2011. aug 30.

Statisztikák, érdekességek a Belga Nagydíj után

írta: FormaNet
Statisztikák, érdekességek a Belga Nagydíj után

Sebastian Vettel egy újabb versenypályát hódított meg az elmúlt hétvégén, így már nem sok helyszín maradt a jelenlegi versenynaptárban, ahol a német még nem diadalmaskodott, ugyanis F1-es pályafutásának eddigi 17 futamgyőzelmét 13 különböző pályán szerezte.
 
Monza, Sanghaj, Silverstone, Szuzuka, Abu Dzabi, Malajzia, Valencia, Interlagos, Melbourne, Isztambul, Barcelona, Monaco, és most már a belgiumi Spa-Francorshamp is felkerült Sebastian Vettel listájára, amin eddig összességében 17 futamgyőzelem sorakozik.
Vettel ezzel már a 14. helyig tornázta fel magát a futamgyőztesek örökranglistáján, közvetlenül előtte két finn klasszis, Kimi Räikkönen és Mika Häkkinen áll, 18 ill. 20 F1-es győzelemmel.
 
A bajnokság éllovasa Belgiumban tovább növelte esélyeit a második vb címre, ami úgy tűnik sokkal könnyebb menet lesz számára a tavalyinál, amikor úgy ünnepelhette legfiatalabb versenyzőként első trófeáját, hogy (a szezonzáró futam előtt) egész idényben egyetlen egy alkalommal sem vezette a bajnokságot. Vettelnek már most több pontja van (259), mint 2010 év végén, amikor végül négy ponttal megelőzve Fernando Alonsót, összesen 256 ponttal lett világbajnok.
 
A 24 esztendős németnek még 84 egységet kell gyűjtenie ahhoz, hogy bebiztosítsa a végső sikert. Vagyis ha a hátralévő hét versenyen minden alkalommal csak a negyedik helyen ér célba, akkor teljesen mindegy, hogy a még matematikailag versenyben lévő négy rivális (Webber, Alonso, Button, Hamilton) mindeközben milyen eredményt produkál.
Legegyszerűbb számítás: Vettel jelenlegi pontjainak száma 259, a második helyen álló Webberé 167. Ha Vettel hét versenyen negyedik lesz, akkor összesen 343 pont áll majd a neve mellett, és ha közben Webber mindegyik futamot megnyeri, akkor is csak 342 pontja lesz.
 
Hét győzelemmel elbukni egy világbajnoki címet
Sem a pontrendszer, sem a nagydíjak száma, és mellesleg Vettel hatalmas előnye sem hasonlítható a következő esetekhez, de érdekesség, hogy bizony az F1 történelmében már nem egy példa volt arra, hogy 1-1 versenyző hét futamgyőzelem ellenére is elbukta a bajnoki csatát.
1984-ben Alain Prost hiába nyert hét versenyt is, miközben csapattársa, Niki Lauda csak ötöt, az osztrák végül fél ponttal felülkerekedett kollégáján. 1988-ban Prost szintén hét diadalt számlált, akkori csapattársa, Ayrton Senna azonban egyel többet.
2005-ben Kimi Räikkönen a megbízhatatlan McLarennel csúszott le a bajnoki címről, hiszen hiába volt villámgyors és hiába nyert hét versenyt, mikor riválisa, Fernando Alonso szintén hét győzelemmel, de kiegyensúlyozottabb teljesítménnyel végül több mint húsz ponttal gyűjtött többet.
2006-ban szintén hét-hét volt az állás Fernando Alonso valamint Michael Schumacher között, a Renault-ban ülő spanyol végül több dobogós helyezéssel, és összesen 13 ponttal győzte le az idény végén visszavonuló hétszeres bajnokot.
 
 
A Red Bull továbbra is száz százalékos az időmérő edzéseken, hiszen az eddigi 12 nagydíjon mindannyiszor a csapat versenyzői szerezték meg az első rajtkockát. Még négy pole, és a csapat megdönti minden idők legtöbb, egy idényen belül szerzett pole-jának rekordját, melyet tavaly sikerült beállítania 15 első rajthelyezéssel. Igaz arányaiban nem tudta túlszárnyalni a két legendás csapatot, a McLarent és a Williamst, akiket 2-2 egymást követő szezonon belül mindössze egyszer győzött le egy-egy rivális a kvalifikáción.
Egy szezonon belül szerzett rajtelsőségek rekordja:
McLaren: 1988 - 15/16
McLaren: 1989 - 15/16
Williams: 1992 - 15/16
Williams: 1993 - 15/16
Red Bull: 2010 - 15/19
 
