2011. okt 27.

Új pályák, új kérdések - Érdekes pengeváltás a két amerikai pálya között

írta: FormaNet
Új pályák, új kérdések - Érdekes pengeváltás a két amerikai pálya között

A Formula-1 globális terjeszkedésének egyértelmű jeleként a héten megtörtént a bejelentés, valóra vált Bernie Ecclestone álma, háttérben New York felhőkarcolóival, 2013-ban F1-es futamot rendeznek New Jersey-ben, a Hudson folyó partján. A hír hallatán Oroszország is ráerősített, és szintén egy bejelentéssel jelezték a világ felé, hogy nagyon komolyan gondolják a 2014-ben Szocsiban megrendezésre kerülő első Orosz Nagydíjat.

A szurkolók örömmel fogadják az új pályák megjelenését - sokan határozottan örülnek annak, hogy nem ázsiai helyszínekkel bővül a száguldó cirkusz -, ám rögtön felmerül egy igen fontos kérdés: Melyik pálya helyett?
A magyar rajongók természetesen leginkább a Hungaroringet féltik, de a magyar pályának 2016-ig szerződése van Bernie Ecclestone-nal, így a jelenleg már hivatalosan is csatlakozó pályák a 2013-as és 2014-es időpont miatt nem valószínű, hogy veszélyeztetnék a magyar versenyt. Ha hozzávesszük ehhez azt az idén készült tanulmányt, mely szerint a Magyar Nagydíj nemzetgazdasági szinten igen komoly nyereséget hozott (ez pedig azt is jelenti, hogy az állami támogatásra továbbra is számíthatnak a szervezők), akkor biztosak lehetünk abban, hogy még néhány évig minden nyáron feldübörögnek az F1-es autók motorjai Mogyoródon.
 
Hogy az új belépők mely helyszíneket szorítják ki a versenynaptárból, még a jövő zenéje, erről minden bizonnyal gazdasági döntés születik majd, miután a csapatok 20 versenyben maximalizálták az éves programot. 2012-ben ugyan lejár a jelenlegi Concorde egyezmény, amely többek között az évi 20 futamot is rögzíti, ám kérdés, hogy Ecclestone tud-e olyan nyomós érveket felhozni a versenyek bővítése mellett, amely meggyőzi a csapatokat. Ráadásul az előjelek alapján nem lesz egyszerű az új megállapodást tető alá hozni, mert a jelenlegi helyzetben minden érdekelt szemben áll mindenkivel, ráadásul jelenleg bizonyos tekintetben még a csapatok között is felbomlóban van az egység.
 
Az amerikai futamok kapcsán felmerülhet egy fontos kérdés. Valóban ekkora szüksége van a világ legerősebb országának a száguldó cirkuszra, hogy egyszerre két helyszínnel is csatlakozik a szériához?
Erre a kérdésre az idő adja meg a választ, mert bár az F1-nek komoly hagyományai vannak az USA-ban, ám az Amerikai Nagydíjak történetében több olyan helyszín is sorakozik, aminek F1-es "karrierje" az érdektelenségtől igencsak rövid életű volt.
Például az utolsó ilyen utcai pályás "projektnek" is éppen ezért lett vége: 1989-ben Phoenix belvárosában alakítottak ki a Formula-1-es mezőny számára egy 3.8 kilométeres versenypályát, de az igen szerény érdeklődés miatt mindössze három Amerikai Nagydíjnak adott otthont az arisonai város. A legutolsó phoenixi verseny olyannyira érdektelenségbe fulladt, hogy állítólag még a helyi strucc fesztiválra is többen látogattak el, mint az F1-es futamra.
 
A szerény érdeklődés oka többek között a saját, igazi amerikai szériák iránti rajongásban keresendő, egy azonban bizonyos. A száguldó cirkusznak nagy szüksége van a világ legnagyobb piacára.
 
A keddi bejelentésnek, az új pálya csatlakozása kapcsán igen meglepő folytatása volt. Az austini verseny főpromótere, Tavo Hellmund elsők között gratulált a New Jersey-i szervezőknek, és kifejezte örömét, a bejelentés és a csatlakozás kapcsán.
”Szeretnék gratulálni Leónak és csapatának, mert jól tudom, mennyi munkát kellet elvégezniük, hogy ez megtörténhessen. Néhány éve mikor arra jártam, már akkor nyilvánvaló volt, hogy ott ez egy nagy lehetőség lenne. Boldog vagyok, hogy a keleti parton is megvalósulhat, és úgy érzem a bejelentés további elismerése annak, hogy életképes a dolog, van szurkolói érdeklődés, nem beszélve a gazdasági előnyökről, és a presztízsről, amit az F1 jelent a régiónak. New Jersey és Texas 2000 mérföld távolságra van egymástól, és igen eltérőek a rajongói élmények, és a sport nem csupán ráirányítja a figyelmet az országra, de az ilyen világméretű események növelik az USA globális vonzerejét. A két helyszín elképesztő hátterét adja a világ legfejlettebb Formula versenyének.”
 
