2012. ápr 30.

Az idei fejlesztési verseny - Bahreinbe vitt fejlesztések

írta: FormaNet
Az idei fejlesztési verseny - Bahreinbe vitt fejlesztések

A Formula-1 2012-es szezonja már az első négy futamon is számtalan izgalmat hozott, amit mi sem erősthet meg jobban, mint az a tény, hogy eddig négy pilóta, nény kölönböző autóval állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára. Sokan úgy vélik, idén a gumiké lehet a főszerep, ám a gumik mind jobb megértéséhez, és kezeléséhez a folyamatos fejlesztéseken keresztül vezet az út. Az istállók napról napra tökéletesítik autóikat, és egy hét alatt is fontos változásokat képesek végrehajtani. A Kínai Nagydíj után mindössze egy hét állt rendelkezésükre a következő, bahreini versenyig, ám ez a rövid idő is több alakulat autójánál hozott változásokat, fejlesztéseket.

 
 Lotus – kipufogó
A Lotus istálló egy jelentősen módosított diffúzorral érkezett Bahreinbe. Az átdolgozott alkatrész vertikális terelőlapjai közül a külső három jóval ívesebb formát képez, és a diffúzor külső része felé mutat.
A módosítás kettős célt szolgál: egyrészt a diffúzor hatékonyságát hivatott növelni, másrészt a légellenállást próbálja meg redukálni. A diffúzor külső csatornáin kívül a fékhűtő idomok is az autó külső része felé hajlanak. A kerekek mögötti rész egy különösen alacsony nyomású terület, emiatt csökkenthető a légellenállás azon a részen, ha sikerül levegőt terelni a diffúzor külső részéről. Ezzel egy időben ez a diffúzor hatékonyságát is növeli a változtatás, ugyanis a „kólás üveg” szekció (az autó hátuljának kiképzése) oldalsó részén beáramló "piszkos" levegőt így sikerül elterelni, s ezzel tisztázni a diffúzor középső paneljának légáramlatát. A 2009-es Brawn-autó volt az első, mely ezt a geometriát alkalmazta.
 
Ferrari – hátsó szárnyacska
A Ferrari egy apró szárnyat (mely a köznyelvben a majomülő szárnyacska nevet kapta) mutatott be Bahreinben, mellyel az autó hátulján lévő légáramlatokat kívánják optimalizálni.
A szárnyacskával a diffúzor és a hátsó szárny közötti légáramlatot próbálják meg összekötni. A hátsó terelőszárny véglapja között áramló levegő a szárnyacska vonalait követi, és a hátsó szárny főlapjára irányul. Ezzel célzottabban terelhető a levegő a hátsó szárny alsó szekciójára, így az irányítottabb és megnövelt mennyiségű légáramlat növeli a magas nyomású terület nagyságát a szárny alsó részén.
 
 
 
Red Bull – kipufogó
A Red Bull egy átmeneti verzióban mutatta be februárban a kipufogó elrendezését, az új megoldáson, melyet a legutolsó barcelonai teszten mutattak be, már november vége óta dolgoznak. Ennek ellenére jelentős instabilitási problémákhoz vezetett, ezért az utóbbi hetekben a fejlesztések teljes mértékben erre koncentrálódtak Adrian Newey irodája körül.
A Kínai Nagydíjjal ellentétben mindkét versenyző azt a megoldást használta, amely mellett Mark Webber tette le a voksát az évad előtt. Ugyanakkor a kocsiszekrény „csatornázása” jelentős módosításokon esett át.
 
A csapat továbbra is a kipufogó gázok autó hátuljának irányába történő helyes elosztásán dolgozik. Megszabadultak attól a csatornától, amely a légáramlatot az oldaldoboz aljáról terelte a diffúzor fölé. A jelenlegi megoldás a csatornák miatt még nagyobb hasonlóságot mutat a Sauber-féle kialakítással. A szerelők hosszú órákon át dolgoztak a hétvégén, hogy mind a két autón kialakítsák a legújabb fejlesztéseket. A pilóták visszajelzései alapján sikerült javítani a kocsi stabilitásán a lassú kanyarokban és a fékezések alatt, melyek a regnáló világbajnok, Sebastain Vettel legnagyobb problémáját okozták az első hétvégéken.
 
 
Szöveg: FormaNet, Szabó Balázs
 

 

 

Szólj hozzá

ferrari f1 lotus forma1 red bull bahreini nagydíj f1 fejlesztések f1 techniki