A Formula-1 pénzügyi rendszere igen bonyolult és összetett metodika szerint működik, melyben ugyan az egész sportot érintő bevételektől és kiadásoktól elkülönül a csapatok finanszírozása, bevétele, és költsége, ugyanakkor a sport bevételeinek nem egészen fele (47%) a csapatok finanszírozásában is jelentős összeget képvisel. Éppen ezért ennek az egész éves pénzügyi folyamatnak a menedzselése komoly felelősség, és talán nem is lehetne jobb kezekben, mint Bernie Ecclestone-nál. A sport fejlődése a bevételek növekedésétől is nagyban függ, és az F1 pénzügyeivel foglalkozó Formula Money jelentésében egyértelművé teszi, hogy válság ide, vállság oda, az elkövetkező három évben a száguldó cirkusz bevételei közel 50 százalékkal növekedhetnek.
A Formula Money jelentése szerint az F1 bevételei 2015-re elérhetik a 3 milliárd dollárt. A pénzügyi elemző cég szerint a 2012-es év (mint az F1 történelmének leghosszabb szezonja) már közel 2 milliárdos bevételt hozhat a száguldó cirkusz számára.
Az elmúlt években a bevételek folyamatosan növekedtek, így az idei év végére közel 700 millióval több pénzhez jut a Formula-1 a 2010-es évhez képest.
A pályáktól és a pálya menti reklámokból, szponzorációkból 400 millió többletjövedelmet becsül a Formula Money. Az F1 vendéglátás 200 milliós, míg a televíziós jogdíjak közel 100 milliós többet jövedelmet jelenthetnek az idei év végére, 2010-hez képest.
A bevételek növekedése egyértelműen az F1 terjeszkedésének köszönhető, hiszen az új pályák sokszor közel a dupláját fizetik a hagyományos európai versenyrendezőkhöz képest. A bevételek a csapatok felé úgy alakulhatnak (amennyiben az új Concorde egyezményben is a nem egészen 50 százalékon osztoznak majd az istállók), hogy a 2010-es 658 millió dollár helyett 2014-ben már 1,2 milliárd dollárt osztanak szét eredménytől függően. Ez a győztes konstruktőr csapat számára 2015-ben pl. 185 millió dollárt jelent mint alapjuttatás, ám Ecclestone taktikájában bizonyos bónuszok is szerepet kapnak, így ez ennél csak több lehet.
A Red Bull a tavalyi bajnokságért 102 millió dollárt tehetett zsebre alapdíjként.
A Formula-1 főrészvényese a CVC nemrégiben bejelentette, hogy osztalékfizetés helyett 1 milliárd dollárt kivon a Formula1 Groupból, mégpedig a 2,2 milliárd dolláros, az F1 jövőjét biztosító refinanszírozási hitelfelvétel okán. Egyes elemzők úgy vélik, az összeg a Delta Topco Holding, mint kezelő számlájára került, mely cég Bernie Ecclestone tulajdonában van.
A Reuters értesülése szerint az újabb hitelre, és a pénz elkülönítésére ezért volt szükség, mert 2013/2014-es évadban lejár egy 2,7 milliárdos kötelezettség, így azonban ezt az időpontot sikerült a 2017/2018-as szezonig áttenni, amikor már jóval kedvezőbb pénzügyi kondícióra számít a cég vezetése.
A hivatalos indok természetesen megállja a helyét, hiszen az osztalék feltőkésítése jelentős jövedelmet generálhat a kedvezőbb pénzügyi helyzet okán, ám fontos tény, hogy ezzel esetleg ellehetetlenül az F1 másik (15 százalékot birtokló) főrészvényese, a Lehman Brothers, mivel így további 6 évre kötelezné el magát jövedelem nélkül az F1 felé, és éppen ezért a döntés jó eséllyel a részvényei eladásához vezethet.
Mindez pedig egybevágna azzal az elképzeléssel, mely szerint egyes kedvezményezett csapatok üzleti érdekeltséget, és ezzel együtt befolyást is szerezhetnének a Formula One Groupban.
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória