2012. máj 16.

F1 Az új Concorde megállapodás a Bahreini Koronaherceg belépője lehet az F1 igazgatótanácsába

írta: FormaNet
F1 Az új Concorde megállapodás a Bahreini Koronaherceg belépője lehet az F1 igazgatótanácsába

Az év végén lejáró Concorde Egyezmény, és az új megállapodást megelőző tárgyalások, illetve a Formula-1 bevezetése a Szingapúri Tőzsdén, meglehetősen izgalmassá teszi a pályán kívül zajló eseményeket, és gyakran irányítja a figyelmet a száguldó cirkusz gazdasági és pénzügyeire. Hasonlóan az idei versenyek kiszámíthatatlanságához, ezen a területen sem teljesen világos még minden, mert ugyan Bernie Ecclestone fejében már kész forgatókönyv van, de ezek a folyamatok is - a többtényezős egyenlet okán - vehetnek még váratlan irányt.

   
A FOM vezére, Bernie Ecclestone három nagy istállóval már megállapodásra jutott, és a napokban bejelentette, hogy a Mercedesszel is közel jár a megállapodáshoz. Ez azért is fontos, mert a Mercedes az Ausztrál Nagydíj idején kiszivárgott hírekre (melyek szerint a Ferrari, a McLaren és a Red Bull részvényeket szerezhet az F1-ben, ezáltal nagyobb befolyása lehet a sportra) igen határozottan fejezte ki nemtetszését, sőt a paddockban felmerült a csapat kivonulásának gondolata is. A széria elhagyásának találgatását erősítették azok a hírek is, melyek szerint a részvényesek egy része szintén azt szeretné, ha a konszern véget vetne az F1-es kalandnak.
 
 
A kivonulásról szóló híreket a Mercedes vezetősége a Spanyol Nagydíj előtt cáfolta, és Ecclestone is úgy véli, az alakulat marad a száguldó cirkuszban
 
„Sok kétségem van afelől, hogy a Mercedes kiszállna. Jelenleg még kissé dühösek, mert úgy érzik, nem úgy kezeljük őket, mint a Ferrarit. Ehhez egy egyszerű megjegyzésünk van: mi a Mercedest pontosan olyan módon kezeljük, és ez okozza a problémát. Az összes csapat kereskedelmi rendszerének az alapja az, hogy milyen hosszú ideje vannak a Formula-1-ben, és az eredmények, amit itt elértek. Sajnos a Mercedes még csak pár éve van itt” – vélekedett a kialakult helyzetről Ecclestone.
 
A Concorde Egyezmény körül kialakult vita egyik oka, hogy a megállapodás nem csupán az F1 pénzügyeit szabályozza, hanem az aláíró csapatokat arra is kötelezi, hogy részt vegyenek az FIA által a versenynaptárban meghatározott futamokon. Erre az aláíró csapatok jogi, és természetesen ezzel együtt pénzügyi garanciát is vállalnak.
 
A jelenleg még érvényes megállapodás alapján az F1 nyereségének 47 százaléka a legjobb 10 csapat között kerül elosztásra, és a Ferrari a történelmi helyzetéből adódóan extra fix bónuszban is részesül. Az új megállapodás szerint minden olyan alakulat, amely 2000 óta a Formula-1-ben versenyzik névváltoztatás nélkül, további pénzeket kap, és jutalmazzák a konstruktőri világbajnoki címet és a bajnoki címvédéseket is. A tervnek része az F1 tőzsdei bevezetése Szingapúrban, és ennek alapján a Ferrari, a McLaren és a Red Bull képviselői helyet kapnának a sport anyavállalatának igazgatótanácsában.
 
A Ferrarit a cég elnöke, Luca di Montezemolo képviseli majd, míg a Red Bullt a tulajdonos, az osztrák milliárdos, Dietrich Mateschitz. Az azonban egyelőre még Ecclestone számára sem világos, hogy a McLaren kit delegál a tanácsba. A pletykák szerint esélyes a Bahreini Koronaherceg, mivel a wokingi istálló tulajdoni hányadának 50 százaléka a bahreini királyi család által államilag tulajdonlott Mumtalakat vagyonkezelő birtokában van. A másik jelölt a McLaren egykori csapatfőnöke, a cég jelenlegi elnöke, Ron Dennis.
 
