F1 A McLaren németországi sikertörténete
A McLaren Mercedes számára különleges hétvége következik, hiszen a Német Nagydíj nem csak a csapat motorbeszállítójának hazai versenye, de a wokingiak 2008-as bajnoka, Lewis Hamilton jubileumi versenyére, 100. nagydíjára készül Hockenheimben. A Formula-1 történelmének 58 Német Nagydíjából nyolc futamgyőzelmet jegyez a McLaren, mellyel a Ferrari (20) és a Williams (9) után a harmadik helyen áll ebben a statisztikában. Legutóbb 2008-ban, majd 2011-ben éppen Hamilton gazdagította csapata németországi sikereit, és ezzel olyan nevek mellé iratkozott fel, mint James Hunt, Alain Prost, Ayrton Senna, és Mika Häkkinen.
A McLaren első németországi győzelme egy tragikus baleset árnyékában született meg. A szezon végén világbajnoki címet ünneplő mclarenes James Hunt a „Zöld Pokolnak" is nevezett Nordschleifén esős körülmények közepette megszerezte a pole pozíciót a Ferrariban ülő Niki Lauda előtt, majd a másnapi versenyen rajt-cél győzelmet aratott. A vizes pályán Lauda az első kör után slick abroncsokra váltott, riválisát azonban már nem vehette üldözőbe, mert egy megcsúszást követően hatalmas balesetet szenvedett, melynek következtében súlyosan megégett, és napokig élet-halál között lebegett. Hunt mögött a verseny leggyorsabb körét megfutó Jody Scheckter (Tyrrell Ford Cosworth), valamint mclarenes csapattársa, Jochen Massa ért célba az első háromban, így a wokingi gárda két dobogós eredménynek örülhetett.
2. 1984. augusztus 5. Hockenheimring
Fotó: AP Photo
Alain Prost a bajnokság éllovasaként érkezett a szezon 11. állomására, Hockenheibe, ahol a kvalifikáción kibérelte az első rajtkockát a Lotus Renault-ban ülő Elio De Angelis előtt, míg csapattársa, a szezon végén harmadik vb trófeáját megszerző Niki Lauda csak a 7. helyre kvalifikálta magát. A francia versenyző a rajtnál ugyan elvesztette elsőségét Angelisszel szemben, de a hetedik körben a Renault turbómotorja elfüstölt, így rövid ideig újra átvette a vezetést. Ezt követően a Brabhamban ülő Neslon Piquet indított sikeres támadást a McLaren ellen, ám a brazilnak a 21. körben szintén műszaki problémája akadt, így Prost újra megörökölte a top helyet, amit a leintésig meg is tartott. Niki Lauda másodikként ért célba, azaz a McLaren kettős sikert könyvelhetett el, ráadásul a versenyen megfutott leggyorsabb kör is a csapathoz került Prostnak köszönhetően.
3. 1988. július 24. Hockenheimring
Fotó: AP Photo/ John Redman
A turbómotorok korszakának utolsó éve olyannyira a McLarenről szólt, hogy egyetlen egy nagydíj (Olasz Nagydíj) kivételével minden versenyhétvégén a csapat legendás párosának egyike, Ayrton Senna vagy éppen Alain Prost bérelte ki a dobogó legfelső fokát. Az idény kilencedik versenyén, Hockenheiben kettőjük közül a brazil szerezte meg a pole-t, majd a vasárnapi esős futamon 44. körön keresztül megőrizte elsőségét. Prost másodikként látta meg a kockás zászlót még úgy is, hogy a vizes pályán egy alkalommal megpördült. A dobogó legalsó fokára Senna későbbi csapattársa, az ekkor még Ferrari színeiben versenyző Gerhard Berger állhatott fel.
