2011. sze 30.

Statisztikák, érdekességek a Szingapúri Nagydíj után

írta: FormaNet
Statisztikák, érdekességek a Szingapúri Nagydíj után

A szingapúri éjszakában Sebastian Vettel folytatta idei rendkívüli sorozatát és rajt cél győzelmével feliratkozott a Dél-ázsiai utcai pálya győzteseinek listájára.
 
 
- Sebastian Vettel F1-es pályafutásának eddigi 19 győzelmét 14 különböző pályán szerezte meg, így már alig van olyan helyszín a naptárban, ahol a német még nem állhatott a dobogó legfelsőbb fokán. Ha az idén debütáló Indiai Nagydíjat nem vesszük számításba (hiszen itt még lehetősége sem volt bizonyítani), akkor már csak a hazai pályák (Nürburgring és Hockenheimring) illetve a Magyar-, a Kanadai-, és a tavaly debütáló Koreai Nagydíj hiányzik győzelmi listájáról, és ezekből még idén pótolhat egyet.
 
- 19. diadalával Vettel a 13. helyre lépett elő a futamgyőztesek örökranglistáján, megelőzve Kimi Räikkönent, és egy győzelemre az előtte álló Mika Häkkinentől, összességében 26 pole pozíciójával pedig ez utóbbi finn pilótával együtt jelenleg a hetedik helyen áll, és mindössze három kvalifikáció elsőség hiányzik, hogy beérje az ötszörös bajnokot, Juan Manuel Fangiót, aki 29-szer rajtolhatott a legelőkelőbb helyről.
 
- Az már biztosra mondható, hogy Vettel a Formula-1 legfiatalabb kétszeres világbajnoka lesz, de ezen kívül, ha tovább folytatja menetelését, akkor idén még több rekord felállítására, avagy megdöntésére is esélyes.
 
1. Ha a szezon hátralévő részében még négyszer képes lesz győzni, akkor beállítja az egy szezonon belül legtöbb futamgyőzelmet jegyző versenyző, Michael Schumacher rekordját, aki a 18 nagydíjat számláló 2004-es idényben nem kevesebb, mint 13 alkalommal szelte át elsőként a célvonalat Ferrarijával. Igaz, ebben az évben egy versennyel több van, így ha statisztikailag utol is éri a hétszeres bajnokot, a százalékos arányokat figyelembe véve továbbra is Schumacher marad az élen, kivéve, ha Vettel mind az öt hátralévő futamot megnyeri, mert abban az esetben nem csak egyel több futamgyőzelme lesz, de idei mérlege kis híján 79 százalék lesz Schumi 72.2 százalékához képest.
 
2. Az egy szezonon belül begyűjtött pole-ok számának rekordját jelenleg Nigel Mansell jegyzi 1992-es 14 rajtelsőségével. Ha a maradék öt versenyhétvégén Vettel begyűjt még négy első rajtkockát, akkor letaszítja trónjáról a brit bajnokot, de csak a pole-ok számának alapján. Ugyanis százalékos arányokat nézve a legoptimálisabb esetben is (ha Vettel mind az öt hátralévő versenyen megnyeri az időmérőt) csak második lehet.
Nigel Mansell 1992-ben ugyanis a 16 nagydíjból csak kétszer nem az első helyről rajtolt, vagyis 87.5 százalékos volt az éves kvalifikációs mérlege, Vettel pedig már három rajtelsőségről lecsúszott, így a legjobb esetben is csak 84.2 százalékos lehet a mutatója.
 
3. Az egy szezonon belül élen töltött körök számát tekintve Vettel szintén csúcstartó lehet, hiszen az eddigi 14 nagydíj 839 köréből nem kevesebb, mint 582 kört töltött az élen.
A rekordot Nigel Mansell tartja, aki 1992-ben 1036-ból 694 kört autózott az élen.
1992 – Nigel Mansell 694/ 1036 (66.99%)
2004 – Michael Schumacher 683/1122 ( 60.87%)
1994 – Michael Schumacher 646/1046 (69.37%)
2011 Szingapúri Nagydíjig – Sebastian Vettel 582/839 (69.37%)
Vettelnek még bőven van lehetősége az első helyre, hiszen még 294 kör hátravan a 2011-es szezonból. 
Arányaiban a 10. helyen álló Jim Clark tartja a rekordot 71.47 százalékkal. Clark 1963-ban a 708-ból 506 kört száguldott az élen Lotusával. Vettel ezt az arányt is beérheti, avagy túlszárnyalhatja, ha a hátralévő 294 körből legalább 228-at kisajátít.
Szingapúrban Vettel rajt-cél győzelmet aratott, amit eddigi F1-es pályafutása során mindössze kétszer sikerült elérni, 2009-ben Szuzukában, illetve tavaly Valenciában.
Élete első tökéletes eredményben, azaz a mesterhármasban most Jenson Button akadályozta meg, aki elhappolta a verseny leggyorsabb körét a német elől, és több, mint egy évtizedes Formula-1-es karrierje ötödik versenyen megfutott leggyorsabb körét jegyezte fel.  
 
