2011. dec 18.

Alonso vitte a hátán a Ferrarit 2011-ben

írta: FormaNet
Alonso vitte a hátán a Ferrarit 2011-ben

Három hete, a Brazil Nagydíjjal véget ért a Red Bull teljes sikerével zárult 2011-es évad. A riválisok beletörődéssel vették tudomásul, hogy idén nem sikerült megtalálni azt az apró nüánszot, ami az energiaitalosok dominanciáját megtörhette volna. Az év végi visszatekintés minden alakulat számára tanulsággal is szolgál, hiszen a jövő évi autó fejlesztése, a téli szünet ellenére is mindenhol gőzerővel folyik.

A Ferrari idei éve igencsak felemásra sikeredett, hiszen a legendás alakulatnál a téli tesztek biztató eredményei ellenére sem találták meg a megfelelő versenytempót, és a bajnokságban elért harmadik hely azt jelzi, lesz mit csinálni Maranellóban a szezonkezdésig.
Az azonban bizonyos, az idei évben Fernando Alonso vitte a hátán az istállót. Az ESPN segítségével tekintsünk kicsit vissza a Ferrari, és a spanyol pilóta idei évére.
 
 
 
Alonso idei éve röviden:
Világbajnoki pontverseny: 4. hely
Pontok: 257
Legjobb eredmény: 1 futamgyőzelem - Silverstone, Brit Nagydíj
Legjobb időmérő eredmény: 2. rajtkocka - Montreal, Kanadai Nagydíj
 
Silverstone
  
A szezon első felében az FIA-nak a legtöbb fejtörést egy ( a Red Bull által kifejlesztett, és tökéletesített, sok csapat által lemásolt) technikai megoldás okozta, a melegen fújt diffúzor. Ez az alkalmazás leegyszerűsítve azt jelenteti, hogy a forró kipufogógázt a diffúzorra engedve jelentősen megnöveli az autó hátulján a leszorítóerőt, és ezzel a tapadást. Az megoldás kiegészült azzal, hogy a motor szelepei akkor is nyitva voltak, amikor a pilóta levette a gázról a lábát, így a kanyarokban is megmaradt a hatás. A rendszer ellenzői úgy vélték, hogy ez egy mozgó aerodinamikai elemnek minősül, ami a mozgatható hátsó szárnyak kivételével tilos az F1-ben.
 
A HRT a barcelonai futam után jelezte, hogy amennyiben a Monacói Nagydíjra nem tiltják be a rendszert, úgy megóvja a futamot. Erre végül nem került sor, ám az FIA úgy döntött, év közben szabályt módosít, és némi türelmi idővel ugyan, de korlátozza a rendszer használatát.  A korlátozás első lépcsőben az Európa Nagydíjon, mégpedig azzal, hogy a szombati időmérőn beállított motorvezérlést nem lehet megváltoztatni a vasárnapi futamra. A következő futamra, a Brit Nagydíjra tulajdonképpen betiltották a motorvezérlésnél azt a lehetőséget, mely a gázlevétel után is nyitva hagyja a szelepeket, ezzel folyamatos kipufogógáz áramlást biztosítva.
 
A szabály változás a csapatok ellenállása miatt megbukott, de egy futam, a Brit Nagydíj a módosított szabályokkal ment le, és ez egyértelműen a Ferrari számára volt kedvező. Az eredmény: Fernado Alonso idei első-, és végül egyetlen futamgyőzelme.
 
Az FIA szabálymódosítása ráadásul más-más regulákat jelentett a csapatok számára a szelepek nyitottsága tekintetében, ugyanis az eltérő motoroknál különböző mértékben engedélyezte azt. Az alakulatok végül kikényszerítették a szigorítás visszavonását, amit azzal indokoltak, hogy a motor, és az egész autó a rendszer köré épült, így a korlátozás komoly megbízhatósági problémákat eredményezhet, és év közben nem tolerálható ilyen mértékü szabályváltoztatás. Az irányító testület végül meghátrált, a Német Nagydíjon újra lehetett használni a rendszert, azzal a megjegyzéssel, hogy 2012-től teljesen betiltják az ilyen megoldásokat.
 
A silverstone-i futam azonban nem feltétlenül a tiltás miatt alakult kedvezően a Ferrari, és Alonso számára, annak ellenére, hogy a tiltás kedvezett az istállónak. A Red Bull is hibázott, a végeredményen azonban (mármint a spanyol megérdemelt futamgyőzelmén) ez semmit sem változtat. Így a maranellói gárda megmenekült attól a kínos helyzettől, hogy idén győzelem nélkül zárja a szezont, amire utoljára 1993-ban volt példa, amikor Jean Alesi és Gerhard Berger pilótapáros versenyzett a legendás istállónál.
 
