2012. már 06.

Vettel: A pénz motivál, de nem tesz boldoggá

írta: FormaNet
Vettel: A pénz motivál, de nem tesz boldoggá

Sebastian Vettel múlt héten Barcelonában nem csak késő estig dolgozott csapatával, de a hosszas interjúsorozatokat is mosolyogva és hatalmas profizmussal kezelte - árulta el a Guardian brit lap, amely többek között a legendás elődökről, Michael Schumacherről, és természetesen eddig elért sikereiről is megkérdezte a kétszeres világbajnokot. 
 
 
A Guardian a legendás elődökről faggatta a 24 esztendős kétszeres bajnokot, és úgy tűnt, a német kifejezetten sajnálja, hogy egy olyan korban versenyez, ahol az üzlet és a felhajtás, valamint a szakmaiság mögött lassan eltűnik a szenvedély.
 
"Láttam a Senna filmet, és nagyon inspiráló volt számomra. Lehet, hogy a film nem mutatta meg teljes egészében a történetet és a teljes igazságot, de inspiráló volt látni a körülményeket, és összehasonlítani a mostanival. A versenyzői megbeszéléseken például nagyon sok érzelem volt.”
 
Arra a kérdésre, hogy szeretné- e ha a mostani Formula-1-ben is hasonló emóciók lennének, Vettel határozottan igennel felelt.
 
"Igen. Egyértelműen. Most teljesen más. Bár én nem szoktam káromkodni, de ha megnézzük az akkori versenyzést, akkor látjuk, hogy a mostani már sokkal szakmaibb, és kevesebb helye van a szenvedélynek. Azt hiszem, még mindig vannak ilyen karakterek, de már kevésbé érvényesül ez a dolog. Ma már elképzelhetetlen, hogy például elmenjünk sörözni néhány versenyzővel. Ha mondjuk szombat este elmennék két-három társammal sörözni… Nos nem is merek belegondolni mekkora felhajtás lenne belőle. Főleg ha mondjuk másnap a versenyen valamelyikünknek rosszul alakulnának a dolgai, akkor….ajaj. Ez egyrészt szomorú, ugyanakkor manapság ez a szélsőséges szakmaiság teszi lehetővé azt, hogy még magasabb szinten lehetünk.”
 
2011-ben Vettel igazán megmutatta szakmai felkészültségét, hiszen a 19 időmérőből 15 alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak, mindemellett 17 dobogós helyezéséből 11 futamgyőzelem volt, és a szezon végén 122 ponttal előzte meg legközelebbi riválisát, Jenson Buttont.
 
"Fantasztikus év volt. Nem túl gyakran fordul elő ilyen szezon. Ha csak Michael Schumacher domináns éveit nézzük, azok igazán különlegesek voltak. A statisztikák nem fontosak, persze jó, ha az emberek emlékeznek velem kapcsolatban bizonyos dolgokra. De nem ezért versenyzünk. Ugyanaz a helyzet, mint bármely más munkánál. Ahhoz, hogy sikeres legyél, fontos, hogy szenvedéllyel csináld. Persze az autóversenyzés egy speciális dolog, de úgy általában véve is igaz, hogy ha nem szereted amit csinálsz, akkor sosem leszel nagyon jó. Ha csak azért mész be minden reggel dolgozni, mert szükséged van arra, hogy hónap végén be tudd fizetni a csekkeket, az nem jó. A pénz ugyan lehet motiváció, de sosem tesz boldoggá. Nyilván mi, akik az F1-ben versenyzünk, nagyon szerencsésnek érezhetjük magunkat, hiszen azt tehetjük amit igazán szeretünk, és jó pénzt keresünk. Számunkra ez nagyszerű dolgog, és ha sikeresek vagyunk, akkor még inkább.”

 
Barcelonában Vettel még késő este is együtt dolgozott a csapattal ahelyett, hogy mondjuk ízletes spanyol ételekkel foglalkozott volna.
 
