2011. aug 13.

Vettel-Webber párharc azonos autókban, avagy a különbség egyik oka

írta: FormaNet
Vettel-Webber párharc azonos autókban, avagy a különbség egyik oka

Számtalan fórumon olvashatunk olykor szinte vérre menő vitákat arról, vajon a Red Bull pilótái között mi lehet az a jelentős különbség, melynek okán a regnáló bajnok, Sebastian Vettel ilyen nagy előnyre tett szert, az ugyanolyan autóval versenyző csapattárs, Mark Webberel szemben.

Született számtalan összeesküvés elmélet arról, hogy a csapat jobban támogatja a fiatal pilótát, hiszen a Red Bull energiaitalok eladhatóbbak egy német ajkú pilóta ajánlásával. Hívják Vettelt kis kedvencnek, és többen megkérdőjelezik tehetségét, holott egy világbajnokról van szó.
 
Az alakulat a csapatsorrend, és az ezzel kapcsolatos képmutatás vádjait sem kerülte el, ami már a 2010-es Brit Nagydíjon történt első szárny csere után született meg, és idén ugyanezen a helyszínen újra felerősödött, amikor is a csapat rászólt Webberre, hogy az utolsó körökben már ne csatázzon Vettellel. 
 
Ha jobban megvizsgáljuk, akkor ezek az érvek, leginkább logikus döntésnek tűnnek, és egy elfogulatlan szemlélődőt nem feltétlen győznek meg arról, hogy Vettel kiemelt támogatást kapna Webberrel szemben.
Természetesen érthető, ha valaki emocionális alapon közelíti meg a dolgot, és keres magyarázatot arra, hogy kedvence miért nincs az élen. De ha pártatlanul értékeljük a Red Bull döntéseit, be kell látnunk, azoknak valóban teljesen logikus magyarázata van.
 
A tavalyi első szárnnyal történt esetről röviden annyi, hogy Vettel autóján nem megfelelően rögzítették az új alkatrészt, ezért az fellazult, és egy bukkanónál eltört. Vagyis nem Vettel zúzta le, de persze a kívülről szemlélődő ennek okát nem tudhatta. Mivel abban a pillanatba Vettel volt előrébb a pontversenyben, így a csapat természetesen az egyetlen új eszközt az ő autójára rakta fel. Ezzel nem Vettelt, hanem az előrébb álló pilótát támogatták. A szárny nem Webberé volt, így azt nem is tőle vették el. Mivel csak egy volt, az istállónak dönteni kellett, és nincs ma a világon egyetlen olyan F1-es alakulat sem, aki hasonló helyzetben másként döntött volna. Az, hogy ezt Webber másként élte meg, szintén érthető, de csak érzelmileg, mert a tény ettől tény marad, és mint tudjuk, a tények makacs dolgok.
 
A másik érv amellett, hogy a csapat Vettelt támogatja, szintén egy silverstone-i eset, de már az idei évből. Ez nem szólt másról, mint arról, hogy egy esetleges pozíció csere miatt a csapat nem kockáztathat 33 pontot az utolsó körökben, és ez akkor valódi, ám a sportszerűséget tiszteletben tartó csapatutasítás volt, ami nem összekeverendő a csapatsorrenddel. (és főleg nem összehasonlítható a 2010-es Német Nagydíjon történtekkel, amikor a Ferrari az elől haladó Massát parancsolta csapattársa mögé) Ráadásul a történtek után támadt vihart a csapat tulajdonosa, Dietrich Mateschitz hamar rövidre zárta azzal, hogy örül Webber engedetlenségének. Gondoljunk csak bele, ha valós lenne a Red Bullnál Vettel támogatása Webberrel szemben, arról talán az osztrák milliárdos is tudna, és nem hallanánk ilyen nyilatkozatokat tőle.
 
Hogy mi lehet az oka annak, hogy a tavaly még igen szoros párharc az energiaitalos csapat pilótái között, mára komoly Vettel dominanciává változott, annak számos oka van. Egy érdekes magyarázat lehet az, amit Kevin Nix gumi mérnök adott, aki Vettel előtt számtalan neves pilótával is együtt dolgozott.
 
