2011. okt 31.

A konstruktőr fogalmának újradefiniálását kezdeményezi a Ferrari

írta: FormaNet
A konstruktőr fogalmának újradefiniálását kezdeményezi a Ferrari

Újabb front van kialakulóban a Formula-1-es csapatok között. A költségkorlátozási egyezmény (RRA) betartásával, avagy be nem tartásával kapcsolatban Abu Dzabiban ülnek le tárgyalóasztalhoz, és az ügy kapcsán néhányan már a vészharangot kongatják a FOTA feje felett, most pedig egy újabb, komoly vitákra alapot adó nézetkülönbség teljesedett ki az alakulatok között, mégpedig az F1-es konstruktőr fogalmának újradefiniálása.

A Ferrari már évek óta szorgalmazza, hogy csapatonként három autót indítsanak a versenyeken. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy a Ferrari boxban három piros autó sorakozna egymás mellett, hanem a nagy csapatok alvázakat, kasztnikat, vagy akár komplett autót adhatnának el, vagy adhatnának bérbe a kis csapatoknak, vagy akár magán istállóknak, ezzel kissé felpezsdítve a konstruktőri csatározást.
 
A maranellói gárda érvelése nem tűnik logikátlannak, hiszen ha a HRT az autója építésére és fejlesztésére fordított összegből Ferrari, McLaren…stb autót vásárolna, azzal rögtön versenyképesebb lenne az alakulat. Természetesen az ilyen eladásoknál nem hárítanák át teljes mértékben az autó fejlesztési költségeit, sőt nem is a legújabb technikát kapnák, de minden bizonnyal egy egy évvel régebbi Ferrari konstrukció, megspékelve néhány új fejlesztéssel, versenyképesebb lehetne, mint a HRT az évi versenyautója.
A közvetlen üzleti és eredményekben mérhető haszon mellett az F1 is komoly profitra tehetne szert, hiszen azok a fiatal pilóták és tehetséges mérnökök, akiknek kicsi az esélyük bekerülni egy nagy csapatba, versenyképesebb autókkal bizonyíthatnának, így megnőne az esélyük arra, hogy felfigyeljenek rájuk a top csapatok. A magán istállók megjelenése pedig új színt vihetne a száguldó cirkuszba. Ez az elképzelés nem újkeletű a király-kategória történelmében, a múltban számtalan példa volt arra, hogy egy istálló több autót is indítson egy szezonban.
 
A McLaren és a Red Bull nem igazán támogatja Luca di Montezemolo és a Ferrari elképzeléseit, így most maranellóban stratégiát váltottak, és azzal vádolják a két fő riválist, hogy az általuk megkötött technológiai együttműködések (McLaren - Force India, McLaren-Virgin, Red Bull-Team Lotus) túlmutatnak a jelenleg érvényben lévő szabályokon, és sokkal szorosabbra fűzik az együttműködést, egyszerű technológiai partneri szintnél.
 
A Ferrari kifejezetten azzal érvel, hogy jelenleg a McLaren nem csupán alkatrészek beszállításával járul hozzá partnerei fejlesztéseihez, hanem áruba bocsájtja szellemi tulajdonát, ami azt jelentené, hogy az alkatrészek és technikák eladásával, bérbeadásával párhuzamosan, a fejlesztésekhez szellemi értéket is hozzáadnak.
 
Martin Whitmarsh cáfolta a megfogalmazott vádakat: "A Force Indiával kötött megállapodást jóváhagyta az FIA és a FOM is. Együttműködünk bizonyos területeken, ahol egy harmadik féltől igénybe vett szolgáltatás engedélyezett.” Ez a két alakulat között elsősorban a váltókra és a hidraulikus rendszerekre vonatkozik.
 
A Virginnel kapcsolatban a McLaren csapatfőnöke elsősorban az infrastrukturális együttműködést hangsúlyozta, ami annyit jelent, hogy a McLaren bérleti díj ellenében a kiscsapat rendelkezésére bocsájt bizonyos eszközöket, amivel a Virgin jelenleg nem rendelkezik.
 
"Számunkra ez egy üzleti modell, ami a szabályoknak megfelelő" – nyilatkozta a wokingi alakulat vezetője.
 
 
A nagy csapatok két különböző úton igyekeznek üzleti pozíciójukat megerősíteni, bővíteni a Formula-1-ben, és a jelek szerint a két út komoly érdekellentéteket szül. Bernie Ecclestone támogatná a Ferrari három autós elképzelését, és erről Genfben csütörtökön az F1 Bizottságban komoly vita várható. A tét nem kisebb, mint az „F1 konstruktőr” definíciójának újraértelmezése. A FOM vezére az új távlatokat nyitó megállapodást szívesen látná a 2013-tól érvényes, de addig még minden bizonnyal számtalan vitát kiváltó új Concorde egyezményben.
 
Szöveg. FormaNet, Varga Viktória 
 
 
 
    

Szólj hozzá

ferrari f1 mclaren forma1 red bull martin whitmarsh f1 konstruktőrök három f1 es autó f1 technológiai partnerség