2011. sze 04.

A McLaren a Mercedes részvények kivásárlására készül

írta: FormaNet
A McLaren a Mercedes részvények kivásárlására készül

A McLaren Mercedes hosszú ideje banki tartozásoktól mentes, amire igen büszke is a wokingi alakulat. Ez az állapot azonban a jelek szerint most megszűnik, és az istálló igen indokolt dolog miatt hitelfelvételre kényszerül.
 
 
 
Christian Sylt, a Formula-1 gazdasági és pénzügyi dolgaiban jártas szakíró arról értesült, hogy a legendás csapat 2003 óta először újra bankhoz fordult hitelkérelemmel. A banki kölcsön oka pedig nem más, mint az a szándék, mely szerint a McLaren szeretné kivásárolni a Mercedes még megmaradt tulajdoni hányadát, ezzel - tulajdonosi viszonyait tekintve - függetlenné válni a német autókonszerntől. A csapatnál úgy gondolják, a függetlenedés fokozhatja az alakulat bajnoki esélyeit. A McLaren jelenleg a második helyen áll a konstruktőrök versenyében, ezért a csapatnál úgy vélik, hogy a fejlődés érdekében minden esélyt meg kell ragadni, és a teljes irányítást kézbe kell venni.
 
Sylt szerint a kölcsönnek nincs akadálya, mert a dokumentumok alapján minden biztosított a hitelhez, akár a banki számlaegyenleget, az ingatlanokat, de akár a szellemi tőkét figyelembe véve. A dolog pikantériája az, hogy a Santander bank a Ferrari mellett megmaradt a McLarennél is szponzorként, ám a hitelt mégsem a spanyol bankóriástól kívánják felvenni a wokingiak.
 
A hitelező pénzintézet a HSBC, és ennek oka igen egyszerű. A McLaren banki kapcsolata a HSBC-vel hosszú időre nyúlik vissza, mint a Santander bankkal kötött szponzori szerződés, illetve a pénzintézetekhez fűződő viszony jellege is jelentősen különbözik egymástól. Míg a Santander elsősorban marketing szempontok alapján lépett szponzori megállapodásra a McLarennel, addig a HSBC-vel már hosszú ideje valódi banki kapcsolata van az istállónak.
 
A Mercedes maradék tulajdonrészének kivásárlása körülbelül ötven millió fontot jelent. A németek 2009. novemberében (miután a következő évtől már saját gyári csapatot indítottak) hozzájárultak ahhoz, hogy negyven százalékos részesedést visszavásároljon a Ron Dennis elnök által vezetett McLaren Group, az istálló anyacége. A cég tulajdonosi összetétele így már csak pénzügyi befektetőkből áll majd, miután az egyetlen szakmai tulajdonos végleg elhagyhatja a wokingi céget. Jelenleg fő részvényes még a svájci Swiss TAG Group, és a Bahrein Állam tulajdonában lévő legnagyobb vagyonkezelő alap, a Mumtalakat. A Mercedes maradék 16 százaléknyi részvénycsomagját a források szerint az év végéig kell kifizetni a cégnek.

 
 
A hitel azonban nem csak a részvények kifizetésére kell, hiszen 50 millió font bár nagy pénz, de nem jelentene gondot a McLarennek. A hitel másik része egyféle tőkebevonás a csapat fejlesztéseire, amely a tervek szerint megalapozhatja a fejlődésnek egy olyan ütemét, mely alkalmassá teszi az alakulatot arra, hogy eséllyel tudja felvenni a harcot a Red Bull elleni küzdelemben.
 
A hitel harmadik részének hasznosítása közvetlenül nem érinti a Formula-1-es részleget, ezt a közúti autók gyártórészlegének fejlesztésére fordítja az anyacég. Új gyár épül, amely 300 új munkahelyet is teremt, és itt fogják gyártani a McLaren 175 ezer dolláros szuper autóját, az MP4-12C-t. A tervek szerint évente ezer darab full extrás autó gördül majd ki az új gyárból.
 

A teljes McLaren Group 2007 óta szinte teljesen mentes volt banki hitelektől, ami most megváltozik. Az, hogy akár a részvények visszavásárlása meghozza-e a függetlenségből remélt komolyabb eredményeket az F1-ben, vagy hogy az új beruházás milyen üzleti hasznot realizál, még a jövő titka. Egy azonban bizonyos. A McLaren egy stabil műszaki és innovatív alapokon, pénzügyileg is megalapozott, dinamikusan fejlődő cég, és mindent megtesz azért, hogy mindenkor, minden Formula-1-es alakulatnak méltó ellenfele legyen.   

 

FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

mercedes f1 mclaren formula 1 f1 pénzügyek woking