2011. dec 29.

Trulli szerint a fizetős pilóták kevésbé elkötelezettek

írta: FormaNet
Trulli szerint a fizetős pilóták kevésbé elkötelezettek

A Formula-1, mint az autósportok király-kategóriája, minden tekintetben a legjobb feltételeket teremti meg a versenyzéshez, hiszen az F1-es futamok és az egész világbajnoki szezon nem csupán néhány bátor srác küzdelméről szól, hanem az innovációról, a technikáról, technológiáról, és nem utolsó sorban az üzletről. De valóban mindenben a legjobb a széria feltételrendszere, vagy vannak esetek, amikor üzleti érdekek miatt kompromisszumos döntés születik? A válasz egyértelműen igen.
 
 
A száguldó cirkusz szurkolói számára a széria legismertebb, és legnagyobb érdeklődésre számot tartó szegmense a pilóták. Versenyzők, akiknek a kezükben válik a technika eredmények által realizált értékké, mondhatnánk az összes pénzügyi és műszaki folyamat végfelhasználói, akik szemmel látható, ünnepelhető, vagy éppen elszomorító teljesítményüket adják a súlyos pénzekből rengeteg munkával előállított csúcstechnológiához.
 
Ezek a srácok elvileg a világ legjobb autóversenyzői, hiszen a világon jelenleg évenként mindössze 24 embernek adatik meg, hogy rábízzanak ekkora értéket. A kiválasztás természetes módja a teljesítményen alapul, amihez természetesen hatalmas szorgalom, tehetség kell, hogy párosuljon, és ez még nem elég, hiszen a szerencsefaktor is legalább ilyen fontos tényező. Van azonban a természetese kiválasztás mellett egy alternatív út is, amikor elég lehet valamivel kevesebb tehetség, és a szerencsefaktort helyettesítheti a pénz.
 
A modernkori F1-ben egyre gyakoribb az un. fizetős pilóta alkalmazása, ami természetesen nem jelenti egyértelműen a tehetség hiányát, inkább egyféle kompenzációja a száguldó cirkuszt is érintő gazdasági válságnak. Ez azonban nem teljesen új keletű dolog, hiszen az F1 több mint 60 éves történelme során mindig voltak olyan csapatok, akik csak így tudtak szerepelni a cirkuszban, és mindig voltak ambiciózus versenyzők, akik nem akarták végigjárni a kiválasztás minden lépcsőfokát.
 
Napjainkban a fizetős pilóta a szponzorokon keresztül kerülhet be egy-egy csapatba, míg régen valóban előfordult olyan eset, hogy készpénzzel váltott meg valaki versenyindulást.
 
Nemrégiben Christian Horner a fizetős pilótákról nagyon egyértelműen fogalmazott: "Egy csapatnak mindig meg kell találnia a helyes egyensúlyt a pénzügyi megfontolások és a tehetség között. Ez egy olyan dolog, ami az F1-el egyidős.”
 
Azok a pilóták, akik nem rendelkeznek megfelelő háttér támogatókkal, és ráadásul nem topcsapatnál versenyeznek, természetesen féltékenyen figyelik a szponzorok által támogatott versenyzőtársaikat, hiszen azonos tehetség, teljesítmény esetén komoly hátrányba kerülhetnek, sőt ha nagyobb tehetséggel is rendelkeznek, azt egy középcsapatnál csak nagyon ritkán tudják nyilvánvalóvá tenni.
 
A napokban a jövőre már Caterhamként induló alakulat pilótája, Jarno Trulli beszélt erről, és az olasz pilóta szavaiból is egyértelműen kihallatszik, hogy a szponzorok nélküli versenyzők hátrányban érzik magukat a fizetős pilótákkal szemben, és ehhez természetesen ideológiát is kell gyártani, ami akár jogos is lehet.
 
Trulli a Renault idei évét, és az istálló pilótáit hasonlította össze, és ebből a néhány mondatból sok minden kiderül az olasz véleményével kapcsolatban:
”Kubica nagyszerű pilóta, aki a legjobbat tudja kihozni az autóból. Ő az a bizonyos sötét ló. Amikor kint volt, mindig befejezte a dolgot. Petrov nem volt abban a helyzetben, hogy vezesse a csapatot, és amit Senna mutatott, az sem volt elég jó."

 
Senna a szezon közepén került Nick Heidfeld helyére, és bár a csapat ilyen jellegű nyilatkozatot nem tett, igen valószínű, hogy a 28 éves pilóta mögött komoly brazíliai támogatók álltak. Ennek egyik jele volt, hogy a Belga Nagydíjtól kezdve új logók jelentek meg a Renault-kon.
 
Trulli erről is véleményt mondott: "Nick az ő tapasztalatával majdnem annyi pontot gyűjtött, mint Petrov, annak ellenére, hogy csak fél szezont versenyzett. Ez ugyan nem szabály, de igaz, akik fizetnek azok a szokásosnál kisebb mértékben küzdenek. Kisebb mértékben elkötelezettek. Az ő alkalmazásuk üzleti döntés, és véleményem szerint nem éri meg.”
 
Trulli véleménye természetesen részben elfogadható, ám inkább egyféle üzenet a csapatának, hiszen a Renault-tól menesztett pilóták jelenleg állás után nézelődnek, és ebben (akár az olasz veteránnal szemben is) komoly segítségükre lehet a jelentős szponzori háttér.
 
 
FormaNet, Varga Viktória    
  
Szólj hozzá

f1 renault formula 1 caterham jarno trulli fizetős pilóták