Hellmund lelkendezése azonban nem ragadt át a New Jersey-i szervezőkre. Leginkább azt kifogásolták az austini pályával kapcsolatban, hogy az egy külön erre a célra épített pálya, ami ráadásul állami támogatást vesz igénybe a beruházáshoz. Leo Hinder a New York- média és befektetői birodalom, az InterMedia Partner vezérigazgatója igen csípősen válaszolt a gratulációra.
”Kezdettől fogva az mondtuk, hogy lehetőségünk van közpénzek felhasználása nélkül fizetni. Nem egy szeméttelepet alakítunk át. Fillérekből megoldjuk, Austin dollárjaihoz képest.”
 
Hindery lelkes autóverseny rajongó, aki több alkalommal is versenyzett, többek között a Le Mans- futamokon, és egyéb szériákban, és akiről azt tartják, egyik fő mozgatórugója a New Jersey futamnak. Ráadásul az austini verseny kapcsán igen szkeptikus, és ennek hangot is adott, egy rövid mondat erejéig:”Nem fogadnék arra, hogy Austin megcsinálja.”
 
Az amerikai helyszínek kapcsolata tehát igen érdekesen és egyoldalúan alakul, bár ez kicsit sem befolyásolja a két teljesen önálló verseny megvalósulását.
 
New Jersey bejelentése után egy nappal, az orosz rendezők is úgy érezték, hallatni kell a hangjukat, ezért a világ tudomására hozták, hogy az orosz állam 200 millió dollárt különített el a 2014-es első Orosz Nagydíjnak otthont adó Szocsi versenypályájának megépítésére. Az összeg talán kevésnek tűnhet egy F1-es pálya megépítéséhez, ám fontos figyelembe venni, hogy az infrastruktúra a téli olimpia beruházásai miatt egyébként is kiépül a helyszínen.
 
Az Orosz Nagydíj kapcsán már a szerződés aláírásakor aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a két világméretű eseményt egy évben képesek-e finanszírozni az oroszok, sőt a Nemzetközi Olimpiai Bizottság arra kérte az ország vezetőit, hogy a Formula-1-es nagydíjat -a Téli Olimpia zavartalan lebonyolítása érdekében- halasszák el egy évvel. A NOB egy tanulmányt is megrendelt azzal kapcsolatban, hogy a két párhuzamoson folyó beruházás nem zavarhatja-e meg a Szocsi Téli Olimpia megrendezését, első sorban gazdasági kérdések miatt. Az orosz szervezőbizottság elnöke azonban teljesen bizonyos abban, hogy egyik esemény sem lesz a másik kárára.
 
 
2008-óta minden évben bővül a száguldó cirkusz térképe, és a folyamat nem áll meg a jelenlegi helyszínekkel, hiszen az elkövetkező három évben, egy-egy újabb helyszín csatlakozok a szériához, és Ecclestone szeme már Mexikón, Dél-Afrikán van, sőt Argentína is rövidesen jelentkezhet a visszatérés ötletével. Jelenleg tehát túlkínálat van versenypályákból, ami jelentősen erősíti Bernie Ecclestone tárgyalási pozícióját az idén a motorok hangja miatt zúgolódó 17 pályával szemben, és nem mellesleg igen komoly gazdasági lehetőséget is nyújt a fehér lovag számára a hagyományos pályákkal szembeni „kényszerítőzéshez”.
 
Az új belépők:
2008 - Valencia, Spanyolország és Szingapúr 
2009 - Abu Dhabi 
2010 - Yeongam, Dél-Korea 
2011 - New Delhi, India 
2012 - Austin, USA 
2013 - New Jersey, USA 
2014 - Szocsi, Oroszország
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

                                                                 

Szólj hozzá

f1 forma1 szocsi new jersey bernie ecclestone usa nagydíj orosz nagydíj amarikai nagydíj f1 es pályák f1 globalis terjeszkedés