2012. máj 22.

F1 Lendületben a Ferrari - Fejlesztések és a gumikérdés

írta: FormaNet
F1 Lendületben a Ferrari - Fejlesztések és a gumikérdés

A Pirelli idei gumijai az erősorrendet illetően igencsak megkeverték a lapokat, és az alakulatok legfőbb feladata jelenleg az, hogy minél előbb megértsék az abroncsok változó viselkedését. A Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry szerint a gumik megértésének egyik legfontosabb kulcsa, hogy a keverékek a különböző pályahőmérsékletekre a legkülönfélébb módon reagálnak.

 
 
A Monacói Nagydíj előtt - ahol talán egy új rekord születik azzal, hogy immáron hatodik futamgyőztesét köszönthet idén a széria - egyik istálló számára sem kétséges, hogy a siker záloga az új Pirelli abroncsok teljesítménye. Pat Fry szerint a helyzetet tovább bonyolítja az a tény, hogy nem elég, hogy a különböző pályákon, a különböző autóknak hogyan sikerül kezelniük az abroncsokat, még a hőmérsékleti tényezők is jelentős hatással vannak azok viselkedésére. A hőmérséklet pedig éppen az a tényező, amivel nem nagyon lehet előre tervezni.
 
"Ez bizonyára kiszámíthatatlan" – nyilatkozta a műszaki szakember a Ferrari hivatalos oldalán.
"Ez változó, és már a pálya hőmérsékletének kisebb változása is jelentős hatással van a gumiabroncsok teljesítményre. Azt hiszem, ez Kínában mutatkozott meg a legjobban.”
 
Fry úgy véli, az abroncsok tulajdonságai, és a magas szintű kopás arra ösztönzi a széria prémium pilótáit, hogy a versenyeken sokkal több figyelmet fordítsanak a gumikra.
 
"Arra is nagyon érzékenyek (a gumik), ahogy a pilóták bánnak velük. Normális a három kiállásos verseny, de ha valaki nagyon óvatosan bánik főleg a hátsó gumikkal, akkor előfordulhat, hogy két kiállás is elég a versenyen. De akkor nem lehet keményen vezetni a gumikon, mert különben elkopnak. Ha valaki kicsit is keményebben bánik a gumikkal, akkor elkopnak. Ha forgalomban harcolnak, az többet vesz ki a gumikból, mintha tiszta pályán fut valaki” - ecsetelte az idei abroncsok tulajdonságait Pat Fry, aki a csapat Spanyolországban kipróbált fejlesztéseivel kapcsolatban optimistán beszélt, ugyanakkor nyilvánvalóvá tette azt is, hogy a Ferrari továbbra is keményen dolgozik, és a következő nagydíjakon újabb frissítések várhatóak.
 
"Jól sikerültek a Barcelonában bevetett fejlesztéseink, és azt hiszem többségük a várakozásainknak megfelelően működött. Akadt néhány dolog, amit még meg kell értenünk ahhoz, hogy a megfelelő szinten működjenek, de sok apróság segített a teljesítményjavulásban – csak néhány dolog kevésbé, mint amire számítottunk. Szóval összességében mindenki elégedett a fejlesztésekkel, de természetesen még mindig hosszú út áll előttünk, és meg kell tartanunk ezt a munkatempót.”
 
 
Ami a jövőbeni terveket illeti, Fry elmondta, hogy több tervezett frissítés is érkezik a következő versenyhétvégéken, beleértve a Kanadai Nagydíjat, ahol új aerodinamikai elemek kerülnek fel az F2012-re, illetve tovább dolgoznak a kipufogórendszeren is.
 
"Monacóra lesz néhány kisebb frissítés, ami a nagyobb leszorítóerőben lesz segítségünkre, de ami érdekes lesz az az, hogy az autók hogyan alkalmazkodnak majd a gumikhoz. Folyamatosan fejlesztünk, mint ahogy mindenki. Lesz egy másik hátsó- és első szárny a kanadai csomagunkban, ami a leszorítóerő tekintetében egy következő szint lesz. És persze dolgozunk a kipufogórendszeren, aminek lesznek különböző változatai, melyeket tesztelni fogunk. Év eleje óta sokat tanultunk arról, hogy mi volt a probléma, és Mugellóban már teszteltük is. Szóval megértettük, csak ott van még a teljesítmény… Most próbáljuk minél hamarabb javítani az autót, ami egészen a szezon végéig egy folyamatos fejlesztést jelent."
 
 
FormaNet, Varga Viktória

 

Szólj hozzá

ferrari f1 fejlesztések formula 1 monacói nagydíj pat fry