2012. jún 12.

F1 Amit a Kanadai Nagydíjból megtudhattunk - a verseny végéig semmiben sem lehetünk biztosak

írta: FormaNet
F1 Amit a Kanadai Nagydíjból megtudhattunk - a verseny végéig semmiben sem lehetünk biztosak

Még a Formula-1 kereskedelmi jogait tulajdonló Bernie Ecclestone számára is álomszerű kiszámíthatatlanságot, és ezzel együtt izgalmakat hozott már eddig is az idei szezon, aki pedig leginkább azt szeretné, ha a világbajnoki cím sorsa csak az utolsó futam utolsó kanyarjában dőlne el. A megfogalmazott kritikák ellenére, az idei versengés, a hét futamból-hét győztes felállás kifejezetten jót tesz a sportnak, és az a tény, hogy a szezon egyharmadánál továbbra is megjósolhatatlan a végkifejlet, a száguldó cirkusz egyik legemlékezetesebb idényévé teheti a 2012-es évet.

A hét mesterlövész.jpg 

Az a tény, hogy a mezőnyben hat világbajnok található, önmagában is különlegessé teszi a szezont, ráadásul a hat bajnokból már négyen futamgyőzelmet tudhatnak magukénak. Valenciába tehát úgy érkezik meg a mezőny, hogy a bajnokok közül csupán Kimi Räikkönen, és Michael Schumacher nem ünnepelhetett futamgyőzelmet, és ha a hétszeres világbajnok pechszériájától eltekintünk, és csak az autó potenciálját, valamint Schumacher idei formáját vesszük alapul, akkor kijelenthetjük, mindketten bármikor esélyesek a győzelemre.

13 futam van hátra, és az első három pilótát mindössze három pont választja el egymástól, de az ötödik, Nico Rosberg lemaradása is egy futamgyőzelem pontszámain belül van.

A Kanadai Nagydíjat követően, Lewis Hamilton, mint idei hetedik győztes eredménye kapcsán az egykori világbajnok, Mario Andretti a Sky Sportnak adott nyilatkozatában röviden így jellemezte az idei évet: "Teljes szélességében nyitott. Ez álomszerű a sport számára.”

"A Formula-1 sok éven keresztül meglehetősen kiszámítható volt…. jelenleg ez megszűnt. Valahol a szabályoknak is köszönhető, vagy van valami, ami miatt ez történik. Semmi sem biztos.”

Ez egy olyan év, amikor a csapatok hiába fejtenek meg egy „kódot”, a Pirelli gumik azonnal arra késztetik az alakulatokat, hogy ismét gondolják át.

„Ez az, amiért nem lesz átlagos ez a szezon” – nyilatkozta Lewis Hamilton azután, hogy felállt mellé a dobogóra a Lotus francia pilótája, Romain Grosjean, és a Sauber mexikói tehetsége, Sergio Pérez.

„Ezt az amit érzek, de azt sejtem, hogy ez másnak is jó, hogy folyamatosan próbálgatjuk teljesen megérteni a gumikat. Néha túlmelegítjük azokat, néha meg nem sikerül rendesen felmelegíteni. Nem értjük miért van az, hogy néha gyorsabb nálunk a Lotus, vagy akár a Mercedes, máskor pedig mi vagyunk gyorsabbak. De azt gondolom, ez remek a Formula-1-nek, és kiváló a szurkolóknak ilyet látni”- nyilatkozta a 2008-as év világbajnoka, miután hetedik pilótaként sikerült futamot nyernie Kanadában.

A Kanadai Nagydíj időmérője után - ahol a kétszeres világbajnok, Sebastian Vettel szerezte meg a pole pozíciót - a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner még meglehetősen magabiztosan nyilatkozott.

"Úgy érzem, a Red Bull technikai csapata jó munkát végzett amikor megpróbálta értelmezni az új szabályokat. Kezdjük jobban kezelni a gumikat, úgy, ahogy azok azt megkívánják.”

Horner a vasárnapi versenyt követően - miután a gumikopás miatt Vettelt az utolsó körökben ki kellet hívni a boxba - már kissé másként fogalmazott.

"Talán egy kissé kemények voltunk a gumikkal.”

A csapatok és pilóták számára az egyik fontos, megoldandó probléma a megfelelő egyensúly megtalálása, ami által a legtöbbet tudják kihozni az abroncsokból.

Vasárnap a csatát végül a taktika döntötte el, és az egy kiállással szemben a két kiállásos stratégia diadalmaskodott, hiszen Alonso autóján a gumik az utolsó körökre teljesen elfogytak, így védtelenné vált Hamiltonnal szemben, sőt utána még a szintén egy kiálláson lévő Pérez, és Grosjean, illetve a végén a második kiállást kényszerből bevállaló Vettel is elment mellette. Az egy kiállásos taktika tehát Grosjean és Pérez vonatkozásában tökéletesnek bizonyult, ám a Ferrari számára a győzelem, és még a dobogó elvesztését is jelentette.

A McLaren sportigazgatója, Sam Michael a verseny után így foglalta össze a számára fontos dolgokat: „Ma itt egy kicsit okosodtunk, és a stratégia kapcsán a Ferrari és a Red Bull egyfajta üzenetet küldött. De ha megnézzük a Lotust, vagy a Saubert, náluk viszont működött. Azt hiszem egye autó volt, aki 45 körön keresztül futott a régi gumikon."

Idén a pálya hőmérséklete is nagyobb szerepet játszik az egyenletben, mint ahogy a pilóták vezetési stílusa, vagy a kiállások időzítése. A Pirelli azonban úgy gondolja, a feltételek mindenki számára azonosak.

A pálya képletes házigazdája, az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve szerint így jó minden, ahogy van.

„Azt gondolom, hogy ez jó. Szerintem nem csak az autó, de a gumikezelés része az autóversenyzésnek. A probléma az, hogy amikor felrakják azokat, túl hirtelen, túl kemény feladatot adnak. A pilóták úgy érzik, hogy a gumik rendben vannak, és a csapat úgy dönt, hogy kint hagyják, és megpróbálják így elvégezni a munkát. De egyszer csak ahelyett, hogy egy másodpercet veszítene körönként, négy-öt másodperc a veszteség. Ez pedig rossz. Négy-öt körön belül akár fél kört  is jelenthet, ha sokáig használják így, és az túl sok.”

"A Ferrarinak lett volna egy lehetősége, amikor Alonso kijöhetett volna a második kerékcserére, és akkor Hamiltont tartani tudta volna. Ehelyett talán megnyugtató érzés volt a spanyol számára, hogy a gumik még kitartanak, de ez szerencsejátéknak bizonyult."

000 facebook_banner.jpg

Ez most így sikerült a Ferrari számára, ám azt előre senki sem tudta volna megjósolni, hogy helyes döntésnek bizonyul, avagy sem. A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmars is elárulta, hogy a verseny során ő sem volt egészen biztos abban, hogy a két kiállás a nyerő taktika.

"A verseny során volt idő, amikor én is kíváncsi voltam arra, hogy helyesen jártunk-e el az utolsó gumikkal. Minden elemzésünk azt mondta, hogy igen, jól csináljuk, de a végeredményig soha semmiben sem lehetünk biztosak.”

 

Szöveg: FormaNet, Varga Viktória

Szólj hozzá

f1 forma1 lewis hamilton christian horner martin whitmarsh kanadai nagydíj mario andretti