aggodalomra adtak okot, ezért az FIA úgy határozott, hogy megvizsgálja a zárt pilótafülke bevezetésének lehetőségét a király-kategóriában. Az irányítótestület biztonságért felelős munkacsoportja a hónapban mechanikai kísérleteket is elvégzett, melyeknek lényege leegyszerűsítve az volt, hogy polikarbonátból kialakított pilótafülke tetőre 20 kilogrammos kerekeket lőttek 225 km/óra sebességgel. Ezzel párhuzamosan repülő pilótafülkéjét is tesztelték, hogy legyen összehasonlítási alapjuk. Az F1-es pilótafülke tető kialakításánál természetesen aerodinamikai szempontokat is figyelembe vettek a szakemberek.
 
 
 
Az eredmények pozitívak, ám a közeljövőben nincs esély arra, hogy zárt F1-es autókat lássunk versenyezni, mindenesetre az elvégzett kísérleteket, és azok eredményét bemutatják az FIA technikai Munkacsoportjának.
 
A Sauber istálló technikai igazgatója, James Key üdvözölte a biztonság érdekében tett lépéseket, de megkérdőjelezte, hogy valóban szükség van-e teljesen zárt fülkére, és legfőbb érvként azt hozta fel, hogy az akadályozhatja a versenyzőket az autó gyors elhagyásában, egy esetleges baleset után.
 
„A biztonság szempontjából bizonyos tekintetben hasznos lenne, mert védené a pilótákat, ám mi történik akkor, ha a pilótákat ki kell menekíteni az autóból. Ez nem egyszerű kérdés. Az FIA biztonság érdekében tett erőfeszítéseit természetesen nagyra értékeljük. A szövetség jó munkát végzett, és jó azt látni, hogy ösztönzik a minél biztonságosabb versenyzést.”
 
A szakember ugyanakkor azt javasolta, hogy vizsgálják meg a részleges, kvázi szélvédő szerű burok kialakítását, ami pajzsként védené a pilótákat, ám nyitottsága lehetővé tenné a menekülést is.
 
„Nem feledkezhetünk meg egy ilyen kialakításnál, hogy érdemes kompromisszumokat kötni. Talán egy félig zárt változat lehetne a legjobb megoldás”- nyilatkozta a Sauber szakembere.
 
A zárt pilótafülke alkalmazása biztonsági szempontból nagyon is érthető, és indokolt az FIA részéről, ám az elképzelés minden bizonnyal jelentősen megosztja mind a pilótákat, mind pedig a szakembereket. A bevezetés jelenleg nincs napirenden, a kísérletek csak egy elvi lehetőséget, és annak valós biztonsági vonatkozásait vizsgálták, az eredményeknek a későbbiekben lehet esetleg jelentőségük  
            

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá a fórumon  

Szólj hozzá

f1 forma1 fia zárt pilótafülke f1 biztonság