2012. már 19.

A valaha volt legnagyobb botrány fenyegeti az F1-et?

írta: FormaNet
A valaha volt legnagyobb botrány fenyegeti az F1-et?

A Formula-1 fennállása óta nem csak a pályán zajló versengés, de a pályán kívüli történések, intrikák, politikai vonatkozások is végig kísérték a széria egész történelmét. A száguldó cirkusz több milliárd dolláros pénzügyi rendszere természetes módon komoly szövetségi kapcsolatokat, és jelentős érdekellentéteket is kialakított az elmúlt évtizedekben. Jelenleg, ha igazak a hírek, minden idők legnagyobb pénzügyi botránya rázhatja meg a szériát.

 
Ha pénzről van szó, akkor szinte bizonyos, hogy az egyik főszereplő a Formula-1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone.
 
A történet szálai ugyan évekre nyúlnak vissza, de a mostani fejleményekhez elég csupán a tavalyi év első feléig visszamenni, amikor is a News Corporations az olasz befektető óriás vállalattal, az Exorral fiktív ajánlatot tett az F1 részvényeinek megvásárlására. A dolog pikantériája az, hogy az Exor közeli jó kapcsolatokat ápol, sőt üzleti vonatkozásai is vannak a FIAT és a Ferrari jelentős tulajdoni hányadát is birtokló Agnelli családdal.
 
A hírre akkor Bernie Ecclestone úgy reagált, hogy ami nem eladó, azt nem is lehet megvenni. Ez egyértelmű elutasítása volt annak a feltételezésnek, hogy a CVC el kívánja adni az F1 részvényeket, melynek 67 százaléka van a befektetési társaság tulajdonában. Az istállók azonban úgy vélték, nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja, így a Török Nagydíj hétvégéjén a FOTA ülést tartott, ahol kijelentették, amennyiben az Ecclestone által irányított CVC az eladást fontolgatná, úgy az istállók is igény tartanak az F1 részvényeinek egy részére. A fehér lovag ekkor elképzelhetetlennek nevezte az ötletet, és teljes mértékben elzárkózott még az eladás gondolatától is.
 
Minden bizonnyal az ügy esetleges végkimenetele kapcsán nem lényegtelen, hogy a német ügyészek ebben az időben idézték be Ecclestone-t tanúként egy megvesztegetési perben, mely Gerhard Gribkowsky ellen folyik már több mint egy éve. A vád szerint az egykori bankár 60 millió dollár csúszópénzt kapott Ecclestone egyik offshort cégétől, cserébe azért, mert az egykor a bankja, a Formula-1 előző tulajdonosa a BayernLB felé jelentősen alulértékelte a sport részvényeinek árát. Ecclestone először tagadta a pénz átutalásának tényét, majd elmondta, hogy a volt bankár megzsarolta, ezért jobbnak látta fizetni. Az ügy még nem zárult le, sőt jelenleg már nem csak a német, de az angol hatóságok is érdeklődnek Bernie Ecclestone pénzügyi manipulációi után.
 
A tavalyi szezon vége felé igencsak megváltozott a FOM vezér vélemény az F1 eladását illetően, miután a debütáló Indiai Nagydíjon kijelentette, nem tartja kizártnak, hogy az alakulatok a Formula-1 bevételeiből nekik járó pénz egy részét részvények formájában kapják meg. Sőt akkor azt is hozzátette, hogy tanácsadói szerint az ázsiai (elsősorban a malajziai) tőzsde lenne a legmegfelelőbb az F1 részvények nyilvános áruba bocsátására. Egyes vélemények szerint Ecclestone akkor már igen kellemetlenül érezhette magát a német ügyészség, és a brit hatóságok miatt, így talán ezért látta jónak elkerülni az európai piacokat.
 