- Idén Vettel mindössze egyszer, az Európa Nagydíjon volt köridő tekintetében a futam leggyorsabbja, bár tegyük hozzá általában olyan előnyt autózott ki, hogy a versenyek utolsó szakaszában már takarékoskodhatott.
A 2011-es szezonban ezt a listát továbbra is Mark Webber vezeti:
Mark Webber: 5
Lewis Hamilton: 3
Jenson Button: 2
Felipe Massa: 2
Fernando Alonso: 1
Sebastian vettel: 1
 
- Nem csak Sebastian Vettel tartotta pozícióját 61 körön keresztül, de Jenson Button is, aki lerajtolta a második helyről induló Webbert, és ezután mindvégig a második helyen autózott. Tavaly Szingapúrban szintén nem változott az első két versenyező helyzete, akkor Fernando Alonso rajt cél győzelmet aratott (mellesleg a leggyorsabb kör is az övé volt), mögötte pedig Vettel tartotta magát a második helyen egészen a leintésig. Annyi különbséggel, hogy tavaly Vettel a második rajtkockát bérelte ki.
 
- Jenson Button ebben a szezonban már nyolcadik alkalommal állhatott fel a pódiumra, ami éppen kétszer annyi, mint csapattársa, Lewis Hamilton idei dobogós mérlege.
 
- Ugyanakkor csapattársa, Lewis Hamilton is jeleskedik valamiben, mégpedig, hogy ebben az évben eddig ő gyűjtötte be a legtöbb büntetést, szám szerint ötöt. A McLaren fiatalabbik versenyzője után Sergio Perez következik négy büntetéssel, majd Jenson Button, Kobajasi Kamui, Pastor Maldonado, és Paul di Resta két-két büntetéssel osztoznak a bronz érmen ebben a nem túl előkelő versenyben.
 
- A Red Bull 24. győzelmét aratta az elmúlt hétvégén, és ezzel a Tyrrellt megelőzve a konstruktőrök örökranglistáján a nyolcadik helyre lépett előre, és mindössze három futamgyőzelem választja el a hetedik helyen álló Benettontól.
 
- Az eddigi négy Szingapúri Nagydíjat négy különböző gyártó nyerte, a Renault, a McLaren és a Ferrari mellé most a Red Bull sorakozhatott fel a listára.
 
- Fernando Alonso viszont idén először csúszott le a szingapúri dobogóról, sőt tavaly ilyenkor pole-ból indulhatott, azóta viszont egyszer sem sikerült. Vagyis éppen egy éve, hogy a Ferrari nem nyert időmérő edzést. Ebben a tekintetben a McLaren még rosszabbul áll, hiszen utoljára Lewis Hamilton a 2010-es kanadai versenyhétvége kvalifikációján bizonyult a mezőny legjobbjának.

 
- A hatodik helyen célba érő Paul di Resta eddigi legjobb F1-es eredményének örülhetett, csapat a Force India pedig a 2010-es kanadai időmérő után most először jutott be minkét autóval a top tízbe. És ha a Melbourne-i Sauber kizárást nem vesszük figyelembe, aminek köszönhetően mindkét Force India pontszerző helyre lépett előre, akkor az indiai alakulat idei első kettős pontszerzését ünnepelhette.
 
- Di Restával ellentétben Vitalij Petrov ( és a Renault) katasztrofális hétvégét zárt, hiszen (a tavalyi Ausztrál és Belga Nagydíj után) mindössze harmadjára fordult elő, hogy az orosz versenyző nem jutott be a Q2-be. Petrov végül 17. lett, és ha a kieséseket, vagy a leintés utáni büntetést (visszasorolást) figyelmen kívül hagyjuk, akkor ennél rosszabb eredménye még sosem volt. Ehhez fogható is csak egyszer, 2010-ben a kanadai versenyen, ahol az utolsó helyről rajtolt, és végül 17-ként intette le a kockás zászló.
 
2011-es dobogós helyezések a Szingapúri Nagydíj után:
Sebastian Vettel: 13 (9x első hely; 4x második hely)
Jenson Button: 8  (2x első hely; 3x második hely; 3x harmadik hely)
Mark Webber: 8 (2x második hely; 6 harmadik hely)
Fernando Alonso: 7 (egy első hely; 3x második hely; 3x harmadik hely)
Lewis Hamilton: 4 (2x első hely; 2x második hely)
Vitalij Petrov: 1 (egy harmadik hely)
Nick Heidfeld: 1 (egy harmadik hely)
 
Red Bull: 21
McLaren: 12
Ferrari: 7

Renault: 2 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 formula 1 2011 f1 statisztika szingapúri nagydíj