2011. dec 11.

Horner a FOTA-ról: Minden csapatban meg van a hajlandóság a költségek csökkentésére

írta: FormaNet
Horner a FOTA-ról: Minden csapatban meg van a hajlandóság a költségek csökkentésére

A Formula-1-es csapatok szövetségének, a FOTA-nak a szakadása a költségcsökkentési megállapodás átláthatatlansága, és ezáltal a korrekt ellenőrizhetőség miatt szinte kódolva volt a sorok között. A kilépő csapatok más-más okból távoztak a szervezetből, azzal azonban továbbra is egyetértenek, hogy a költségek nem szabadulhatnak el, mert az a sport jövőjére nézve beláthatatlan következményekkel járhat.

Így véli ezt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is, aki annak ellenére is elkötelezett a források, és az ahhoz kapcsolódó költségek megfelelő kontrolja iránt, hogy a Red Bull az egyik olyan alakulat, amely elhagyta a FOTA-t.
 
A Ferrari, a Red Bull, a Sauber már hivatalosan is bejelentette, hogy kilép a szervezetből, és a Toro Rosso is (érthető okokból) minden bizonnyal rövidesen távozik, miután az RRA-val kapcsolatos megbeszélések zsákutcába futottak.
 
Horner egyértelművé tette, hogy az istálló döntésével kapcsolatban nem voltak aggályai.
 
„A FOTA a megalakulása óta rengeteg jó dolgot tett, elsősorban a költségcsökkentés tekintetében. Az elmúlt hónapokban azonban már nem volt kellően hatékony, és egyre több eltérő vélemény alakult ki arról, hogy a FOTA merre menjen tovább, és mik legyenek a felelősségei. Mi ugyan elhatároztuk, hogy kilépünk, de ettől még folyamatosan figyelemmel kísérjük a dolgok alakulását. Jelenleg örülünk annak, hogy saját kezünkbe vettük az irányítást, még ha az a FOTA-val ellentétes is.”
 
Horner hangsúlyozta, hogy nem az RRA koncepciója okozta számukra a problémát, hanem a megállapodás természete az, ami miatt úgy látták, hogy nincs értelme tovább a szervezetben maradni. A rivális csapatok egy része az elmúlt években szinte folyamatosan azzal vádolta a Red Bullt, hogy megszegi a megállapodást, és átlépi a költségkorlátokat. A Red Bull ezzel szemben a szériában szereplő gyártókkal kapcsolatban gondolta úgy, hogy azok a motorok gyártása kapcsán találnak kiskapukat, mivel az erőforrásokkal, hajtóművekkel kapcsolatban nem szerepelt korlátozás az RRA-ban.
 
„Fontos lenne, hogy a megállapodás az autó minden aspektusát magába foglalja. Az ilyen egyenlősdi mindig nagyon veszélyes. Minden csapat más rendszer szerint működik, eltérő tulajdonosi struktúrával. Néhányan a motorgyártókhoz tartoznak, néhányan függetlenek, és ha így nézzük a dolgokat, akár a tesztek kapcsán, akár a szélcsatornában végzett munka kapcsán, azokat személyre szabottan lehet úgy korlátozni, hogy jól működjenek. Azonban mikor ezeket már külsősök számára is eladhatóvá teszik, abban a pillanatban a dolog nehézségekbe ütközik. Minden csapatban megvan a hajlandóság, a költségek csökkentésére, csak a megfelelő módot kellene megtalálni. És akkor nem lehet kizárni a motorokat sem, mert egyes csapatok maguk számára állítják elő az erőforrásokat, így fontos figyelembe venni, hogy itt miként alakulnak a költségeik.”
 
A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey teljesen egyetért Horner gondolataival.
 
"Mi mindannyian egyetértünk a költségvetés kontrolálásával, és senki sem szeretne egy újabb költekezési háborút, ahogy az néhány éve a gyártók között folyt. Ezt természetesen a Red Bull sem engedné ezt meg. Ha azokra a dolgokra tudunk koncentrálni, melyek kézzelfoghatóak, a szélcsatorna, vagy éppen a CFD (Computational Fluid Dynamics) korlátozása, az jól működhet, mert mérhető. A tesztek is pontosan ilyenek. De egyes csapatok nagy autógyártó konszernek leányvállalataként működnek, így kissé nehéz azt pontosan megállapítani, hogy a különböző források hogyan is oszlanak el. Itt arról van szó, hogy ezek mennyire átláthatóak, és mennyire hiteles adatok."
 
Horner az ellentétek ellenére sem zárta ki teljesen, hogy a felmondási idő két hónapja alatt esetleg ne térhetnének vissza a FOTA-ba, amennyiben időközben sikerül a dolgokat  számukra is helyes irányba terelni.
 
„Két hónapos felmondási idő van, ami a Ferrari számára, és számunkra is rendelkezésre áll. Jelenleg a Sauber is csatlakozott hozzánk. Hétfőn találkozni fogunk néhány FOTA taggal, és ismét tárgyalunk a költségek ellenőrzéséről, és majd meglátjuk. Semmi sincs teljesen kőbe vésve, de egyelőre úgy érezzük, helyesen döntöttünk, hogy kiléptünk a FOTA-ból."
 
 
A jelek szerint az RRA koncepciója tehát a Red Bull számára is elfogadható, ám annak ellenőrzésével és betartatásával nem ért egyet a milton keynes-i alakulat. Álláspontjuk részben érthető, és a sport jövője érdekében csak remélhetjük, hogy februárig megtalálják a mindenki számára elfogadható megoldást, hiszen a FOTA egysége az F1 hatalmi egyensúlyának egyik alappillére, és nem utolsó sorban az új Concorde egyezmény tárgyalásain, az istállók tárgyalási pozíciójának leghatékonyabb támogatója lehet.
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória 
                 

 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 red bull formula1 fota rra christian horner adrian newey f1 költségcsökkentés kilépés a fotaból