2011. aug 30.

Whitmarsh a gumi ügyről: Felelősek vagyunk a pilótáink biztonságáért

írta: FormaNet
Whitmarsh a gumi ügyről: Felelősek vagyunk a pilótáink biztonságáért

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh a belgiumi gumi fiaskóról elmondta, nem tartja helyesnek, hogy a Red Bull kockáztatott a teljesítmény érdekében, mert véleménye szerint a versenyzők biztonsága kell, hogy a legfontosabb legyen. Whitmarsh arról is beszámolt, hogy csapata betartotta a Pirelli által javasolt beállításokat, és bár ők is tapasztaltak némi problémát a lágy keverékekkel, de ez nem volt annyira vészes, hogy biztonsági kérdéseket vetett volna fel. 

Belga Nagydíj hétvégéjén - ahogy arról már írtunk – kisebb vita bontakozott ki a Pirelli és egyes csapatok, elsősorban a Red Bull között, miután az időmérő harmadik szakaszának végén a Milton Keynes-i alakulat úgy gondolta, a lágy gumik felhólyagosodása komoly kockázatot jelenthet a másnapi startnál. A Pirelli szakemberei megállapították, hogy a kerekek dőlésszöge nem az általuk ajánlott mértékű, amihez természetesen joguk van a csapatoknak, de ha kockáztatnak, akkor annak esetleges következményeit is viselniük kell. 

Tehát nem arról van szó, hogy minden csapat uniformizált beállításokkal kell, hogy versenyezzen, csupán a Pirelli meghatározza az optimális kerékdőlést, és egyéb, a gumikat érintő beállításokat, majd azt ajánlás formájában megküldi az istállóknak, és mindenki eldöntheti, hogy alkalmazza, avagy saját beállításokkal próbálkozik. Amennyiben a saját beállítás nagyobb gumikopást eredményez, jobban igénybeveszi az abroncsokat, az köznyelven szólva a „garanciális feltételek” megszűnését jelenti, ezért ilyen esetekben reklamációnak nincs helye.

A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh úgy véli, hogy bár ők is jelezték a problémát az időmérő után a gumiszállító szakembereinek, az abroncsok kopása, felhólyagosodása nem volt olyan mértékű, hogy az veszélyeztette volna a pilóták biztonságát.
A csapatfőnök elmondta, hogy elsősorban Hamilton első kerekein tapasztaltak szokatlan felhólyagosodást, de nem látták szükségét a kerékdőlés beállítások változtatásának.
 
 
"Beszéltünk erről a futómű, és a gumimérnökünkkel, és arra a megállapításra jutottunk, hogy a kerékdőlés változtatása nem fog segíteni a helyzeten, de úgy véltük, ez így is biztonságos lesz. Valószínűleg ez a Red Bullnál nagyobb dilemmát okozott, mert az ő elemzéseik szerint ez a változtatás növelte volna a biztonságot. Úgy vélem elég kínos szituációba kerültek, és beszélni is fogok erről Adriannal (Newey). Azt hiszem azzal minden csapat egyetért, hogy nem megengedhető az abroncsok cseréje, és nem megengedhető a kerékdőlés változtatása anélkül, hogy az ne vonna maga után büntetést, vagyis ilyen esetben ne a bokszutcából kelljen rajtolni."
 
A szakembert arról is kérdezték, hogy a McLareneknél eltértek-e a kerekek beállításánál a Pirelli által javasolt értékektől.
 
"Nem, nem és nem. Felelősek vagyunk a pilótáink biztonságáért, és csökkentett kerékdőléssel indultunk, ahogy ezt már mondtuk. Ez kissé a teljesítmény rovására ment, de akkor is helyesen döntöttünk”- jelentette ki a csapatvezető.
 
A Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali nem szerette volna kommentálni a gumi kérdést, csak röviden beszélt a történtekről.
 
"Amit a mi oldalunkról elmondhatok az az, hogy teljes mértékben követtük a Pirelli ajánlását. A Pirelli instrukciói alapján a gumik a legmegfelelőbben, és a legbiztonságosabban működnek. Hallottam sok vitát a hólyagosodás problémájáról, és őszintén szólva nem igazán értem mi ez, de nem kellet volna megtörténnie, ha minden csapat korrektül, követi a Pirelli megfelelő ajánlásait."
 
 
 
 
 
 
Sokan vélekednek a történtek után úgy, hogy a Red Bull és Adrian Newey komoly kockázatnak tette ki pilótáit az eredmény érdekében, ami igaz is. Azt azért fontos kiemelni, hogy a Pirelli is megvizsgálta a felhólyagosodott gumikat, és ha a cég szakemberei életveszélyesnek értékelték volna, akkor minden bizonnyal nem sorakoztatják fel a két versenyzőt a rajtrácsra, hanem új szettel, és korrigált beállítással a bokszutcából indítják. Természetesen az a Red Bull számára is egyértelmű volt, hogy a lágy gumikon, azokkal a beállításokkal nem tudnak akkora távot megtenni, sőt a gumicserét követően sem tudják az elvárt mennyiségű köröket teljesíteni, így ehhez a helyzethez igazították a kerékcsere stratégiát, amit részben a biztonsági autó is segített.        
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 
Szólj hozzá

ferrari f1 pirelli mclaren forma1 belga nagydíj stefano domenicali martin whitmars belga gumibotrány