2012. máj 16.

F1 Boullier: Kiminek nem kell megmondani, hogy mit tegyen, mert ő egy profi...

írta: FormaNet
F1 Boullier: Kiminek nem kell megmondani, hogy mit tegyen, mert ő egy profi...

A Formula-1 hivatalos weboldalának adott exkluzív interjúban a Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier beszélt többek között a csapat sikereiről, a kockázatos pilóta felállásról és a két versenyző kapcsolatáról, valamint eltérő személyiségéről is.
 
 
Eric, hogy érzi magát ebben a pillanatban? Egyrészt a pilóták, a csapat és az autó is jól teljesít, ugyanakkor a csapat elvesztette névadó szponzorát…
 
Eric Boullier: Ez így nem helyes. Még nem vesztettük el a névadó szponzort  - azaz nem valódi értelemben veszítettük el.  Úgy döntöttünk, hogy véget vetünk a megállapodásnak, amit tavaly év közepén kötöttünk. Változtatni akartunk a stratégiánkon, és ha ténylegesen nézzük, akkor gazdagabbak vagyunk, mint korábban. Idén nagyobb költségvetéssel gazdálkodunk és a licenc megállapodás alapján ebben az évben is megtartjuk a Lotus nevet. Néhány nagynevű támogatóval is aláírtunk, ha megnézi az ingemet, lát rajta két új nevet: Unilever és a Microsoft, melyek igazán nagy nevek. Tehát amikor viccelődve - vagyis nem is igazán viccelődve - azt mondtam, hogy gazdagabbak vagyunk, mint korábban, akkor valóban így értettem.
 
Bahreinben mindkét srác ott volt a dobogón. Mit jelent ez a csapat számára?
 
EB: Ez egy fantasztikus jutalom a csapatnak. 2006 óta nem ért el ilyen eredményt. Tény, hogy az első három versenyen is számítottunk valami ilyesmire, de elkövettünk néhány apró hibát. Amikor végre minden megfelelően működött, akkor megtörtént.
 
A hibák most már a múltba vesztek?
 
EB: Igen. Higgye el, minden hétvégén szeretném, ha mindkét autónk dobogós lenne, és mi ezen az úton haladunk. Figyelembe kell venni, hogy versenyzőink legalább két évet kihagytak a Formula-1-ben, vagyis nekik is fel kell venniük a sebességet, és formában kell lenniük a hétvégékre. Még ha az autó sok kilométert is futott, ebben a játékban mindennek klappolnia kell, és egyetlen lehetőséget sem szabad elszalasztani sem az időmérőn, sem pedig a versenyen.
 
Elég kockázatos pilótapárost választott, egy majdnem újoncot, és egy bajnokot. Okozott ez némi fejfájást?
 
EB: Igen, volt egy kis fejfájás. Volt egy elég hosszan tartó belső vita, melyen jelen volt a csapat technikai képviselete, a kereskedelmi részleg, valamint természetesen a részvényesek is, hogy meghozzuk a helyes döntést. Végül úgy döntöttünk, hogy hazardírozunk. Szóval igen, volt némi fejfájás, mivel fogalmunk sem volt, hogy alakulnak majd a dolgok. 
 
Grosjean nyilvánvalóan visszafizette a bizalmat. Mi változott az ő első kísérlete óta?
 
EB: Szerencsére a csapat kultúrája nem változott, csak kicsit másként működünk. A csapatkultúra azonos, és többé-kevésbé az emberek is ugyanazok, de néhány folyamat megváltozott. Romain egy nagyon összetett személyiség. Egyrészt nagyon erős, ugyanakkor nagyon érzékeny. Tehát meg kell találni a módját annak, hogy egyensúlyt teremtsünk ebben a két végletben. Amikor utoljára az F1-ben versenyzett, még nagyon fiatal volt, és az adott pillanatban nem a megfelelő helyen volt, és nem kapott számára megfelelő támogatást. Azóta hosszú idő eltelt, és most jó időben van jó helyen, maga mögött tudja a támogatásunkat, és látható milyen eredményeket szállít!
 
Räikkönen ő mindig Räikkönen marad. Hogyan illeszkedik a csapatba?
 