Barcelona
 
A szezon talán legkellemetlenebb futamát az olasz istálló, és maga Alonso is a Spanyol Nagydíjon élte át, ahová a kezdeti kudarcok után nagy reményekkel, és ehhez kapcsolódóan komoly fejlesztésekkel érkezett az alakulat. A fejlesztések hatékonysága azonban jelentősen elmaradt a várakozástól, ráadásul az új hátsó szárnyat az FIA szabálytalannak találta, ezért betiltotta annak használatát.
 
 
Az időmérőt a Red Bull uralta, Alonsónak a negyedik helyet sikerült csak megszereznie, majdnem egy másodperces hátránnyal.
A versenyen azonban a spanyol hatalmas rajtot vett, és hazai közönsége előtt felcsillant a remény a gőzelemre.
A Ferrari azonban idén nem bírt a keményebb keverékű gumikkal, legfőképpen az üzemi hőmérsékletre történő felmelegítés okozott gondot, így ez a remény hamar szertefoszlott, végül Alonso csak az ötödik helyen végzett, ráadásul már körhátrányban.
 
A csapatfőnök, Stefano Domenicali a problémáról akkor így beszélt: "Azokon a pályákon, melyek a nagy leszorítóerővel rendelkező autóknak kedveznek - ami nekünk hiányzik –, nyilvánvaló a problémánk, különösen, hogy ide az új kemény gumikat hozta a Pirelli. Soha nem sikerül ezeket az abroncsokat megfelelően munkára fogni. Ez a sebességünkből is látszik, mert két másodperccel lassabb, mint az első négyesé.”
 
 
A kudarcról, és a szenzációs rajt után nem sokkal szertefoszlott álomról Domenicali akkor nagy szívfájdalommal nyilatkozott: "Tagadhatatlan, hogy fáj amiért körhátrányban végeztünk. Ez még fájdalmasabb, mert láthattunk egy ilyen kaliberű pilótától, mint Fernando egy lélegzetelállító rajtot, és utána oroszlánként harcolt majdnem húsz körön keresztül, a nála egyértelműen gyorsabb autókkal.”
 
2011
 
A Ferrari és Fernando Alonso idei (a várakozásokhoz képest) gyenge szereplése egyértelműen az autó hibáinak tudható be, és annak a ténynek, hogy Maranellóban nem sikerült felvenni a versenyt az új alkalmazások fejlesztésével. A kemény keverékű gumik használata komoly gondot okozott az istállónak, és elmondható, hogy az aerodinamikai fejlesztések az idei évben egyszerűen nem mentek a legendás istállónak. Pedig tudomásul kell venni az ágaskodó lovacska mérnökeinek, hogy Enzo Ferrari szavai - melyek szerint "Aki nem tud erős motort gyártani, az aerodinamikával próbálkozik”  - a modern Formula-1-ben már idejétmúlt kijelentés.
 
Alonso teljesítménye ennek ellenére is megmentette a Ferrarit a kínos pironkodástól, hiszen a gyenge konstrukcióval is sikerült futamot nyernie, emellett öt második helyezése és négy harmadik helye azt mutatja, hogy a kétszeres világbajnok mindent amit lehetett, kihozott kocsijából.
 
Esélyek 2012-re
 
Az idei teljesítmény és a Red Bull nyomasztó dominanciájának fényében, a spanyolnak nincs oka túl sok optimizmusra, ugyanakkor ha Maranellóban valóban sikerül megvalósítani azokat az elképzeléseket, melyek alapján egy agresszív, és innovatív autó készül, akkor mégiscsak nagy reményekkel vághat neki a 2012-es szezonnak.
A szabálymódosítások (legfőképpen a fúvott diffúzor betiltása) szintén kedvező lehet a Ferrari számára. A Pirelli jövő évi keverékei lágyabbak lesznek az ideinél, és ha a 2011-es konstrukcióból indulunk ki (ami nem kezelte megfelelően a keményebb vegyületeket), akkor ez szintén segíthet a maranellóiaknak.
 
Mindent összevetve, a fejlesztési verseny némiképpen más irányt vesz a következő évben, és ez talán kissé kiszámíthatatlanabbá teszi a versenyeket, legalább is az első futamokat megelőző várakozás idejére mindenképpen.
Már lassan elkezdődnek az esélylatolgatások, melyek hozzá tartoznak a száguldó cirkuszt körüllengő pátoszhoz, és a téli tesztek után (ami azért nem árul el mindent a várható erőviszonyokról) a Ferrari újra megmutathatja, hogy nem csak a hagyományok, de a győzelem iránti elkötelezettség és szenvedély az istálló legfőbb mozgatórugója.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Vitória

 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 fernando alonso formula1 maranello stefano domenicali brit nagydíj 2011 spanyol nagydíj 2011