2012. jan 09.

Helmut Marko szerint Buemi és Alguersuari sem győztes típusú versenyző

írta: FormaNet
Helmut Marko szerint  Buemi és Alguersuari sem győztes típusú versenyző

A téli szünet egyik igen figyelemreméltó, és meglepő bejelentése volt a pilóták szerződtetésével kapcsolatosan, amikor a Toro Rosso mindkét versenyzőjét lapátra tette, és helyettük egy teljesen új pilótapáros érkezését jelentették be. A Red Bull szókimondó főtanácsadója, Helmut Marko most sem hazudtolta meg önmagát, és némiképpen kellemetlen kritikát fogalmazott meg az elbocsájtott pilótákról, ami némileg ellentmond a csapat hivatalos indoklásának is.

Marko egyenesen úgy fogalmazott, hogy Sebastien Buemi és Jaime Alguersuari éppen elegendő időt kaptak arra, hogy bizonyítsák, potenciálisan képesek F1-es nagydíjat nyerni, és azért veszítették el ülésüket, mert erről nem sikerült meggyőzniük a csapat, és a Red Bull vezetését.
 
A két pilóta már a kezdetek óta részese a Red Bull junior pilótanevelő programjának, Alguersuari 2009-ben a Magyar Nagydíjon debütált, míg Buemi már a teljes 2009-es szezont végigversenyezte a csapatnál.
 
A spanyol pilóta jövője az F1-ben jelenleg teljesen bizonytalan, míg egykori svájci csapattársa a Red Bull tartalék és tesztpilótájaként folytathatja munkáját.
 
 A pilóták elbocsájtásakor a csapatfőnök, Franz Tost elmondta, hogy a döntés a legmagasabb szinten született (vagyis Red Bull vállalatnál), és a legfőbb indok az volt, hogy további fiatal tehetségeknek szeretnének lehetőséget adni a bemutatkozásra, hiszen az alakulatot annak idején éppen ezért alapította meg a nagy testvér.
 
A dologról Helmut Marko így vélekedett:
"A Toro Rosso azért jött létre, hogy esélyt adjon a fiatal pilótáknak. Alguersuarinak és Bueminek három éve volt, és eljött az idő, hogy értékeljük a fejlődésüket. A továbbiakban nem láttunk több lehetőséget a fejlődésükben. Mindketten méltóak arra, hogy nagydíjakon versenyezzenek, ám ez nekünk nem elég, győztesekre van szükségünk.”
 
Ez a kijelentés az új pilótapáros számára sem lehet túlzottan bíztató, ha figyelembe vesszük, hogy az eredmény a pilóták mellett az autók teljesítményétől is nagyban függ, és amiről Marko mintha kissé megfeledkezett volna. Nem mellesleg kijelentette, hogy a Toro Rossónál nem várható a közeljövőben lényegi változás, annak ellenére sem, hogy 2010 óta szinte minden területen önálló csapatként kell működniük, és a függetlenedés a testvércsapattól mára szinte minden területen (a tulajdonosi kört kivéve) megtörtént.
 
"Természetesen továbbra is olasz csapat marad, Faenza székhellyel, és a fiatal pilótákra orientálódik. És a Toro Rosso megtartja önállóságát, sőt egyre önállóbbá válik”- beszélt a kis bikákról Marko.
 
Jelenleg a két csapat más-más motorszállítóval áll kapcsolatban, amíg a Red Bull sikereihez a Renault szállítja az erőforrásokat, addig az olasz székhelyű Toro Rosso a Ferraritól veszi az aggregátokat. 2014-től a motorformula változásával minden bizonnyal lehetnek változások a beszállítók kapcsán, addig azonban Marko úgy véli, a Toro Rosso jelenlegi partnersége tökéletesen működik a maranellói gyárral.
 
"Szerződésünk van 2012-re, és ebben a pillanatban nem tudom megmondani, mi fog történni a jövőben, de eddig nagyon elégedettek vagyunk ezzel az együttműködéssel.”
 
Hogy a menesztett pilóták eredményei és fejlődése kapcsán mennyire volt igaza a főtanácsadónak, álljon itt néhány tényszerű adat, az elmúlt három szezonból. A számok tükrében nagyon lassú fejlődés állapítható meg, kérdés az, hogy az autó fejlesztése/fejlődése nagyobb ütemű előrelépést indokolt volna-e a két pilóta esetében az elmúlt három évben.
 
Sebastien Buemi
 
2009-ben a pilóták pontversenyében (még a régi pontrendszer alapján) hat ponttal a 16. helyen végzett, legjobb eredménye két hetedik hely volt Ausztráliában és Abu Dzabiban.
 
2010-ben szintén 16. hely (már az új pontrendszer alapján) 8 ponttal, legjobb helyezés egy nyolcadik hely Kanadában.
 
2011-ben 15. hely 15 ponttal, a legjobb helyezés két nyolcadik hely Ausztráliában és Magyarországon.
 
Buemi összesen 55 nagydíjon állt rajthoz, és 15 alkalommal (27%) műszaki problémák miatt nem ért célba.
 
Jamie Alguersuari
 
2009-ben nem futott teljes szezont, 8 futamon indult, nem szerzett pontot.
 
2010-ben, első teljes szezonjában a 19. helyen végzett, összesen öt pontot gyűjtött. A legjobb helyezése két kilencedik hely volt Malajziában és Abu Dzabiban.
 
2011-ben 14. helyezést ért el, 26 pontot gyűjtött. Legjobb eredménye két hetedik hely, Olaszországban és Dél-Koreában.
 
Alguersuari összesen 46 nagydíjon állt rajthoz, és műszaki problémák miatt hét alkalommal (15%) nem ért célba.
 
 
Hogy az eredmények mennyire tükrözik a pilóták képességeit, illetve az autó teljesítményét, azt nehéz megmondani, mindenesetre 2011-ben Alguersuari nyerte a házon belüli csatát, jelenleg mégis ő az, akinek még nincs helye az idei szezonra.
Két új pilóta, Jean-Eric Vergne, és Daniel Ricciardo számára mindenesetre most adott a lehetőség, hogy bebizonyítsák, lehet ezt jobban is csinálni a Toro Rossónál. Ehhez csak sok sikert kívánhatunk nekik.
 
Szöveg:FormaNet, Varga Viktória
        
Szólj hozzá

f1 forma1 red bull toro rosso alguersuari sebastian buemi helmut marko daniel ricciardo jean erik vergne