A 2011-es év vége nagy változást hozott a csapatok egységében, miután a Red Bull és a Ferrari a költségcsökkentési megállapodás megújítását célzó tárgyalások miatt kilépett a FOTA-ból, ezzel jelentősen gyengítve az istállók egységes fellépését, az idén lejáró (az F1 pénzügyeit, és jogi vonatkozásait minden tekintetben szabályozó) Concorde egyezmény újratárgyalásakor. A kilépés azonban talán nem volt véletlen, főleg annak tükrében, hogy Ecclestone a FOTA megalakulása óta támadta a szövetséget.
 
A 2012 érdekes pletykával indult, mely szerint a FOTA-ból kilépő két nagycsapat (a hírek a a további kilépőkről, Sauberről és a Toro Rossoról nem szóltak) már meg is egyezett Ecclestone-nal, az új Concorde megállapodással kapcsolatban. A pletyka igazságtartalmát erősítette a Ferrari elnökének, Luca di Montezemolónak azon januári nyilatkozata, mely szerint a tárgyalások megkezdődtek, és jó irányba haladnak.
 
A történet az ausztrál versenyhétvégén komoly fordulatot vett. A Sky News City szerkesztője, Mark Kleinman egy meglepő blogbejegyzést tett közzé az interneten, ám az írás rövid időn belül törölték a világhálóról. A bejegyzés szerint az F1 legpatinásabb alakulata, a Ferrari és a regnáló világbajnok csapat, a Red Bull Racing különleges szerepet kaphat a Formula-1 10 milliárd dolláros részvényeinek tőzsdei értékesítése kapcsán. Ez nem jelentene mást mint azt, hogy a két istálló tulajdonossá válhatna a sportban, ami azt is jelentené, hogy különleges előjogokat élveznének.
 
A hírt Telegraph szerkesztője, Tom Cary, és Maurice Hamilton veterán újságíró, és riporter is megerősítette. Tom Cary egyenesen úgy fogalmazott, hogy nem lehet véletlen egybeesés, hogy a két top csapat éppen a 2011-es év végén döntött úgy, hogy elhagyja a FOTA-t.
 
Ecclestone nemrég a Concorde magállapodás kapcsán így nyilatkozott: "Még a szezon megkezdése előtt szeretnék valamit tenni. Nem szeretném tovább húzni.”
Az F1 ura a FOTA-ról, még az eddigieknél is keményebben fogalmazott: "A Ferrari soha sem jut megegyezésre ezekkel a bohócokkal.”
 
 
Amennyiben a dolog igaz, úgy a Ferrari és a Red Bull is helyet követelhet magának az F1 igazgatótanácsában, ami rendkívül jelentősen növelheti a két alakulat befolyását, és komolyan veszélyeztetheti a sport egyensúlyát és tisztaságát. A hírek szerint az Ausztrál Nagydíjat követően több csapatfőnök is felháborodva távozott a paddoc-ból. A Times értesülése szerint Christian Horner a dologról annyit mondott, hogy a FOM-mal jól haladnak a tárgyalások az új Concorde egyezménnyel kapcsolatosan.
 
Szintén a Times értesült arról, hogy a jelenleg a háttérben folyó pénzügyi manipulációban sem a McLarennek, sem a Mercedesnek nincs helye a tárgyalóasztalnál. Ez minden bizonnyal köszönhető annak is, hogy a két csapat vezetése határozottan támogatja a FOTA törekvéseit, és szinte minden pénzügyi és költségcsökkentési kérdésben azonos álláspontot képviselnek. Ez azonban nagyon súlyos vitákat eredményezhet.
 
Ha bebizonyosodik, hogy a történet valóban ebbe az irányba tart, úgy az, az Európai Versenyjogok tekintetében is komoly jogi vonatkozásokat vethet fel, és a valaha volt legnagyobb válsághoz vezethet a Formula-1 történelmében. 
 
       
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
 

Szólj hozzá

mercedes ferrari f1 mclaren forma1 red bull ecclestone concorde egyezmény f1 pénzügyek