2011. sze 07.

A Pirelli húsz év után ismét hazai versenyére készül

írta: FormaNet
A Pirelli húsz év után ismét hazai versenyére készül

A Formula-1 egyetlen gumiszállítója, a Pirelli hazai versenyére készül a hétvégén Monzában. A gyár központja félórányi autóútra található a legendás aszfaltcsíktól, ami nem csak a Formula-1-nek, de az olasz cég történelmének is szerves részét képezi, számtalan nagy eredmény köthető az olasz gyárhoz az elmúlt 60 évben.

Az első Olasz Nagydíjat 1950-ben Guiseppe Farina egy Alfa Romeo volánja mögött Pirelli gumikon nyerte, sőt a következő két évben szintén Pirelli gumikon futó autókat intett le elsőként a kockás zászló Monzában. 1952-ben a ferraris Alberto Ascarit, majd 1953-ban a Maseratit vezető Juan Manuel Fangiót. Pirelli gumikon Monzában utoljára Stirling Moss aratott győzelmet a Vanwall autójában ülve.
 
Az olasz cég eddig hat futamgyőzelmet ünnepelhetett a legendás pályán, és ez a hat diadal még azokban az időkben történt, amikor nem egyetlen gumiszállítója volt a száguldó cirkusznak. Monzában összesen 18-szor álltak rajthoz, utoljára 1991-ben, amikor a Tyrrell, a Benetton, a Brabham, és a Dallara istállók versenyeztek az olasz gyártó abroncsain.
A Pirelli utolsó monzai futamán, olasz gumikon indult többek között Michael Schumacher, Nelson Piquet, vagy éppen Martin Brundle. Monzában Pirelli gumikon utoljára Nelson Piquet-nek sikerült dobogós helyezést elérnie 1985-ben, egy Brabham BT54 volánja mögött, pole pozíciót pedig Fabi Teo szerzett a Benetton BMW-vel a következő évben.
 
A hazai verseny és a történelmi múlt mellett más okból is kiemelt jelentősége a van a hétvégének, hiszen a monzai aszfaltcsík a versenynaptár leggyorsabb pályája. Az átlagsebesség 250 km/óra, ami rendkívüli kihívás mind a pilóták, a mérnökök, és természetesen az abroncsok számára is. A nagy sebességű pályán az autókra a közepes és a lágy keverékű gumik kerülnek, és ezzel a kombinációval a Pirelli tervei szerint ismét nagy szerepe lesz a gumistratégiának. A leszorítóerő talán ezen a pályán jelenti a legnagyobb kihívást, hiszen a hosszú egyenesekben a minél nagyobb sebesség alacsony leszorító erőt igényel, ám a kifékezéseknél komoly segítséget jelenthet a nagyobb tapadás. Tavaly a McLaren éppen ebből kiindulva két különböző beállítással indult, ám azt, hogy melyik lett volna a hatékonyabb, Lewis Hamilton ütközése miatt nem tudhattuk meg, az azonban biztos, hogy a gumik különösen nagy szerepet kapnak Monzában.
 
A Pirelli azt jósolja, hogy a két keverék között közel egy másodperces különbség lesz körönként, és a cég szakemberei szerint két-három bokszkiállás várható. Az olasz gyár motorsport igazgatója Paul Hembery a futammal kapcsolatban így nyilatkozott:
"Monza nyilvánvalóan egy nagyon fontos verseny a számunkra, mind műszaki, mind pedig vállalti szempontból. Mindannyian várjuk hazai versenyünket, amely a bajnokság tekintetében is kritikus pontja a szezonnak. Az olyan gyors pályákon, mint Monza, a gumistratégia kiemelt jelentőséget kap, hiszen a bokszkiállásokkal elveszített időt a hosszú egyenesekben kell pótolni, ami igen nehéz feladat. Várakozásaink szerint a közepes és a lágy keverékek között egy másodperc lesz a különbség körönként, de ezt biztosan csak az első szabadedzés után tudhatjuk majd. Ez egy nagy kihívás a számunkra, ugyanakkor nagyon várjuk, hogy bemutathassuk a legjobb olasz technológiát Olaszországban."
 
Az olasz gumigyártó a belgiumi fiaskó után arra figyelmeztette a csapatokat, hogy a kerékdőlésnél célszerű betartani az általuk megadott értéket, főleg azért, mert ezen a pályán a nagy sebesség és az alacsony leszorító erő miatt a tapadás tekintetében a gumikra még nagyobb feladat hárul, és ez az aszfalttal érintkező felület bizonyos mértékű növelésével érhető el. A gyártő a 3,75 fokos dőlés javasolja, szemben a Belgiumban ajánlott 4 fokos dőléssel, így elkerülhető az abroncsok belső vállának túlzott kopása.
 
 
Az ajánlást természetesen minden alakulat saját elképzelései szerint tartja be, jelenleg ez nem kötelező érvényű, de a belga eset egyértelművé tette egyrészt, hogy a megadott paraméterek nem csupán légből kapott információk, másrészt az FIA az ettől eltérő mértékű kerékdőlésből eredő drasztikus gumikopást nem tolerálja ad hoc engedékenységgel a szabályok tekintetében.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

f1 pirelli forma1 formula1 monza olasz nagydíj gumikeverékek kerékdőlés