4. 1989. július 30. Hockenheimring
Fotó: AP Photo/ Tsugufumi Matsumoto
A wokingiak negyedik németországi győzelmüket is kettős győzelemmel ünnepelhették, ugyanazzal a felállással, mint az előző évben. A piros-fehér McLaren Hondák az időmérőn kibérelték az első sort, Senna és Prost sorrendben, majd a 45 körös futamon fele-fele arányban osztoztak meg a vezető helyen. A boxban mindkét versenyző kerékcseréje problémásan alakult, de a brazil több időt veszített, így a 20. körtől csapattársa, és egyben legnagyobb riválisa száguldott az élen, egészen a verseny utolsó szakaszáig, amikor is váltójából eltűnt a hatodik fokozat. A hibás alkatrésszel Prost nem tudta maga mögött tartani a vészesen közeledő Sennát, aki a 42. körben átvette a vezetést, és biztos ami biztos, ezt követően a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Harmadikként a Ferrariban ülő Nigel Mansellt intette le a kockás zászló.
5. 1990. július 29. Hockenheimring
Fotó: AP Photo/ Neokazu Oinuma
A McLaren és Ayrton Senna is triplázott Hockenheimben, ráadásul immár ötödik kettős dobogós eredményét ünnepelhette Németországban a legendás istálló, miután a brazil új csapattársa, Gerhard Berger harmadikként szelte át a célvonalat. Második helyen a Benetton Ford Cosworth-ban ülő Alessandro Nanninit intették le, aki csak a 9. rajtkockából indulhatott, de a versenyen úgy döntött, nem áll ki kereket cserélni, így jó ideig az első helyen is autózott, és az olaszt végül csak Senna tudta megelőzni a futam 33. körében.
6. 1998. augusztus 2. Hockenheimring
Fotó: LAT Photographic/Williams
A bajnokságot vezető Mika Häkkinen nyolc pontos előnnyel várhatta riválisa, Michael Schumacher hazai versenyét, melynek végén a finnek egy futamgyőzelemmel sikerült megdupláznia ezt az előnyt, a McLaren pedig David Coulthard második helyével együtt egy újabb kettős győzelmet zsebelt be. A két versenyző az első sorból vághatott neki a szezon 11. nagydíjának, és senkitől nem veszélyeztetve kettős sikert arattak, Coulthard pedig a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Schumacher csak a kilencedik helyről kezdhette meg hazai futamát, végül ötödik helyével, mindössze 2 ponttal szépített. A dobogó harmadik fokán a Williams pilótája, Jacques Villeneuve pezsgőzhetett.
7. 2008. július 20. Hockenheimring
Fotó: AP Photo/ Martin Meissner
Lewis Hamilton F1-es pályafutásának nyolcadik futamgyőzelmét megérdemelten szerezte meg Németországban, hiszen pole-ból rajtolva a verseny kétharmadát kényelmesen vezette. A toyotás Timo Glock balesete miatt azonban a 36. körben pályára hajtott a Safety Car, ami a brit versenyzőnek rosszkor jött. Az újraindításnál Hamilton ugyan megőrizte elsőségét, de várt még rá egy kerékcsere, miközben a mezőny nagy része ezt már letudta a biztonsági autós fázis alatt. A leintés előtt 16 körrel tudta le boxlátogatását, ami után csak az ötödik helyre tért vissza, és innen kezdte meg a felzárkózást. Látványos manőverekkel többek között nagy riválisát, Felipe Massát is megelőzte, és végül öt másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt a renault-s Nelsinho Piquet előtt, akinek viszont nagyon jókor jött a biztonsági autós kavarodás. Massa a dobogó harmadik fokán ünnepelhetett.
8. 2011. július 24. Nürburgring
Fotó: AP Photo/ Jens Meyer
A tavalyi évben mindenki Sebastian Vettel diadalára számított, ám a Red Bull német klasszisa csak a harmadik helyre kvalifikálta magát hazai szurkolótábora előtt, míg az első sort Mark Webber és Lewis Hamilton kaparintotta meg. A rajtnál Hamiltonnak jött ki jobban a lépés, és az első kanyar után máris az élen száguldott, ám a győzelemért kemény csatát kellett megvívnia nem csak ausztrál ellenfelével, de a Ferrari spanyol bajnokával, Fernando Alonsóval is. A rendkívül izgalmas és változatos futam végén a brit ismét megérdemelten emelhette magasba a legfényesebb trófeát. Vettel fékproblémák és egy megpördülés ellenére Alonso és Webber mögött a negyedik helyen ért célba hazájában.
FormaNet, Varga Viktória