2012. jan 09.

A Bahreini Nagydíj próbára teheti akár a Concorde egyezményt is

írta: FormaNet
A Bahreini Nagydíj próbára teheti akár a Concorde egyezményt is

A bahreini helyzetről és az ország F1-es futamáról már számtalanszor írtunk, de úgy tűnik az ország továbbra is témát ad nem csak a külpolitikai híreknek, hiszen az, ami ma Bahreinben történik, ismét kihatással van a száguldó cirkuszra is.

A legfrissebb hírek szerint a mini állam emberi jogi központja arra kéri a Formula-1-es csapatokat, hogy bojkottálják az idei futamot, ami a hivatalos program szerint április végén kerül megrendezésre.
 
Az indok továbbra is az országban folyó zavargások, melyek a 30 éve felgyülemlett társadalmi és vallási feszültségek miatt kezdődtek 2011 elején.
 
A helyzet az F1 szempontjából is igen bonyolult. A bahreini kormány ragaszkodik a futamhoz, hiszen egy ilyen kirakat jelentősen befolyásolja az ország nemzetközi megítélését. Bernie Ecclestone pedig ragaszkodik a 40 millió dolláros jogdíjhoz, amit az arab rendezők fizetnek jogdíjként a futam után. A jelenleg érvényes Concorde egyezmény pedig határozottan tiltja az F1-ben résztvevő istállók számára a bojkott lehetőségét.
 
A tavalyi évben az elmaradt szezonnyitó után, a nyár végén a bahreini szervezők jelezték az F1 vezetői felé, hogy elhárult az akadály a futam rendezése elől, és ezt erősítette az FIA által delegált bizottság, kellő körültekintés nélkül megírt jelentése is.
A helyzet újra komoly feszültséget generált az F1 berkein belül, végül Ecclestone minden bizonnyal olyan háttér megállapodást hozott tető alá, hogy a szervezők eltekintenek a futamrendezéstől, a jogdíjat kifizetik, ezért cserében valószínűleg azt kapták, hogy 2012-ben bekerül a naptárba az ország.
 
Fontos tény, hogy tavaly a nyitófutam nem csupán azért maradt el, mert tüntetések indultak az országban, hanem azért, mert a futam is határozott fenyegetést kapott. A GP2 Ázsia sorozat versenyhétvégéje elkezdődött, ám végül a forrongó helyzet miatt ez a széria is sietve elhagyta az országot.
 
Jelenleg valóban a hivatalos program része a Bahreini Nagydíj, ám amióta elkészült a program, és a Motorsport Világtanács is elfogadta, azóta folyamatosan kétségek merülnek fel a futamrendezéssel kapcsolatban.
 
Nabeel Rajab a bahreini Emberi Jogi Központ vezetője a napokban kijelentette: "Kampányolni fogunk a pilóták és a csapatok felé azért, hogy bojkottálják (a versenyt). A kormány azt szeretné, ha a Formula-1 azt vinné hírül a külvilágnak, hogy minden visszatért a normális kerékvágásba. Ha eljönnek, akkor ezzel ezt a kormányt segítenék. Mi viszont azt szeretnénk, ha nem jönnének el. Biztosak vagyunk abban, hogy a pilóták és a csapatok tiszteletben tartják az emberi jogokat.”
 
Bernie Ecclestone azonban nem nagyon hajlik arra, hogy töröljék a futamot, hiszen nem szeretné, ha elveszne a 40 millió dolláros jogdíj. Annak ellenére, hogy tavaly a rendezők szó nélkül kifizették ezt az összeget úgy, hogy végül elmaradt a futam, az idei évben már nem valószínű, hogy hasonlóan nagyvonalúak lennének, éppen ezért Ecclestone is ragaszkodik a versenyhez.
 
"Ez benne van a naptárban. Éppen ezért ott leszünk, ha csak nem történik valami borzasztó dolog, ami megállíthat minket” – nyilatkozta a közelmúltban az F1 teljhatalmú ura a Bahreini Nagydíjról.
 
Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy ha a futam a szervezők hibájából marad el, akkor nekik kell kötbért fizetni az F1 felé (ez nem vonatkozik vis major esetekre). Azonban ha a szervezők készek a futamot megrendezni, de az F1 vezetése dönt a futam elmaradásáról, úgy nem csupán a jogdíjat nem kapja meg a FOM, de neki kell kötbért fizetni a rendezők felé. Ha az F1 vezetése a futam mellett dönt, és azt a csapatok egy része bojkottálja, úgy az szerződésszegésnek minősül, mert a kérdést a Concorde egyezmény nagyon határozottan tiltja, sőt egykor (1981-ben) jelentős részben ezért is kötötték meg az első Concorde megállapodást. Egy ilyen szerződés szegés nagyon komoly anyagi kihatással lehet a bojkottal élő istállók számára.
 
A helyzet tehát meglehetősen nehéz, a megoldásban minden bizonnyal nagy szerepet kap majd Ecclestone pénz centrikus, üzleti látásmódja, és igen fejlett taktikai érzéke is.
Természetesen, ha a csapatok, pilóták testi épségét nem tudják garantálni a szervezők, úgy a csapatok távolmaradása nem jelent bojkottot.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória     
Szólj hozzá

f1 forma1 emberi jogok bahreini nagydíj concorde egyezmény f1 bojkott