2012. feb 08.

Jerezben újra éledhet a kipufogó vita

írta: FormaNet
Jerezben újra éledhet a kipufogó vita

Az idei év legjelentősebb szabályváltozása a Red Bull fejlesztésének, a melegen fúvott diffúzornak betiltása volt. Azoknak a csapatoknak, akik az elmúlt két évben a rendszer tökéletesítésén dolgoztak - sőt a Red Bull kifejezetten a rendszer köré építette az autóját -,az idei évben arra kellett törekedniük az új autó építésénél, hogy megtalálják az így elveszített leszorítóerőt, és ezzel együtt az elveszített tizedmásodperceket. A tiltás egyértelműen fogalmaz, ám egyes szakemberek úgy vélik, lesznek akik megpróbálják a kipufogógázt más módon újra az aerodinamika szolgálatába állítani.

Így vélekedik erről az F1 néhány vezető tervezője is, akik szerint a szezonkezdetig is elhúzódhat az a technikai vita, amely a meleg kipufogógáz áramlásáról, és annak aerodinamikai hatásáról szól.
 
Bár az FIA már tavaly egyértelművé tette, hogy a kipufogó gázok kiáramlása semmilyen módon sem segítheti az autók aerodinamikai teljesítményét, a jelek szerint néhány alakulat megpróbál ebben a kérdésben is a határokig, vagy talán még valamivel azon túl is elmenni.
 
A kipufogó helyét, és a kipufogócső szögét a 2012-es szabályok egyértelműen meghatározzák, ám a Motorsport úgy értesült, ennek ellenére egyes alakulatok megpróbálnak a gázok számára olyan áramlási irányt találni, illetve a gázok útjába olyan elemeket építeni, ami az autó eme alkatrészeivel (különösen a hátsó áramlási területekkel) érintkezve, egyfajta aerodinamikai támogatást jelenthet.
 
Az FIA rendelkezése egyértelműen kimondja, bármilyen elem (beleértve a légterelőket, osztókat) ami azért kerülne fel, hogy a kipufogó gázok útjában aerodinamikai hatást váltson ki, az nem megengedett. 
Kedden az FIA versenyigazgatója Charlie Whiting Jerezbe érkezett, és a látogatás egyik célja éppen az, hogy az idei autók műszaki paramétereivel kapcsolatosan megállapításokat tegyenek, és tisztázzák, azt a kérdést, hogy mi az ami megengedett, és mi az ami tilos a kipufogó rendszerekkel kapcsolatosan.
 
A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey Jerezben elmondta:
"Az FIA meglehetősen határozott elképzeléssel bír azzal kapcsolatosan, hogy mit akar, és nem fogja engedélyezni a kipufogót, amit bölcsen tesz. Nem akarnak kipufogó csövek fogságába esett autókat látni, csak egy teljesen zárt rendszer. Plusz vannak a tiltott zónák az autón, ahol egyébként sem lehet elhelyezni ezeket. Feltéve, ha megfelelünk ezeknek az előírásoknak, akkor nem lesz sok vita. De azért mindig van esély arra, hogy valaki kitalál valamit, ami a határon mozog az értelmezés tekintetében.”
 
A Lotus technikai igazgatója, James Allison szerint a jerezi teszt előtt volt némi adok-kapok a csapatok között, azzal az FIA direktívával kapcsolatban, amit a műszaki irányelvekről az utolsó hónapban adtak ki.
 
"Azt hiszem a műszaki irányelvek szövegezése kimondja, hogy a tervezésnek mi mentén kell haladnia, és a kipufogógáz irányítása aerodinamikai céllal nem engedélyezett. A szabály maga azt is meghatározza, hogy mekkorának kell lennie a kipufogónak, hol és milyen szögben csatlakozzon. A szabály azt is kimondja, hogy csak úgy lehet eleget tenni teljes mértékben az előírásnak, ha a koncepció figyelembe veszi azt, hogy nem generálhat leszorítóerőt. Lehet, hogy pár helyen szükség lehet az autó geometriai megváltoztatására."
 
 
Egyes csapatok vezetői azonban magabiztosak, és úgy vélik, nem lesz gond az autó, és a kipufogó kialakításával.
 
A Ferrari vezető tervezője, Nicolas Tombazis elmondta: ”Számtalan levelezésen vagyunk már túl az FIA-val, így azt gondolom, számunkra teljesen világos mi az ami megengedett. Hiszem azt, hogy mindenünk szabályos.”
 
A Toro Rosso technikai igazgatója, Giorgio Ascanelli így vélekedett: "Charlie nem akarja, hogy a kipufogónak legyen aerodinamikai hatása. Az FIA nem fogja ezt akceptálni. Ott vannak a technikai irányelvek, melyek számszerűen meghatározzák az értékét és irányát annak az energiának, mely jelenleg a kipufogócsőben lehet, és úgy gondolom, ez így korrekt.”
 
Hogy végül a technikai szabályértelmezések idén is szülnek-e vitát a csapatok és az FIA között, az még a jövő kérdése, ám az irányító testületnek fontos lehet a tekintélye megőrzése szempontjából is, hogy az egyértelmű szabályok minden istálló számára egyértelmű és világos feltételeket biztosítsanak.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

 

 

Szólj hozzá

f1 forma1 fia charlie whiting kollektív teszt fúvott diffuzor f1 kipufogó