Sikeres beugrók az F1-ben
Nem szokatlan, hogy egy-egy versenyző a szezon közben érkezik a király-kategóriába, legutóbb Bruno Senna előtt nyílt meg újra a kapu, bár a brazil már tavaly is versenyzett, de a sereghajtó Hispaniánál lehetősége sem volt bizonyítani. Most azonban egy versenyképes Renault-val eddigi két versenyhétvégéjén mindkétszer bejutott a kvalifikáció hajrájába, a legutóbbi Olasz Nagydíjon pedig megszerezte első F1-es pontjait. A Nick Heidfeld helyére érkező Senna tehát eddig nem okozott csalódást, és egyelőre jó döntésnek bizonyul az idény közbeni pilótacsere. Az ESPNF1 további 10 hasonló, kisebb-nagyobb sikertörténetet gyűjtött össze a múltból.
Gilles Villeneuve 1977
A Brit Nagydíjon bukkant fel egy régi McLarennel. (Az M23-as konstrukcióval, ami még 1973-ban debütált, és egészen 1978-ig versenyeztek vele) Villeneuve-nek a verseny előtti szerdán egy elő kvalifikáción kellett részt vennie, hogy megszerezze az indulási jogot az szombati kvalifikációra. Itt mindkét gyakorlást leggyorsabbként zárta, amit a teljes paddock döbbenten nézett, majd szombaton a kilencedik helyre kvalifikálta magát. A kanadai nem csupán egy körön remekelt, de a versenyen is tartani tudta a tempót, és az ötödik leggyorsabb kört jegyezte. Mivel motorproblémái miatt sok időt vesztegelt a bokszban, így végül 11. helyen zárt. Villeneuve-re le is csapott a Ferrari, és a szezon utolsó két versenyén, Kanadában és Japánban már Carlos Reutemann csapattársaként a maranellóiakat erősítette egészen haláláig, 1982-ig.
Robert Kubica 2006
A lengyel pilóta az elbocsátott Jacques Villeneuve helyét vette át, aki az egész szezonban addig mindössze hét pontot szerzett csapatának, a BMW Saubernek. Kubica a Magyar Nagydíjon debütált, de bemutatkozását némileg beárnyékolta Jenson Button (Honda) fantasztikus első futamgyőzelme. A változó feltételek mellett zajló versenyen Kubica túlélt néhány kicsúszást, és megpördülést, és végül hetedikként ért célba, de a mérlegelés után diszkvalifikálták, mivel a kocsija nem érte el a minimum súlyhatárt. A következő versenytől már főállású pilótaként állt rajthoz, és a szezon hátralévő részében mindannyiszor az első tízbe kvalifikálta magát, sőt harmadik versenyén, az Olasz Nagydíjon a dobogóra is felállhatott Michael Schumacher (Ferrari) és Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) mellé.
(Mellesleg Kubicának nem csak a debütálása szorult háttérbe, de első dobogós helyezése is, hiszen Monzában ekkor mindenki Schumi nagy bejelentésére készült…)
Giancarlo Baghetti 1961
A Formula-1 történelmének egyetlen versenyzője, aki első F1-es versenyén máris futamgyőzelmet ünnepelhetett. Baghetti azon fiatal versenyzők közé tartozott, akiknek a Ferrari a világbajnoki futamokon kívüli versenyeken lehetőséget biztosított. Miután Olaszországban két versenyt is megnyert, a Francia Nagydíjon (Reimsben) lehetőséget kapott egy privát csapatnál a FISA-nál, hogy egy Ferrari 156-ossal bizonyítson. A kvalifikáción a Ferrari három versenyzője (Phill Hill, Wolfgang von Trips, Richie Ginther) bizonyult leggyorsabbnak, míg Baghetti csak a 12. helyről rajtolt. A versenyt először a Ferrari triója uralta, de a forróság hamarosan elkezdte szedni áldozatait. Von Trips és Ginther motorprobléma miatt esett ki, Hill pedig az olvadó aszfalton csúszott meg, miközben Baghetti folyamatosan tört előre, és a 40. körben átvette a vezetést. A hajrában hatalmasat csatázott Dan Gurney-vel (Porsche), amiből végül az olasz versenyző került ki győztesen. Baghetti ez után még 20 F1-es nagydíjon sorakozott fel a rajtrácsra, de a dobogóig már nem jutott.
Mario Andretti 1968
Andretti és Colin Chapman 1968-Watkins Glen
Miközben az a Egyesült Államokban sikeres open-wheel versenyzői karriert tudhatott magáénak, Andretti találkozott Colin Chapmannal az Indianapolisi 500 mérföldes versenyen, és azt mondta, szeretné a Formula-1-ben is kipróbálni magát. Ezután Olaszországban tesztelt Lotusszal, majd a szezon utolsó előtti nagydíján, Watkins Glenben élesben is bizonyíthatott. Hazai közönsége előtt bár hajszállal (pontosan hét ezredmásodperccel), de elhappolta Jackie Stewart (Matra Ford Cosworth) elől a pole-t. A rajt után ugyan Stewart megelőzte, de sokáig a második helyen száguldott, majd sérült karosszéria miatt kénytelen volt kiállni szerelőihez, aminek köszönhetően visszaesett, később pedig kuplung hiba miatt fel is kellett adni a versenyt.
