2012. júl 13.

F1 Nigel Mansell, a Britek Oroszlánja megérkezett

írta: FormaNet
F1 Nigel Mansell, a Britek Oroszlánja megérkezett

A hihetetlenül nagy küzdeni tudásáról és rendkívüli előzéseiről elhíresült, „A britek Oroszlánja" becenéven is ismert Nigel Mansell, világbajnok Formula-1-es pilóta, mindig is nagy harcos volt és még a mai napig is az. Egy motorbalesetben elszenvedett vállsérülése ellenére most újra visszatér az Ennstal-Classic sorozatba.

Mansell megérkezett.jpg

Nigel Mansell, mindig is „kemény csontnak", nagy küzdőnek számított a sportban, olyannak, aki sosem adja fel. Nem véletlenül ragasztották rá a rajongói az „Oroszlán" nevet. Az 1983-as Osztrák Nagydíjon, miközben igyekezett az eredményhirdetésre, beverte a fejét egy betonkorlátba. Elég nagy ütést mért a brit homlokára, de hamar összeszedte magát, és önfeledten folytatta az ünneplést. Mansell sohasem a szerencséjéről volt híres.

Világbajnoki címét 1992-ben szerezte meg, 9 győzelmével a szezonban végig dominált.
Egy évre rá, úgy összeveszett Frank Williamssel, hogy az 1993-as szezonját már a tengerentúlon teljesítette az Indycar sorozatban, ahol első évében bajnok is lett. Utána még kettő évre visszatért a Formula-1-be, de 1995-ben végül végleg visszavonult az F1-ből.

Az elmúlt években láthattuk, a BTCC-ben, a DTM-ben, a Grand Prix Masters és az FIA GT sorozataiban.

Az 1992-es világbajnok még így, 2012-ben is tisztában van kvalitásaival. Néhány héttel ezelőtt baráti társaságával motoros túrára indultak, ahol egy esésnek köszönhetően eltörte a vállát. Jelenleg is nagy fájdalmakkal küzd, mert a csontok nem úgy forrtak össze, ahogy kellett volna, így beigazolódhat a brit félelme, miszerint további operációkra lehet szüksége.
Mansell ennek ellenére is elfogadta a meghívást az Ennstal-Classic-ba, (az egyik legismertebb Oldtimer-Rally Ausztriában) egy percig sem gondolkozott rajta.

Szerdán délután feleségével, Rosanne-nel érkezett meg a helyszínre Gröbmingbe, ahol szívélyesen üdvözölte régi barátait, az Ennstal-Classic szervezőit, Helmut Zwickl-t és Michael Glöcknert. Másnap pedig egy 600 lóerős Porsche 917-est izzított be a gröbmingi pályán. Előtte azonban volt ideje a rajongókra és egy rövid interjút is adott.

Kérdés: Nigel, Silverstone-ban most volt harmadik éve, hogy helyet foglalsz a felügyelők között, azóta mióta negyedikként egy korábbi Formula-1-es pilótát kérnek fel erre a posztra.
Nagyon vitatott kérdés volt, Sergio Perez és Pastor Maldonado esete. Egyes szakértők szerint ez a büntetés nagyon enyhe. Mit fűznél hozzá ehhez?

Nigel Mansell: Figyelmeztetésben és pénzbüntetésben részesült. Azonban meg kell jegyezni: Most már két figyelmeztetése van, amennyiben kap még egyet, 10 rajthelyes büntetésben fogjuk részesíteni. Azt gondolom, most nagyon óvatosnak kell lennie. Nagyon fontos számára. Az a tény, hogy megbüntettük, mert egy ütközést okozott, fontos kell, hogy legyen a számára, hogy ebből tanuljon.

K: Beszéltél már Pastorral személyesen az ügyről? Mint versenyző a versenyzővel?

NM: Nem, csak úgy, mint steward a versenyzővel.

K: Véleményed szerint, nagy a különbség aközött, hogy mint versenyző a másik versenyzőhöz, vagy mint versenybíró a versenyzőhöz szereposztásban beszélsz egy pilótával?