EB: Azt hiszem, hogy teljesen jól illeszkedik az enstone-i versenyszellemhez. Azt kell mondjam, hogy nem lehet összehasonlítani minket más csapattal, bár tisztában vagyok vele, hogy minden alakulatnak megvan a saját kultúrája és egyénisége. Igyekszünk kívül tartani a politikát, és megadni versenyzőinknek mindazt, amire szükségük van. Tudjuk, hogy Kimi nem szereti a PR rendezvényeket, nem szereti a médiát. Akkor miért is kellene ezzel zavarnunk? Persze valamiféle egyensúlyra szükségünk van az ő igényei, illetve a szponzorok igényei között. De tudja, hogy jól ütemezzük ezeket a dolgokat és megpróbáljuk minimalizálni az ilyenfajta kötelességeit. Ennyi. Ő egy versenyző, aki győzni van itt, a többivel nem igazán törődik! Kimi olyan, mint egy vadon élő állat aki ha menni akar, akkor hagyni kell. Nem kell neki megmondani, hogy mit kell tennie, mert ő egy profi, és az első akar lenni a pályán. Ez a célja. Ezután következnek a kötelezettségek. Balszerencséjére a személyisége nagyon vonzóvá teszi őt a rajongók szemében, ezért népszerű. Szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy rengeteg rajongója van, így bizonyos fokig együttműködő ebben a dologban is. Ha minimalizáljuk a kötelezettségeit, akkor minden rendben van.
 
Ő lett a csapat vezetője pilótája? Be kell tölteni a Robert Kubica hagyta az űrt?
 
EB: Történelmileg ez a csapat mindig is szorgalmazta, az első számú vezetőt – egy határozott versenyzőt. De ez most határozottan megváltozott, és már a múlté. Azt akarom, hogy két gyors versenyzőnk legyen, mert ez az út a konstruktőri cím felé.  Ezért mindkét pilótánk azonos státuszban van. Nyilvánvalóan tapasztalatával, jellemével, személyiségével Kimi általában bizonyos tekintetben vezető pilóta. De valójában nem az, csak talán több figyelmet kap. Másrészt Romain is szépen megszerezte a saját területét, és minden hétvégén kivívja a csapat tiszteletét.  És persze nem szabad elfelejteni, hogy Kimi mögött 160 nagydíj van, míg Romain a 12. nagydíját fejezte be a barcelonai hétvégén.
 
Szóval hogy jön ki egymással a Jégember Kimi, és a kissé érzékeny Grosjean?
 
EB: Nos, ők nagyon különböznek egymástól, és nem hiszem, hogy valaha is együtt mennek majd nyaralni. De nem kell, hogy barátok legyenek. Ez csak az én véleményem. Amit várok tőlük az az, hogy tiszteljék egymás, és soha ne felejtsék el, hogy a csapatért dolgoznak. Mindketten tudják, hogy egyikkőjüket sem fogjuk soha favorizálni, a dolgok minden esetben egyéni stratégiától függenek. Feladatuk az, hogy  jó időmérő- és jó verseny eredményt szállítsanak. Mi pedig biztosítjuk számukra az ehhez szükséges eszközöket és az egyenlő feltételeket.
 
Értékes adatokat gyűjtöttek a szezon közbeni teszten?
 
EB: Egyértelműen igen. Mondhatjuk, hogy a tesztünk tökéletes volt. Februárban a tesztek egyharmadát elvesztettük bizonyos problémák miatt, így ez a három nap most pótolta. Szóval idén ez jól jött számunkra, de a következő évben - ha teljes lesz a téli tesztprogramunk - akkor talán más lesz a helyzet. Azt mondanám, hogy most teljes egészében ki tudtuk használni ezt a tesztet, de nem vagyok benne biztos, hogy a jövőben szükség van rá.
 
 
A barcelonai tesztből mit tudtak meg?
 
EB: Egy csomó dolgot. Látható volt az időmérőn és a versenyen, és hiszem, hogy képesek leszünk ezt továbbvinni Monacóba is.
 
Remélték, hogy Barcelonában Räikkönen tündökölni fog? Elég volt, ez a dobogós helyezés, vagy többre számított?
 

EB: Előzőleg az az érzésem volt, hogy talán az egyik fekete overálos srácot láthatjuk majd a dobogón. És igazam lett. Két fekete overált látni a dobogón, az további inspirációt ad, de közben reálisak maradunk, hiszen ez egy rendkívül versenyképes környezet, ahol nem osztogatják ingyen a dobogós helyezéseket.  

FormaNet, Varga Viktória

  

 

Szólj hozzá

f1 lotus kimi raikkonen formula 1 eric boullier romain grosjean