2011. sze 15.

Az F1-es autók folyékony alkatrészei: McLaren - Mobil1 partnerség

írta: FormaNet
Az F1-es autók folyékony alkatrészei:  McLaren - Mobil1 partnerség

A Formula-1 napjainkban mind a motorok teljesítménye terén, mind az aerodinamikai kialakítások vonatkozásában, vagy akár a KERS, az állítható hátsó szárnyak, vagy éppen a gumik használata tekintetében, egyféle teljesítmény kényszer diktálta harcot is jelent, a pilóták képességeinek megmérettetése mellett. A szárnyak dőlésszögének minimális csökkentése is tizedmásodperceket jelenthet az egyenesekben, a DRS komoly előzésékre ad idén lehetőséget, a KERS pedig akár az előzéseket, vagy gyakran a védekezést segíti, a maga jótékony, kicsit több mint 6 másodpercig tartó 80 lóerős plusz erejével.

Az alakulatok szinte futamról futamra szerelnek fel új alkatrészeket az autókra, vagy éppen változtatnak rajtuk, a motorgyártók a maguk nagyon szűk mozgásterét kihasználva törekszenek a teljesítmény növelésére, és ezek a fejlesztések, innovációk folyamatosan beszédtémát szolgáltatnak. A száguldó cirkuszban egy tizedmásodperccel közelebb kerülni az élen haladóhoz, igen komoly fejlesztést, és háttérmunkát igényel, és egy 50 körös versenyen öt másodperc rendkívül nagy fegyvertény, hiszen ez nagyjából 300 méteres távolságot, előnyt jelenthet.
 
A száguldó cirkusz versenyautóinak vannak olyan, kevésbé rivaldafényben álló, ám annál nagyobb fontossággal bíró „alkatrészei” is, melyekről kevés szó esik, ám tulajdonságaik, minőségük jelentősen befolyásolják egy-egy csapat eredményét. Ezek a folyékony alkatrészek a kenőanyagok és az üzemanyag, melyekről nagyon ritkán, és nagyon kevés szó esik annak ellenére, hogy ezeknek az anyagoknak a gyártói hasonlóan állhatatos munkát végeznek a csapatokért, mint akár a gumiszállító, akár a motorok gyártói.
 
A motorok - bár eltérőek egymástól - a szigorú szabványok, és a fejlesztési korlátok miatt egyre jobban hasonlítanak egymáshoz. Így nem csoda, hogy döntő jelentőségű lehet az, hogy milyen anyag robban el bennük, és szintén nagyon fontos kérdés, hogy az egymáson, vagy egymásban csúszó, forgó, és egyéb mozgást végző alkatrészek milyen súrlódással működnek, milyen az egymással érintkező alkatrészekről a hőelvezetés, magyarán az ezeken a területeken alkalmazott kenőanyag mennyire hatékony, mennyire képes csökkenteni a súrlódást annak érdekében, hogy az ne alakuljon felesleges hőenergiává. Ezeknek az anyagoknak a minősége és hatékonysága jelentősen befolyásolja a motorok teljesítményét, és ezáltal az autók versenyképességét.
 
Az alakulatok arra törekszenek, hogy a világ különböző olajipari cégeivel hosszú távú technológiai megállapodásokat kössenek, ami az olajtermékek tekintetében az innováció okán mindkét fél számára komoly haszonnal jár. A legismertebb ilyen jellegű együttműködés a Shell és a Ferrari partnersége, de hasonlóan hatékony a McLaren és az ExxonMobil technológiai együttműködése is.
 
Jonathan Neale a wokingiak ügyvezető igazgatója nemrégiben beszélt a McLaren-ExxonMobil partnerség fontosabb vonatkozásairól.
 
„Az emberek gyakran összekeverik azt a két kifejezést, hogy hatékonyság és megbízhatóság. Úgy gondolkodnak erről, mint a saját autóikról. A tény azonban az - és remélem ezt egyre többen megértik, hogy mi a köridők vonatkozásában beszélünk a teljesítményről. Ha azt a szót használjuk, hogy hatékonyság, az számunkra a magas teljesítmény szinonimája is. Ha megnézzük, a motorok homogenizációját, a hajtóanyagok tekintetében akkor elmondható, hogy a motorok egyre hatékonyabbak az üzemanyag felhasználás terén. Az alapegyenlet egyszerű. Üzemanyag hatékonyabb motorokra van szükség, amik kevesebb benzinnel mennek azonos távolságot, miközben megfelelő teljesítményt nyújtanak. A kevesebb benzin kisebb súly, a könnyebb autó gyorsabb autó”- magyarázta a formula-1.comnak adott interjúban a szakember, majd az üzemanyagszabály kapcsán kiemelte, hogy a tankolás betiltásával az olajipari beszállítók még inkább rákényszerültek arra, hogy minél hatékonyabb üzemanyagokat kísérletezzenek ki, mivel az autóknak a futam végéig elegendő üzemanyaggal kell nekivágni a versenyeknek, és nagyon nem mindegy, hogy ez milyen mennyiség, és mekkora súly.
 
