Thaiföld bejelentkezhet, Imola visszatérhet az F1-be
A jelenkori Formula-1, mint globális több milliárdos vállalkozás, az elmúl 10-15 évben, egyre másra jelent meg a föld legkülönbözőbb országaiban, az elmúl pár évben elsősorban az ázsiai térségben. Az ázsiai gazdaságok nyitása a világpiac felé olyan platformot igényel, amire sokan odafigyelnek. Közhely szerű kijelentés, de igaz, a száguldó cirkusz pontosan az a kirakat, amire az elmúlt évtizedekben ugrásszerű fejlődést mutató gazdaságoknak szükségük van.
Mára már csak részben igaz, hogy a legfontosabb a száguldó „hirdetőtáblákon” történő megjelenés, hiszen a futamok közvetítése (köszönhetően Bernie Ecclestone állhatatos munkájának) a fejlett világ szinte minden háztartásába eljut, így a termékek, szolgáltatások reklámozásán jóval túlmutatva, a szériának rendkívüli szerepe van az országimázs építésében is.
A 2010-es első Koreai Nagydíj után idén debütál az indiai pálya, nemrégiben Hong Kong is jelezte részvételi szándékát a cirkuszban, és most Thaiföld kapott kedvet ahhoz, hogy a közeljövőben Formula-1-es nagydíjat rendezzen. A helyi vállalkozások már évek óta sürgetik a kormányzatot, hogy lépjen hivatalos kapcsolatba az F1 vezetésével, mivel úgy vélik, ez lehetne az ország legfontosabb eseménye, amelynek nem csak az egyébként is jelentős idegenforgalomra lenne hatása, de az ország nemzetközi megismertetése, és elismertetése tekintetében is jelentős lépés lehetne.
Akapol Sorasuchart, a Thailand Convention & Exhibition Bureau (az ország idegenforgalmi és rendezvényszervező intézménye) elnöke támogatja az elképzelést, és példaértékűnek tekinti a szingapúri versenyt, mely rendezvény mintegy 120 ezer látogatót vonz, nem beszélve a több mint egy millió külföldi turistáról, akik közvetlenül a rendezvény előtt, vagy a futam után látogatnak el az ázsiai városállamba, és a teljes szállodai kapacitást lekötik erre az időre.
Az elképzelés szerint egy utcai pályát alakítanának ki, ami a számítások szerint költségtakarékosabb megoldás egy állandó létesítménynél, hiszen a futam után is hasznosítható, és talán ezzel egyszerűbb elnyerni a FOM vezér, Bernie Ecclestone kegyeit is. (A FormulaMoney számításai szerint valójában az utcai pályák rendezési költsége összességében magasabb, mint az állandó létesítményeké) Az elképzelés szerint a legideálisabb helyszín a főváros, Bangkok lenne.
"Egy F1-es pálya építése nagyon költséges lenne, de így a verseny után is lehetne használni. Azt gondolom, az utcai verseny sokakat érdekelne, és így jelentősen csökkennének a beruházás költségei. Nagyon jó hely lehetne a Ratchadamnoen Avenue, nagyon jó az utca hangulata, atmoszférája" - nyilatkozta Sorasuchart a Bangkok Post-nak.
Hogy a tervekből lesz-e valaha is futam az ázsiai országban, egyelőre a jövő titka, ám figyelembe véve Ecclestone világhódító terveit, és azt a tendenciát, amely gazdasági okok miatt egyre több hagyományos, vagy legalább is európai pályát késztet arra, hogy elgondolkodjon futamrendezése jövőjéről, egyáltalán nem kizárt a thaiföldi futam. Ezt erősiti az is, hogy nemrégiben éppen a sport népszerűsítése okán, a Red Bull tartott egy bemutatót Bangkokban, amire 125 ezer néző volt kíváncsi.
Sok szurkoló elégedetlen a száguldó cirkusz ázsiai terjeszkedésével, mivel az újabb pályák belépése többnyire európai aszfaltok kiesését jelenti. Ráadásul jövőre visszatér az USA is a futamrendező országok közé, és 2014-től az oroszországi Szocsi is versenyt rendezhet. Újabb két pálya, újabb két kieső? Amennyiben nem változik meg az a megállapodás, mely szerint egy évben maximum 20 futamot vállalnak a csapatok, bizonyára így lesz. És nem valószínű, hogy a közel dupla összegű jogdíjat fizető új belépők fognak kiesni a programból. Talán lesznek a Német Nagydíjhoz hasonló megoldások, sőt néhány hete éppen Belgium jelezte, hogy szeretne felváltva futamot rendezni Franciaországgal, ami azt jelenti, hogy végleg nem veszítené el az F1 Spa-Francorchamps-ot, de minden második évben nélkülöznie kellene az egyik legkedveltebb pályát.
A napokban azonban egy jó hír is érkezett az európai-, és leginkább a történelmi helyszínek szerelmesei számra, mégpedig a közkedvelt imolai versenypálya ügyében, amely anyagi és biztonsági okok miatt került ki a programból.
Imola elkészült a felújítási munkálatokkal, és az FIA versenyigazgatója Charlie Whiting 2006 után most újra nagydíj rendezésére alkalmasnak minősítette az aszfaltot, az eddigi 1T (tesztre alkalmas) jelzésről. A felújítás során nem csak a pályát, de a bokszutca teljes épületkomplexumát is újjáépítették.
Az imolai Autodromo Enzo e Dino Ferrari igazgatója, Walter Sciacca elmondta, nagyon büszke arra amit elértek, mostantól nincs műszaki akadálya annak, hogy visszatérjenek a Formula-1-be, és amennyiben a pénzügyi feltételek is megfelelően alakulnak, úgy újra készen állnak a San Marinói Nagydíj megrendezésére.
FormaNet, Varga Viktória