2012. jan 21.

Mégis betiltották a Lotus innovációját - az FIA nem tanul a tavalyi hibákból

írta: FormaNet
Mégis betiltották a Lotus innovációját - az FIA nem tanul a tavalyi hibákból

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bő egy hete legálisnak minősítette a Lotus F1 Team reaktív menetmagasság stabilizáló rendszerét, most azonban úgy tűnik, a csapat búcsút inthet idei innovációjának. 

A Formula-1 - mint az autósportok király-kategóriája - egy dinamikusan fejlődő, változó sport, köszönhetően egyik legfőbb működési elvének, az innovációnak. A csapatok dollármilliókat költenek egy-egy fejlesztésre, amitől a versenyeken néhány tizedmásodperces javulást remélnek. Részben az új alkalmazásokhoz igazodva a sport műszaki, technikai szabályzata is folyamatosan változik. Egyes új elemeket azonnal betiltanak, ha az mondjuk téves értelmezés miatt nem felel meg a reguláknak, más elemeket viszont engedélyeznek akár évekig is, attól függően, hogy mekkora költséggel és előnnyel jár az alkalmazó alakulatok számára.

Az elmúlt évek ötletes fejlesztései közül, tavaly éppen a Red Bull alkalmazása, a fúvott diffúzor okozott fejtörést, és ezáltal némi galibát, ami sokak figyelmét hívhatta fel arra, hogy az FIA, és annak műszaki technikai munkacsoportja nem mindig áll a helyzet magaslatán.
A történet mindenki számára ismerős lehet: az alkalmazást a szezon közben egyszer részben betiltották, majd a Brit Nagydíjon már teljes volt a tiltás, de a csapatok egy részének nyomására, végül év végéig engedélyezték. Az eset nem egyedülálló az FIA határozatlansága kapcsán, és erre már idén is van példa, ami akár kisebb botrányt is kavarhat az elkövetkező napokban.
 
A dolog lényege az, hogy a Lotus által már a tavalyi abu dzabi teszteken kipróbált reaktív rendszert (mely alkalmazás az autó menetmagasságát és kiegyensúlyozottságát egy hidraulikus rendszeren keresztül stabilizálja a fékpedál megnyomásával) néhány nappal ezelőtt szabályosnak minősítette az irányító testület, most azonban úgy tűnik, mégis betiltották.
 
A tegnapi nap folyamán olyan hírek láttak napvilágot, mely szerint az FIA meggondolta magát, néhány nappal az engedélyezés bejelentése után, a technikai szabályzat 3.15-ös pontjára hivatkozva mégis úgy látják, hogy a fejlesztés mozgó aerodinamikai elemnek minősül.
Az irányító testület péntek este minden csapathoz eljuttatta azt az irányelvet, ami alapján a rendszer szabálytalan. Az indoklás szerint az autók magasságát a fékpedál megnyomásával nem lehet szabályozni. (A Lotus ötletének lényege, hogy miután a felfüggesztéshez egy hidraulika kapcsolódik, amit a fékezés aktivál, ezáltal nem engedi az autó orrát lesüllyedni fékezéskor, illetve a gyorsításkor ellenkező mechanizmus lép életbe, ami nem engedi az orrot felemelkedni.)
 
Az FIA pár napja még azt fogadta el indokként, hogy tulajdonképpen maga a fékezés is egyféle aktív aerodinamikai elemnek minősíthető, hiszen alapesetben fékezéskor a fizikai törvényszerűségeknek engedelmeskedve az autók orrmagassága csökken, ezzel megváltozik az aerodinamika tulajdonságuk.
Most a betiltás indokaként éppen azt hozzák fel, hogy a rendszer a fékpedál megnyomása, illetve a kigyorsításkor aktiválódik, ezáltal a pilóta hozza működésbe, és ezért az mozgó aerodinamikai elemnek számít.
 
A tiltás már megérkezett a csapatokhoz, ám az FIA hivatalosan még nem erősítette meg. A Williams vezető mérnöke, Mark Gillan azonban elmondta, hogy valóban megkapták az irányítótestülettől azokat az alapelveket, melyek szerint tilos a rendszert használni.
 
"Az FIA valóban betiltotta ezt a különleges rendszert. Úgy tűnik, felületesen vizsgálták meg, amiért most mégis csak betiltották, de nekem is muszáj még jobban tájékozódnom a részletekről” –nyilatkozta Gillan.
 
 
Az új koncepció már teljes egészében elkészült a Lotusnál, valamint a Ferrari és a Mercedes is arról adott hírt pár napja, hogy saját, hasonló elven működő alkalmazást fejlesztettek ki, melyek az FIA-nál vannak engedélyeztetés alatt. Az innovációtól körönként 2-3 tizedmásodperces gyorsulás reméltek, ami most veszni látszik. A tiltás egyik haszonélvezője a tavalyi világbajnok Red Bull lehet, mivel Christian Horner éppen a minap nyilatkozott arról, hogy egyelőre nem kezdtek neki az ilyen irányú fejlesztéseknek.
 
Úgy tűnik, az FIA nem tanult a tavalyi hibáiból. Még alig kezdődött el a 2012-es év, máris egy igencsak kétségesnek mondható intézkedéssorozattal „öregbítik” a Nemzetközi Automobil Szövetség hírnevét.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
         

 

 

Szólj hozzá

f1 lotus forma1 autósport fia f1 innováció reaktív fék nemzetközi automobil szövetség