A fiatal osztrák csapat összességében 32. rajtelsőségét, 22. futamgyőzelmét és 10. kettős győzelmét jegyezte a Belga Nagydíjon. Ez utóbbival már az örökranglista negyedik helyén áll, az F1 történelmében ugyanis tíznél több kettős győzelmet csak a Ferrarinak (81), a McLarennek (47) és a Williamsnek (33) sikerült eddig elérnie.
A Ferrari tavaly a botrányosra sikeredett 2010-es Német Nagydíjon örülhetett legutóbb dupla diadalnak, a McLaren ugyancsak tavaly, Montrealban aratott utoljára kettős győzelmet, míg a Williams a 2003-as Francia Nagydíj óta (Ralf Schumacher és Juan Pablo Montoya) nem ünnepelhetett ilyen tökéletes eredményt.

 
 
Mark Webber F1-es karrierjének 27. dobogós helyezését szerezte meg Spában, mindemellett idén már ötödik alkalommal az ausztrál neve mellé került a versenyben megfutott leggyorsabb kör, amivel jelenleg vezeti a 2011-es statisztikát.
2011. Legtöbb versenyen megfutott leggyorsabb kör:
Mark Webber: 5
Lewis Hamilton: 2
Felipe Massa: 2
Sebastian Vettel: 1
Fernando Alonso: 1
Jenson Button: 1
 
Jenson Button idén először nem jutott be a Q3-ba, ami egyben azt is jelenti, hogy már csak öt versenyző van a mezőnyben, akik az időmérőkön eddig minden alkalommal bekerültek a legjobb tízbe: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Felipe Massa és Nico Rosberg.
 
A Williams újonc pilótája, Pastor Maldonado életének első F1-es pontját szerezte meg Spában amikor a tízedik helyen ért célba. Ezzel a király-kategória történelmének második venezuelai pontszerzője lett Johnny Cecotto után, aki 1983-ban Long Beach-en, az egy pontot érő hatodik helyet szerezte meg a Theodore-Ford Cosworth-ban. Maldonadón és Cecottón kívül egyébként mindössze egy venezuelai származású versenyző sorakozott fel a király-kategória mezőnyével a rajtrácsra, Ettore Chimeri személyében, aki 1960-ban egyetlen egy alkalommal, az Argentin Nagydíjon egy Maseratival állt rajthoz, de versenye mindössze a 23. körig tartott.
Tehát Maldonadónak nem kell túlzottan megszakadnia ahhoz, hogy hazájának legsikeresebb Formula-1-es pilótája legyen, hiszen még egy pont, és máris „túlszárnyalja” Cecottót.
 
Michael Schumacher a 24. rajtkockából várhatta belgiumi versenyét, végül 19 helyet javítva, ötödikként szelte át a célvonalat. Ilyen menetelést legutóbb Kimi Räikkönentől láthattunk a 2006-os szezonnyitó Bahreini Nagydíjon, amikor a McLaren finn pilótáját a rajtrács legvégéről (22. hely) végül harmadikként intette le a kockás zászló.
 
Nico Rosberg idén már 17 körön keresztül állt az élen (Kína-14, Belgium-3), pályafutása alatt pedig összességében 60 kört vezetett különböző versenyeken, de ez idáig még egyszer sem sikerült ezt győzelemmel megkoronáznia. Rosberg előtt csak négy versenyző sorakozik az F1 történelmében, akik pályafutásuk során ugyan nem egyszer vezették a versenyt, ugyanakkor sosem sikerült a leintésig megtartaniuk elsőségüket.
Chris Amon 183
Jean Behra 107
Jean-Pierre Jarier 79
Jack McGrath 71
Nico Rosberg 60
A négy versenyző közül Jack McGrath az ötvenes években négy Indianapolis500-on gyűjtötte össze 71 élen töltött körét, ami gyakorlatilag nem számított bele az F1-es világbajnokság pontversenyébe. Tehát ha a statisztikából is kihúzzuk az amerikai versenyzőt, akkor ezen a nem éppen figyelemreméltó listán mindössze hárman sorakoznak Rosberg előtt.
 
2011- dobogós helyezések száma a Belga Nagydíjat követően
Sebastian Vettel: 11 (7x első hely, 4x második hely)
Mark Webber: 7 (2x második hely,  5x harmadik hely)
Jenson Button: 6 ( 2x első hely, egy második hely, 3x harmadik hely)
Fernando Alonso: 6 (egy első hely, 3x második hely, 2x harmadik hely)
Lewis Hamilton: 4 (2x első hely, 2x második hely)
Nick Heidfeld: 1 (harmadik hely)
Vitalij Petrov: 1 (harmadik hely)

  

FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

f1 formula 1 2011 spa f1 statisztika blega nagydíj