Sebastian Vettel 2007
2006-ban 18 esztendősen mindenidők legfiatalabbjaként jelent meg a száguldó cirkusz porondján a BMW Sauber színeiben. A Török Nagydíj szabadedzésén a legjobb köridővel mutatkozott be, miután az addigi tesztpilóta, Robert Kubica versenyzői ülést kapott, és Vettel lett a csapat harmadik számú pilótája. Legelső versenyét is a lengyelnek köszönhette, aki a következő évben balesetet szenvedett a Kanadai Nagydíjon, és egy futamot ki kellett hagynia. Vettel tehát nagy lehetőséget kapott a 2007-es szezon 10. állomásán, Indianapolisban, ahol az időmérő edzésen rögtön egy lenyűgöző hetedik rajtkockát sikerült megkaparintania, másnap pedig az egy pontot érő nyolcadik helyen végzett, vagyis a legfiatalabb pontszerzőként írta be magát a sportág történelmébe.
Ricardo Rodriguez 1961
1961-ben a Ferrari öt autóval képviseltette magát hazai versenyén, az Olasz Nagydíjon. A három állandó pilóta, Wolfgang von Trips, Phil Hill és Richie Ginther mellett privát csapatban indult Giancarlo Baghetti és a 19 esztendős Ricardo Rodriguez.
Az első két sorból négy Ferrari vágott neki a 43 körös monzai versenynek, köztük Rodriguez másodikként rajtolhatott. A rajt után egy pozíciót vesztett, így éppen mögötte történt Jim Clark és Von Trips hatalmas balesete, aminek következtében Von Trips és 14 néző vesztette éltét. Rodriguez ezután még 13 körön keresztül lépést tudott tartani az élmenőkkel, majd technikai hiba miatt kiállni kényszerült.
Mark Webber 2002
Bár az ausztrál pilóta nem szezon közben debütált a szériában, hanem az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon, de abban a tekintetben „beugrónak” számította, hogy csak három futamra kapott szerződést a Minarditól (mint ahogy az a kiscsapatoknál általában lenni szokott, itt is fizetni kellett az ülésért), illetve mivel a kiscsapat nem tudott szezon előtt tesztelni, így az akkor 25 éves versenyzőt mélyvízbe dobták. Webber már az időmérőn jobbnak bizonyult csapattársánál, a rangidős Alex Yoongnál, igaz, ez is csak egy 18. rajpozíciót jelentett számára. A versenyen végül a bravúros ötödik helyen végzett, bár ehhez kellett a rajt után tömegbaleset, ami kapásból nyolc versenyzőt búcsúztatott. A futam végére mindössze nyolcan maradtak a 22 fős mezőnyből, köztük az első versenyét teljesítő Mark Webber, aki máris két pontot szerzett csapatának, és ennek köszönhetően gyorsan meghosszabbították szerződését. A sereghajtó Minardinak egyébként ez volt az első pontszerzése 1985-ös debütálása óta, és persze a szezon hátralévő részében sem sikerült ezt a bravúrt megismételniük.
Michael Schumacher 1991
Amikor a Jordan versenyzője, Bertrand Gachot egy taxis bántalmazása miatt börtönbüntetést kapott, a csapatfőnök, Eddie Jordan a Belga Nagydíjra lehetőséget adott Michael Schumachernek, aki annak ellenére, hogy még életében nem vezetett Spában, az időmérőn megszerzett hetedik helyével mindenkit ledöbbentett. Bár a versenye kuplung hiba véget ért mielőtt még elkezdődhetett volna, de addigi teljesítménye éppen elég volt ahhoz, hogy felhívja magára a figyelmet, és a következő futamon már a Benetton csapat tagja volt.
Jean Alesi 1989
Amikor a Tyrrell szponzori szerződést kötött a Camel cigaretta konszernnel, a Marlboro által támogatott Michele Alboreto helyére érkezett Jean Alesi, aki hazai közönsége előtt debütált a király-kategóriában, a szezon hetedik versenyén, a Francia Nagydíjon. Öt újonc is volt a rajtrácson, köztük pedig 11. helyével Bernard Gachot volt a legjobb, így Alesi 16. helyére nem nagyon figyeltek fel. A start után rögtön az első kanyarban Mauricio Gugelmin hatalmas tömegbalesetet idézett elő, így a romok letakarítása után újra rajtoltatták a hiányos mezőnyt. Alesi kikerülte az incidenst, és utolsó bokszkiállása előtt még a második helyen is autózott, végül a lenyűgöző negyedik helyen intette le a kockás zászló, így első versenyén máris három pontnak örülhetett.
+ 1 rossz választás
Luca Badoer 2009
Miután Felipe Massa a Magyar Nagydíj időmérő edzésén hatalmas balesetet szenvedett, a Ferrarinak a teszttilalom miatt egy tapasztalt pilótára volt szüksége. A Ferrari ugyan már javuló formát mutatott, ennek ellenére Badoer a következő két versenyhétvégén (Valenciában és Spában) a legutolsó helyre kvalifikálta magát, a futamokon pedig egy utolsó előtti-, valamint egy utolsó helyet sikerült összehoznia. Közben csapattársa, Kimi Räikkönen Valenciában egy harmadik helyet, majd Belgiumban egy futamgyőzelmet ünnepelhetett. Nem meglepő, hogy a soron következő Olasz Nagydíjon a Ferrari már nem adott több lehetőséget Badoernek, és Kimi mellé Giancarlo Fisichella érkezett.
FormaNet, Varga Viktória