"Nem hiszem, hogy már döntöttek arról, ki kapja meg a helyet. Feltételezhető, hogy a bahreini emberek, hiszen ők a főrészvényesek, így valószínű, hogy ők lehetnek, de nem tudom. Őszintén szólva nem is nagyon foglalkoztat. Ezzel mi semmit sem tudunk tenni. Nem mondjuk, hogy kapja ez vagy legyen az. Azért feltételezzük, hogy bahreini lesz, mert 50 százalékban ők a McLaren tulajdonosai. De azt gondolom, hogy talán Mr Dennis is szeretné ezt. Hogy végül ki lesz a testületben, ők döntik el, én nem tudom” – nyilatkozta Ecclestone az esélyekről, ami némiképpen erősíti azokat a találgatásokat, melyek szerint az igencsak vitatott belpolitikai viszonyairól is elhíresült arab ország koronahercege bekerülhet a Formula-1 vezetésébe.
 
Az új Concorde egyezmény több okból sem kedvez a Mercedesnek. Egyrészt nem kap helyet a sport igazgatótanácsában. Ez nem csupán azt jelenti, hogy a legfőbb riválisaihoz képest kisebb befolyása lesz az F1-et érintő kérdésekbe, de mint a világ 20 legnagyobb vállalata között jegyzett konszern, jelentős presztízsveszteséggel is jár. A másik gond pedig az, hogy a jelenlegi istálló a Brawn GP megvásárlása után lett a cég gyári csapata, így az évek során számtalan névváltoztatáson ment keresztül, ezért nem tarthat igényt azokra a bónusz pénzekre sem, melyek megilletik a 2000 óta névváltoztatás nélkül a szériában versenyző alakulatokat.
Ezek azok az okok, melyek alapján a Mercedes fontolóra vette, hogy az Európai Bizottság versenyellenes ügyeket vizsgáló hivatalánál panaszt emel.
 
Ecclestone szerint a Mercedes nagy lehetőséget szalasztott el akkor, amikor nem vásárolta be magát a McLarenbe, hiszen 1999-ben a cég a wokingi gárda tulajdonrészének 40 százalékát szerezte meg, és egyes jelentések szerint akkor fontolóra vették, hogy a következő évben megszerzik a McLaren többségi tulajdonát. Ez lehetőséget adna a bónusz pénzekre.
 
"Átvehették volna a McLarent pár évvel ezelőtt, és ha akkor így döntenek, akkor nem lenne a jelenlegi helyzet. Hogy őszinte legyek, én ezt vártam volna tőlük” – vélekedett a FOM vezér.
 
 Ehelyett 2009-ben a Mercedes létrehozta a saját csapatát, és eladta a tulajdonrészét a McLaren társtulajdonosának, Ron Dennisnek, a Mumtalakatnak, és a szaúdi TAG Groupnak.
 
 
Érdekes vonatkozása a Concorde Egyezménynek, hogy annak ellenére, hogy a csapatokat a versenyzésre kötelezi, az istállók mégis el tudják hagyni a szériát akkor, ha egyszerűen az F1-es csapatot futtató vállalat bezárja az istállót. Így történt többek között a Toyota esetében 2009-ben, amikor a japán csapat gazdasági okokra hivatkozva kivonult a cirkuszból.
Erre Ecclestone így emlékezett: "Ha előtte egy héttel ezt mondja nekem valaki azokról a nagy gyártókról, azt tudtam volna csak mondani, hogy nem fognak kivonulni. És mi történt? Kinyitom az újságot, és azt látom, hogy elmentek.”
 
A Mercedes esetében a cég és a csapat felől érkező nyilatkozatok alapján erről jelenleg szó nincs, sőt az újabb szponzorok csatlakozása, és ezzel párhuzamosan a vezetők kijelentései is egyértelműen azt sugallják, hogy hosszú távon terveznek a Formula-1-ben. Hogy végül milyen megállapodást sikerül kicsikarniuk az F1 teljhatalmú urától, az még kérdés, ám minden bizonnyal a nagy taktikus, Ecclestone úr kompromisszumra való hajlandósága is szükséges lesz ahhoz, hogy az üzlet megköttessen.
 
 
Szöveg: FormaNet, Varga Viktória
   

 

Szólj hozzá

ferrari f1 forma1 bahrein bernie ecclestone mercedes gp concorde egyezmény