2011. aug 17.

Pirelli: Mindig van jóslatunk arra, hol végeznek az autók, de nem hinném, hogy ezt elárulhatnám

írta: FormaNet
Pirelli: Mindig van jóslatunk arra, hol végeznek az autók, de nem hinném, hogy ezt elárulhatnám

Az idei szezonban a Pirelli gumik rengeteg beszédtémát szolgáltatnak, és nem mellesleg rendkívül izgalmas versenyeket köszönhetünk az olasz márka abroncsainak. A GPUpdate exluzív interjújában a Pirelli motorsport igazgatója Paul Hembery a jövőről, és az esetleges változásokról beszélt, és azt is elárulta, hogy az adatokból általában meg tudják jósolni, hogy ki fogja megnyerni az adott versenyt.
 
Vitathatatlan, hogy az elmúlt 11 versenyen számtalan izgalmas pillanatot okozott a Pirelli gumiválasztása, és az olykor teljesen különböző stratégiák. Hembery úgy véli, hogy ha visszatekint a szezon első felére, akkor általában megfelelően döntöttek a vegyületek kiválasztásánál, ugyanakkor egy-két versenypályára utólag talán mást választanának.
 
"Azt hiszem, ha visszatekintünk, talán néhány ezek közül kicsit változna, és van ahol egy kicsit agresszívebb, van ahol inkább a konzervatívabb lenne ez a változás. De van egy másik dolog, amit szem előtt kell tartani, ez pedig nem más, mint a változó időjárási körülmények. Magyarországon viszonylag hűvös körülmények voltak, de a hőmérséklet lehetett volna 10 fokkal magasabb is, hiszen júliusban és augusztusban ez inkább jellemző Magyarországra. Szóval ezt valóban nehéz megjósolni, és ezért nehéz megítélni így utólag. De van néhány olyan pálya, ahol utólag talán lehetett volna kicsit agresszívabb taktikát alkalmazni, például a Nürburgringen. És van ahol inkább az új médium, és a kemény keverék lett volna megfelelőbb, mint mondjuk Törökországban"- tekintett vissza az elmúlt időszakra Hembery, aki a jelenről és a jövő évi tervekről is beszélt.
 
"Hogy őszinte legyek, már a szezon elején tudtuk a csapatok szélcsatornában és a teszteken végzett futási adatai alapján, hogy van amin  nem fogunk tudni változtatni a szezon közben. Az első idényünkben azt akartuk, hogy minimumon tartsuk a szükséges változtatásokat, és hagytuk, hogy a csapatok megszokjanak minket. De minden bizonnyal a jövőben is lehetnek változtatások a szezon közben, főleg ha a szezon végén, és a szezon közepén is tesztelünk, ami jelenleg úgy tűnik, benne van a pakliban. Az, hogy a jelenlegi autókon tesztelhetünk, nem pedig 2-3 éves konstrukción, az sokban segít minket, és ha ezt év közben is megtehetjük, akkor tudunk fejleszteni az idény közben is."
 
A Pirelli szakembere azt is kifejtette, hogy a szezon közbeni teszteknek a cég számára mikor és hol lenne értelme.
 
"Ez az európai versenyek előtt lenne ideális, különösen, ha olyan pályán tehetnénk, ahol majd verseny is lesz, vagy esetleg már volt a szezon során. De ha önző módon csak, mint gumigyártó gondolkodom, akkor számunkra nem az lenne a cél, hogy olyan pályára menjünk, ahol már lezajlott a verseny, hiszen ilyenkor már az összes adatot megkapjuk a csapatoktól, amire szükségünk van egy esetleges új termékhez" - ecsetelte az igazgató, aki persze tisztában van a költségcsökkentés fontosságával, de véleménye szerint a szezon közbeni teszt a csapatok számára is ésszerű döntés lenne, nem beszélve a fiatal pilótákról, akiknek ez jó alkalom lehet tehetségük bizonyítására.
 
Hogy mennyire látja reálisnak az időmérő abroncsok bevezetését jövőre, Hembery a következőt válaszolta: "Mi előálltunk néhány ötlettel, most a csapatokon a sor, hogy elgondolkodjanak, mennyiben befolyásolja ez a versenyeket. Azt gondolom, hogy nem zárjuk ki ennek a lehetőségét, és a rajongók számára is izgalmas lenne egy kvalifikációs abroncs, úgyhogy miért is ne? Néhány versenyzővel  beszéltem azok közül, akik már vezettek ilyen gumikon, és azt kell mondjam, hogy mindenkinek nagyon tetszett az ötlet, mert tudták jól, hogy egy körbe mindent bele kell adniuk, és ha hibáznak, akkor nincs több lehetőség"- utalt a váratlan helyzetek, vagy esetleges hibák külön izgalmára az olasz gyártó szakembere. További lehetőségeket lát a hátsó abroncsok változtatásában is, melyek 2012-től úgymond „szögletesebbek” lesznek annak érdekében, hogy jobb tapadást biztosítsanak, tartósabbak legyenek, és ez által a keverékek kiválasztásánál nagyobb kockázatot is be lehessen vállalni.
 
"Jelen pillanatban nincs kihasználva teljes mértékben a gumi felülete, és mi szeretnénk ebből még többet ki hozni. Ez a pilóták számára azt jelenti, hogy nagyobb a tapadási felület, számunkra pedig azt, hogy a vegyületek megválasztásánál olykor agresszívabb vonalat is követhetünk, hiszen ezekkel több kilométert lehet majd megtenni."
 
Végül a GPUpdate munkatársa emlékeztette a szakembert egy év eleji tesztre, ahol egy versenyszimuláció alatt azt találta mondani, hogy a Pirellinek egy verseny előtt meg kell tudni mondania, hogy azt ki nyeri meg. Barcelonában Hembery akkor ezt még nem tudta megmondani, így a brit szakportál munkatársa most újra feltette a kérdést, amire az igazgató természetesen mosolyogva, és kitérően válaszolt.
 
 
 
 
 
"Van néhány tippünk, annyit mondhatok. Hiszen tudjuk a stratégiát, meg van az információnk, de akkor sem szeretek ilyenekről beszélni, ha esetleg egy egész jó tippünk van. Természetesen nem tudjuk figyelembe venni a váratlan eseményeket, vagy egy plusz kerékcsere problémát, ráadásul az olyan kaliberű versenyzőknél, mint Alonso, Hamilton és Vettel, soha nem lehet előre tudni, hogy milyen rendkívüli dolgokat képesek előhúzni a kalapból. Láttunk már erre példát idén is. Tehát mindig van jóslatunk arra, hogy hol végeznek majd az autók, de sajnos nem hinném, hogy ezt elárulhatnám."
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
 
 

 

  

Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 paul hembery f1 gumik f1 teszt