Jelenleg a verseny végéig elegendő üzemanyagot visznek az autók. Ha nagyobb az üzemanyagunk hatékonysága, az nagyobbat robban a motorban, ezért kisebb mennyiségű, és súlyú üzemanyag is elég. Ha a futam elején tíz kilóval kevesebb üzemanyag van az autóban, az több, mint három tizedmásodpercet jelenthet körönként. Ez hatalmas előny, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a rajtrács sorrendjéről gyakran csak századmásodpercek döntenek” - folytatta Jonathan Neale.
 
Természetesen az üzemanyagokkal kapcsolatosan is igen szoros FIA előírások vannak, az üzemanyaggyártók a korlátokon belül igyekeznek minél jobban kitolni a határokat, az egész szezonban különféle adalékokkal kísérleteznek, sőt az egyes pályákra más és más összetevőből álló hajtóanyagot szállítanak az istállók számára, és még az időjárást is figyelembe veszik a minél nagyobb hatékonyság elérése érdekében.
 
Az üzemanyagokat nagyon komolyan szabályozzák,de ettől függetlenül minden évben történik előrelépés a fejlesztések tekintetében. A Formula-1 és partnerei fantasztikusan innovatívak, és az állandó újítások során a teljesítmény növelésének lehetőségeit keresik.
 
A Mobil1 kapcsolata a McLarennel jóval túlmutat az egyszerű üzemanyag beszállító partnerségen. A motorolaj és a sebességváltó olaj is rendkívül fontos szerepet játszik az együttműködésben. És nem csupán azért, mert ezek az anyagok növelik a teljesítményt és az üzemanyag hatékonyságot, de csökkentik a súrlódást, és a cég mérnökei fontos diagnosztikai méréseket végeznek, folyamatosan ellenőrzik a motor kopását, és az olaj fémtartalma alapján tesznek megállapításokat.
 
A Formula-1-es erőforrások hihetetlenül erős, 2.4-es V8-as motorok, gyakran több mint 750 lóerősek. És amit mi próbálunk tenni, az az, hogy ezeket a lóerőket végig kontroll alatt tudja tartani a pilóta. Minden erő a motortól a sebességváltón megy keresztül.”
 
A kenőanyagok jelentőségét megnövelte a bevezetett motorszabály, mely szerint egy pilóta egy évben mindössze nyolc motort használhat fel, a sebességváltók esetében pedig még ennél is szigorúbb a szabályozás, mivel csak öt egységet engedélyez szezononként a pilótáknak. Kiemelt jelentőségű tehát a kopás minimalizálása, és ezzel a tartósság növelése, amit csak magas minőségű, megfelelő viszkozitású kenőanyagokkal érhetnek el. Ezek a olajok nagyon komoly igénybevételnek vannak kitéve, tartósan több száz (300 körül) Celsius fokon kell megóvni a váltót - és természetesen a motort is - a súrlódás során fellépő kopástól. Elmondható tehát, hogy az esetenként 5, vagy akár 10 rajthelyes büntetés a kenőanyagokon múlhat.
 
„Az elmúlt néhány évben folyamatosan ilyen termékekkel dolgozunk" - folytatta Neale "Ez olyan fenomenális hatékonyságnövelést biztosít számunkra, ami nyolcvan százalékkal csökkentette a fém alkatrészek kopását. Ez azt jelenti, hogy hosszabb ideig, és nagyobb erőt használhatnak a pilóták. A motoroknak és a sebességváltóknak is több versenyt kell kibírniuk, vagyis erősebbnek és tartósabbnak kell lenniük. Szóval amikor a versenyző megkezdi a versenyt az adott motorral, tudnia kell, hogy nem vesztett nagy erőt, mint ahogy ez korábban megszokott volt. A motorok nagy erővel és magas teljesítménnyel rendelkeznek, és gazdaságosan működnek, akárcsak a sebváltók.”
 
A McLarennél utoljára a 2010-es Magyar Nagydíjon fordult elő, hogy a sebességváltó meghibásodott, motorhiba pedig még Heikki Kovalainennél volt utoljára 2008-ban, a Kínai Nagydíjon. 
 
„A Mobil1 szakemberei a folyamatos kutatás-fejlesztési programjukkal kiváló motorolajokat és kenőanyagokat állítottak elő. Ők valóban egyfajta hősei az F1-nek. A Laborokban dolgozó szakembereik nagyon nagy dolgokat fedeznek fel, és keményen dolgoznak az eredményekért. A McLaren már 17 éve működik együtt beszállítójával, ami nagy idő, sőt a leghosszabb együttműködés a Formula-1-ben ami egy csapat és egy olajbeszállító között valaha is volt.”
 
 
 Év elején további öt évre szóló szerződést írtak alá, és ezt a kapcsolatot egyértelműen erős szálak kötik össze. Ez a partnerség a jövőben még inkább értékes lesz McLaren szempontjából, hiszen az új motorformulánál a múlt tapasztalataiból közösen építhetik tovább a jövőt az üzemanyagok és a kenőolajok fejlesztéseinek területén is.
 
Jonathan Neale jövőbe tekintve kijelentette, hogy az elmúlt évek változásai a következő időszakban is folytatódnak, és maximálisan egyetért a 2014-től bevezetésre kerülő új motorformulával, amely környezettudatos és energiatakarékos rendszerek alkalmazásával nagy kihívás lesz a motorgyártók számára, és ugyan olyan komoly próbatétel az üzemanyag és kenőanyag gyártók számára is.

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 mclaren forma1 exxon jonathan neale mobil1