 
 
 
 
 
A Formula-1-ben az eredményesség számtalan összetevő egy időben, egy helyen való optimális jelenlétén múlik. Az egyik ilyen szegmens a gumi, ami az idei évben talán még hangsúlyosabb szerephez jutott. Általánosan elfogadott tény, hogy a mezőnyből Jenson Button az a pilóta, aki talán legkíméletesebben bánik az abroncsokkal. Nix, aki pályafutása során együtt dolgozott többek között Michael Schumacherrel, és David Coultharddal is, úgy gondolja, Vettel visszajelzései a gumik terén, felülmúl minden eddigi pilótát. Emlékezzünk vissza az idei Monacói Nagydíjra. Vettel 46 körön keresztül védekezett a szűk utcai pályán Fernado Alonsóval, és a később csatlakozó Jenson Buttonnal szemben, és ha nem jön közbe a kényszer szünet, minden bizonnyal megpróbált volna végig menni az elhasználódott gumikon.
Most sokan rálegyinthetnek, hogy Vettelek szerencséje, volt, és a piros zászló miatt időveszteség nélkül tudta lecserélni az abroncsokat, de a lényegen ez nem változtat, a német jelentősen többet hozott ki akkor a gumikból, mint ami a gyártó, és a csapat által becsült lehetőség volt.
 
"Sebastian visszajelzései sokkal jobbak, mint bármely más versenyzőé, akikkel együtt dolgoztam. Mivel a Red Bull hatalmas leszorítóerővel bír, és ennek ellenére gyors, az lenne az elvárható, hogy az abroncsok gyorsabban kopnak, de Seb tudja, hogy kell az autót úgy kezelni, hogy a kopás ne legyen nagymértékű, így nem állt ki, folyamatosan üzemi hőmérsékleten tartotta kontroll alatt” – ecsetelte Vettel gumimérnöke, Kevin Nix.
 
A csapattárs, Mark Webber számára a Pirelli gumik kevésbé kezelhetőek, az ausztrál a Bridgestone gumikkal sokkal jobb viszonyban volt, amit igen jól példáz a tavalyi szezon első felében nyújtott teljesítménye. A Red Bull mérnökei továbbra is keresik azokat az optimális beállításokat, melyek Webber számára is megfelelő gumihasználatot eredményeznének a Pirelli gumikon. Erre célzott is a Red Bull szókimondó tanácsadója, Helmut Marko, amikor kijelentette: "Marknak kezdetben problémái voltak az új gumiabroncsokkal, amin még dolgozunk."
 
 
Vettel édesapja, Norbert Vettel úgy emlékszik fia 2001-es gokart szezonjára, hogy a Junior Cart Cup versenyein a Vettel által vezetett gokart kerekeinek futófelülete fele annyira sem használódott el, mint a többieké. A győztes akkor Sebastian Vettel volt.
 
A tények ismeretében talán jobban megérthetjük, mi az egyik oka annak, hogy a két versenyző között a tavalyi év szoros versenye után ilyen jelentős a különbség, még ha teljesen azonos autóban versenyeznek is. Nyilvánvaló, hogy vannak egyéb okok is, de ez is egy olyan megvilágítása a helyzetnek, ami arra próbál rámutatni, hogy nem raknak "plusz súlyokat" Webber autójába csupán azért, hogy Vettel előrébb végezzen.
 
Ebből azonban semmiképpen sem egyenesen következik az, hogy Vettel jobb pilóta lenne csapattársánál, csupán az, hogy az idei évben a feltételek (legalábbis a gumik tekintetében mindenképpen) számára kedvezőbbek, míg ausztrál kollégája eddig nem tudott tökéletesen alkalmazkodni a változáshoz. 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
 
 
 
Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 red bull bridgestone formula1 mark webber sebastian vettel vettel webber párharc kevin nix