"Nem szeretném rosszul érezni magam amiatt, hogy korán befejeztem a munkát. Attól, hogy tudod, hogyan kell megnyerni egy bajnokságot, még nem szabad elfelejteni azokat az apró lépéseket, amik ehhez szükségesek. Éppen most fejeztem be a csapattal a mai megbeszélést, és elmehetnék vacsorázni valahová, de nem fogok. Ha egy versenyen elfüstölne a motor, akkor is rosszul érezném magam, és arra gondolnék, hogy talán mert lusta voltam és nem adtam bele száz százalékot a munkákba. Persze, előfordul, hogy valami hiba csúszik a dolgokba, de amíg azt érzem, hogy minden tőlem telhetőt megtettem, addig rendben vagyok. Úgyhogy örülök annak, hogy ma este még dolgozhatok.”
 
A 82 esztendős Formula-1-es legenda, Sir Stirling Moss nemrégiben egykoris riválisához, Juan Manuel Fangióhoz hasonlította a Red Bull kétszeres bajnokát, és azt mondta, hogy Seb a modern idők Fangiója. Vettel bevallotta, hogy nagyon meglepte ez az összehasonlítás, persze jó értelemben.
 
"Ez egy különleges dolog, hiszen Stirling Moss már meglehetősen sok mindent látott. Nagyon meglepett amit mondott. Talákoztam már vele néhányszor, és ő az F1 egyik hőse, szóval nagyon nagy megtiszteltetés számomra, hogy egy mondatban említett Fangióval. Nem vagyok szakértője a Formula-1 történelmének, de nyilván már halottam arról, hogy Fangio mennyire különleges volt. Nem sok ember mondhatja el, hogy együtt dolgozott Fangióval, vagy éppen ellene versenyzett, Stirling Moss pedig még ezeket a történeteket meséli. Hihetetlen amiket ő látott, és igen, számomra ez nagy bók volt.”
 

(kép: 1994-Michael Schumacher, Sebastian Vettel)

"Én úgy nőttem fel, hogy Németországban Michael Schumacher volt a hős. Az összes gyerek aki gokartozott, ő akart lenni. Emlékszem egyszer voltunk vagy 120-an, 8 és 12 év közötti gyerekek és mindannyian kvalifikálni akartuk magunkat a versenyre, mert Michael szervezte. Nagyon nagy dolog volt benne lenni a 34-ben, mert Michael lengette meg a kockás zászlót. Már maga a részvétel is egy álom volt számomra, és az, hogy megnyerjem, a valaha történt legjobb dolog lett volna.  Végül a hetedik helyen végeztem, és az első hét kapott trófeát, ami nagyon boldoggá tett.”

És, hogy el tudna-e képzelni a Ferrarival egy hasonló korszakot, mint anno Schumacheré volt, és amivel talán felülmúlhatja a hétszeres világbajnokot?

"Nem tudom. Ha megnézzük Michaelt, akkor láthatjuk, hogy ha megvan a szenvedély, akkor milyen hosszú ideig lehet versenyezni. Michael már nagyjából 20 éve itt van. Én eddig öt évet töltöttem a Formula-1-ben. Gyorsan telik az idő, és jelenleg nem tudok jobb helyet elképzelni ennél. Jól érzem magam a csapatnál, és boldogan dolgozom ilyen nagyszerű hangulatban. Még mindig éhesek vagyunk a sikerrel, és törekszünk a fejlődésre, mindez pedig hajt tovább. Szóval jelenleg teljesen elégedett vagyok. De persze egy napon álom lenne egy olyan csapatnál versenyezni, mint a Ferrari” - mondta a 24 esztendős versenyző, aki természetesen a Red Bullnál töltött sikeres időszakról is beszélt, és véleménye szerint a 2011-es dominancia nem csak az erős autónak volt köszönhető.

"Igen, tavaly majdnem hibátlanok voltunk, és ha megnézem mekkora lépéseket tett a csapat 2009 és 2010, majd 2010-2011 között, akkor az hihetetlennek tűnik. Azt gondolom, hogy tavaly nem volt olyan erős autónk, mint 2010-ben, de csapatként erősebbek voltunk. Volt néhány olyan alkalom, amikor hibáztunk. Volt, hogy pénteken én hibáztam és összetörtem az autót, de mindezt visszahoztuk akkor, amikor számított. Januárban volt egy megbeszélésünk arról, amiket még meg kell tennünk. Ez egy elég hosszú lista volt, és sok ponton sikerült javulnunk.”

 

FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 formula 1 red bull sebastian vettel