NM: Igyekszünk úgy beszélni, mint, ahogy embertársainkkal beszélnénk. Korábbi Formula-1-es pilótaként megpróbálunk segíteni a fiatalabb generációnak, és segítő kezet nyújtani. Meg szoktuk beszélni velük a történteket. Azonban még három versenybíró jelen volt, és egyöntetű döntés született, miszerint ő volt a hibás a történtekért.

K: Az abroncsok idén állandó témát szolgáltatnak. Egyesek, úgy gondolják, hogy a jelenlegi gumik, rendkívül kiszámíthatatlanok. Te hogy látod?

NM: Először is megjegyezném, hogy mindenki számára azonosak a feltételek. Természetesen azonban megnehezíti a versenyzők és a csapatok dolgát.
Mindazonáltal azt gondolom, hogy az egyik legizgalmasabb szezonkezdetet láthattuk a Formula-1 történetében. Az, hogy hét futamon hét különböző versenyző állhatott a dobogó legfelső fokán, ilyen korábban nem történt. Ebből a szempontból nézve, nagyon jónak tartom az idei szabályokat.

K: További vitatott kérdésként szerepel a DRS használata. Egyesek úgy gondolják, hogy jó, mert sok előzést láthatunk, a másik tábor pedig úgy gondolja, hogy az előzés így túl „mesterséges"...

NM: Véleményem szerint a DRS néha túlságosan egyszerűvé teszi az előzést. Használata tulajdonképpen azt jelenti, hogy a hátsó autó 18 km/órával gyorsabb. Természetesen az elől autózó nem használhatja a DRS-t. Ez így túl egyszerű.

K: Ez a DRS nem hasonlít arra, ami korábban kiváltotta a szélárnyékot és később a fejlődő technikai újításoknak köszönhetően eltűnt?

NM: Nem, nem. Nekünk anno nem volt DRS-ünk, csak szélárnyékunk.

K: A kritikusok szerint a Formula-1 jelenleg a lottóhoz hasonlít. Te is ezen a véleményen vagy?

NM: Nem, mert nagyon keményen kell dolgozni. Ki kell dolgozni egy stratégiát. Tudnod kell melyik keverékű gumi, hogyan viselkedik. A futam előtt meg kell tervezni, hány boxkiállás szükséges a futamon, egy, kettő akár három...Ha kiderül, hogy a stratégia rossz, az már a futam elején eldöntheti a verseny kimenetelét.

K: Te még mindig résztveszel különböző autóversenyeken. Utoljára fiaiddal, Greggel és Leóval, saját csapatként, egy LMP1 típusú autóval indultatok a Le Mans-i 24 órás versenyen. Ott egy csúnya balesetet szenvedtél, tervezed a visszatérést?

NM: Igazából, ha sikerül szponzort találnunk, akkor igen. A probléma az, hogy manapság nagyon nehéz a szponzorok felkutatása. Amennyiben azonban sikerül, semmi akadálya annak, hogy visszatérjünk csapatként.

K: Szombaton az Ennstal-Classic sorozatban a gröbmingi futamon fogsz indulni egy 917-es Porschéval. Az osztrák szurkolók nagyon szeretnek téged. Felejthetetlen emlék, amikor korábban megnyerted az Osztrák Nagydíjat és a futam után a kamionon ünnepelve a pódium felé tartva, jött egy híd..

NM: (nevetésben tört ki) Oh, igen az eset 1987- ben volt. Jött a híd és puff. Keményen beütöttem a fejemet. Vicces volt, nemde? Ez egy nem mindennapi eset volt.

000 facebook_banner.jpg

K: A győzelem örömét azonban nem rontotta el az eset, nem?

NM: Nem, egyáltalán nem. Fantasztikus volt. Mindig is imádtam az osztrák ringen versenyezni. A gyors Bosch-kanyart is beleértve, az egy igazán fantasztikus része a pályának. Mindig is az egyik kedvenc pályám volt és rendkívül jól éreztem magam Ausztriában.

K: Mostanában többször átépítették és a neve is Red Bull Ring lett. A pálya vonalvezetése maradt, csak az infrastruktúrája lett erősen modernizálva.

NM: Sajnos az elmúlt években nem jártam ott. Talán a közeljövőben teszek egy kis látogatást arra.

Szöveg: FormaNet, Németh Dániel

001_fórum logo.png

hotel-gif.gif

Szólj hozzá

f1 forma1 formula1 nigel mansell Ennstal-Classic