2011. júl 27.

A Mercedes számára sok tekintetben ünnepi hétvége lesz a Hungaroringen

írta: FormaNet
A Mercedes számára sok tekintetben ünnepi hétvége lesz a Hungaroringen

A Magyar Nagydíj hétvégéje  különleges lesz a Mercedes számára, mivel több tekintetben is jubileumi futamra készül a német gyártó  a Hungaroringen. Természetesen nem csak a csapatról van szó, hanem a Mercedes cég egészéről, mely vállalt a gyári csapatán kívül motorbeszállítója a McLarennek, a Force Indiának, így sok szálon kötődik a száguldó cirkuszhoz.

A hétvégén a Mercedes GP 26 éves versenyzője, Nico Rosberg 100. futamára készül.
Az egykori világbajnok, Keke Rosberg fia 2006-ban, a Bahreini Nagydíjon mutatkozott be a szériában, a Williams csapatnál, ahol 2009-ig versenyzett, és összesen 70 nagydíjon állt rajthoz. A grove-i alakulatnál elért legjobb eredménye egy második helyezés volt, amit 2008-ban a Szingapúri Nagydíjon sikerült elérnie.
A Mercedes GP visszatérése óta versenyzik az istállónál, a legendás, hétszeres világbajnok, Michael Schumacher csapattársaként, és tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy általában Schumacher előtt végez az időmérőkön és a futamokon. A Mercedesnél eddigi legjobb eredménye három harmadik helyezés a tavalyi évben, melyeket Malajziában, Kínában, és Nagy-Britanniában sikerült elérnie.
 
A McLaren pilótája Jenson Button pontosan dupla annyi versenyen vett eddig részt, mint Nico Rosberg, és azért nem maradhat ki a felsorolásból, mert a McLarenek 1995 óta Mercedes erőforrásokat használnak, így a Magyar Nagydíjon a 200. futamát ünneplő brit pilóta is részben a német cég „gyermeke”
 
Button F1-es pályafutása 2000-ben az Ausztrál Nagydíjjal kezdődött, első istállója neki is a Williams volt, ahol csupán egy évig versenyzett, legjobb eredménye egy negyedik hely volt a 2000-es Német Nagydíjon.
A következő évben a Benettonhoz szerződött, de még dobogó közelébe sem sikerült kerülnie.
Három év, három csapat, a 2002-es évet már a Renault versenyzőjeként élte meg, de két negyedik helynél többre itt sem futotta.
A Renault után három évig a BAR alakulatnál próbál szerencsét, ahol a második évben már voltak komolyabb eredményei. Futamot ugyan nem sikerült nyernie a Schumacher érában, de számtalan dobogós – köztük négy második hely – eredmény az év végi pontversenyben a harmadik helyre hozta a brit pilótát. A következő év már az istálló hanyatlása volt, és ez Button eredményein is meglátszott, be kellett érnie két harmadik hellyel, és a világbajnoki ranglistán csak a kilencedik helyen végzett.
A BAR anyagi gondjai okán az addigi motorszállító, a Honda felvásárolta az istállót, így a brit pilóta 2006-ban csapatváltás nélkül találta magát egy új istállónál, a Honda gyári alakulatánál.
Az első futamgyőzelem nem váratott magára sokáig, Button a 21. Magyar Nagydíjon megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét. Ez volt a pilóta 113. versenye.
Ez az év Alonsoról szólt, Button szerzett még néhány dobogós helyezést, de ezek az eredmények az év végére csupán a hatodik helyre voltak elegendőek.
Még két évet töltött a japán csapatnál különösebb eredmények nélkül, amikor a Honda 2008-ben bejelentette, hogy elhagyja a száguldó cirkuszt.
Az akkori pilótapáros, Button - Barrichello helyzete hónapokig bizonytalan volt, míg végül Ross Brawn egy jelképes összegért átvette az istállót 2009 elején, és Button a Brawn GP versenyzőjeként hat futamgyőzelemmel megszerezte a világbajnoki címet, és a csapat is győzött a konstruktőrök versenyében. Az istálló egy év után a Mercedes tulajdonába került, és 1955 után ismét gyári csapatot indított a Formula-1-ben a nagyhírű autógyár.
 
Button a siker után átszerződött a McLarenhez, ahol Lewis Hamilton csapattársaként eddig három futamgyőzelmet, és számtalan dobogós helyet ünnepelhetett, és most a Hungaroringen, első győzelme helyszínén ünnepelheti 200. versenyét.
 
A Hungaroring a Mercedes motorok számára is jelentős technológiai állomás, mivel a 2,4 literes V8-as Mercedes motorok a hétvégén futják századik versenyüket a 2006-os Banreini indulás óta.
 
 
A motor alapvető felépítése, és kapacitása semmit sem változott, azonban a folyamatos szabályváltozásoknak köszönhetően egyéb vonatkozásaiban már jelentősen eltér az eredeti erőforrástól.
A 2011-es motor a FO108Y kódjelet kapta, és a Mercedes Brixworth-i gyárában a Benz High Performence Engines csoport fejlesztette ki. Maximális kapacitása 2.4 liter, 90 fokos dőlésszögű, V8-as motor, a motor rögzített súlya 95 kg, és 750 lóerő teljesítményű.
A motorok élettartama a szabályváltozásokkal együtt jelentősen nőtt. Míg 2006-ban kb. 1000 kilométerre voltak kalibrálva, addig a jelenlegi szabályok miatt ez a távolság 2000 kilométer.
 
A Mercedes erőforrások szempontjából a legsikeresebb év a 2009-es volt, ekkor 10 futamot, és 10 pole pozíciót nyertek Mercedes motor hajtotta autóval, és öt futamon teljesített leggyorsabb kör is a sikerekhez sorolható. Ebben az évben a motor egyéni és konstruktőri címet is ünnepelhetett, a Brawn GP-nek köszönhetően.
 
Néhány érdekes statisztika a Mercedes motorjairól. A motor egységesítése 2007-től történt meg, így a statisztikát a cég innentől vezeti ezekre az erőforrásokra.
 
Az eddigi 99 futamon összesen 30 pole pozíció, 25 leggyorsabb kör, 94 dobogós helyezés, és ebből 32 győzelem sorakozik a dicsőség listán. Versenyeken az összes megtett kilométerek száma 102 ezer, melyet a négy csapat, a McLaren, a Brawn GP, a Force India és a Mercedes GP teljesített a német motorszállító erőforrásaival.
 
A legkiemelkedőbb teljesítményt az FW-049-01 kódjelű aggregát nyújtotta, amivel 2009-ben Jenson Button nyerni tudott Bahreinben, Spanyolországban és Monacóban is.
Ugyan ebben az évben a McLaren pilótája, Lewis Hamilton egy FW-058-01-es motorral megnyerte a Magyar Nagydíjat, a motor különlegessége pedig az volt, hogy a Formula-1 történelmében ez volt az első olyan hibrid motor, amellyel futamgyőzelmet szereztek.
 
A Mercedes tehát nagy hétvége elé néz, jelenleg három sikeréhes csapat autóiban ketyegnek motorjaik, ami biztosíték lehet arra, hogy nagy küzdelmeknek lehetünk szemtanúi, akár kint a ringen, akár a tv készülékek előtt.

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Csatlakozz hozzánk a Facebookon  

 

 

Szólj hozzá a fórumon  

Szólj hozzá

mercedes f1 hungaroring mclaren forma1 magyar nagydíj formula1 brawn gp jenson button nico rosberg mercedes gp v 8 as motorok