2012. júl 17.

F1 A McLaren németországi sikertörténete

írta: FormaNet
F1 A McLaren németországi sikertörténete

A McLaren Mercedes számára különleges hétvége következik, hiszen a Német Nagydíj nem csak a csapat motorbeszállítójának hazai versenye, de a wokingiak 2008-as bajnoka, Lewis Hamilton jubileumi versenyére, 100. nagydíjára készül Hockenheimben. A Formula-1 történelmének 58 Német Nagydíjából nyolc futamgyőzelmet jegyez a McLaren, mellyel a Ferrari (20) és a Williams (9) után a harmadik helyen áll ebben a statisztikában. Legutóbb 2008-ban, majd 2011-ben éppen Hamilton gazdagította csapata németországi sikereit, és ezzel olyan nevek mellé iratkozott fel, mint James Hunt, Alain Prost, Ayrton Senna, és Mika Häkkinen.

1. 1976. augusztus 1. Nürburgring

1. mclaren-1976.jpg

fotó: AP Photo/ Hill

 

A McLaren első németországi győzelme egy tragikus baleset árnyékában született meg. A szezon végén világbajnoki címet ünneplő mclarenes James Hunt a „Zöld Pokolnak" is nevezett Nordschleifén esős körülmények közepette megszerezte a pole pozíciót a Ferrariban ülő Niki Lauda előtt, majd a másnapi versenyen rajt-cél győzelmet aratott. A vizes pályán Lauda az első kör után slick abroncsokra váltott, riválisát azonban már nem vehette üldözőbe, mert egy megcsúszást követően hatalmas balesetet szenvedett, melynek következtében súlyosan megégett, és napokig élet-halál között lebegett. Hunt mögött a verseny leggyorsabb körét megfutó Jody Scheckter (Tyrrell Ford Cosworth), valamint mclarenes csapattársa, Jochen Massa ért célba az első háromban, így a wokingi gárda két dobogós eredménynek örülhetett.

2. 1984. augusztus 5. Hockenheimring

2. mclaren 1984.jpg

Fotó: AP Photo

Alain Prost a bajnokság éllovasaként érkezett a szezon 11. állomására, Hockenheibe, ahol a kvalifikáción kibérelte az első rajtkockát a Lotus Renault-ban ülő Elio De Angelis előtt, míg csapattársa, a szezon végén harmadik vb trófeáját megszerző Niki Lauda csak a 7. helyre kvalifikálta magát. A francia versenyző a rajtnál ugyan elvesztette elsőségét Angelisszel szemben, de a hetedik körben a Renault turbómotorja elfüstölt, így rövid ideig újra átvette a vezetést. Ezt követően a Brabhamban ülő Neslon Piquet indított sikeres támadást a McLaren ellen, ám a brazilnak a 21. körben szintén műszaki problémája akadt, így Prost újra megörökölte a top helyet, amit a leintésig meg is tartott. Niki Lauda másodikként ért célba, azaz a McLaren kettős sikert könyvelhetett el, ráadásul a versenyen megfutott leggyorsabb kör is a csapathoz került Prostnak köszönhetően.

3. 1988. július 24. Hockenheimring

3. mclaren 1988.jpg

Fotó: AP Photo/ John Redman

A turbómotorok korszakának utolsó éve olyannyira a McLarenről szólt, hogy egyetlen egy nagydíj (Olasz Nagydíj) kivételével minden versenyhétvégén a csapat legendás párosának egyike, Ayrton Senna vagy éppen Alain Prost bérelte ki a dobogó legfelső fokát. Az idény kilencedik versenyén, Hockenheiben kettőjük közül a brazil szerezte meg a pole-t, majd a vasárnapi esős futamon 44. körön keresztül megőrizte elsőségét. Prost másodikként látta meg a kockás zászlót még úgy is, hogy a vizes pályán egy alkalommal megpördült. A dobogó legalsó fokára Senna későbbi csapattársa, az ekkor még Ferrari színeiben versenyző Gerhard Berger állhatott fel.

4. 1989. július 30. Hockenheimring

4. mclaren 1989.jpg

Fotó: AP Photo/ Tsugufumi Matsumoto

A wokingiak negyedik németországi győzelmüket is kettős győzelemmel ünnepelhették, ugyanazzal a felállással, mint az előző évben. A piros-fehér McLaren Hondák az időmérőn kibérelték az első sort, Senna és Prost sorrendben, majd a 45 körös futamon fele-fele arányban osztoztak meg a vezető helyen. A boxban mindkét versenyző kerékcseréje problémásan alakult, de a brazil több időt veszített, így a 20. körtől csapattársa, és egyben legnagyobb riválisa száguldott az élen, egészen a verseny utolsó szakaszáig, amikor is váltójából eltűnt a hatodik fokozat. A hibás alkatrésszel Prost nem tudta maga mögött tartani a vészesen közeledő Sennát, aki a 42. körben átvette a vezetést, és biztos ami biztos, ezt követően a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Harmadikként a Ferrariban ülő Nigel Mansellt intette le a kockás zászló.

5. 1990. július 29. Hockenheimring

5. mclaren 1990.jpg

Fotó: AP Photo/ Neokazu Oinuma

A McLaren és Ayrton Senna is triplázott Hockenheimben, ráadásul immár ötödik kettős dobogós eredményét ünnepelhette Németországban a legendás istálló, miután a brazil új csapattársa, Gerhard Berger harmadikként szelte át a célvonalat. Második helyen a Benetton Ford Cosworth-ban ülő Alessandro Nanninit intették le, aki csak a 9. rajtkockából indulhatott, de a versenyen úgy döntött, nem áll ki kereket cserélni, így jó ideig az első helyen is autózott, és az olaszt végül csak Senna tudta megelőzni a futam 33. körében.

6. 1998. augusztus 2. Hockenheimring

6. mclaren 1998.jpg

Fotó: LAT Photographic/Williams

A bajnokságot vezető Mika Häkkinen nyolc pontos előnnyel várhatta riválisa, Michael Schumacher hazai versenyét, melynek végén a finnek egy futamgyőzelemmel sikerült megdupláznia ezt az előnyt, a McLaren pedig David Coulthard második helyével együtt egy újabb kettős győzelmet zsebelt be. A két versenyző az első sorból vághatott neki a szezon 11. nagydíjának, és senkitől nem veszélyeztetve kettős sikert arattak, Coulthard pedig a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. Schumacher csak a kilencedik helyről kezdhette meg hazai futamát, végül ötödik helyével, mindössze 2 ponttal szépített. A dobogó harmadik fokán a Williams pilótája, Jacques Villeneuve pezsgőzhetett.

7. 2008. július 20. Hockenheimring

7. mclaren 2008.jpg

Fotó: AP Photo/ Martin Meissner

Lewis Hamilton F1-es pályafutásának nyolcadik futamgyőzelmét megérdemelten szerezte meg Németországban, hiszen pole-ból rajtolva a verseny kétharmadát kényelmesen vezette. A toyotás Timo Glock balesete miatt azonban a 36. körben pályára hajtott a Safety Car, ami a brit versenyzőnek rosszkor jött. Az újraindításnál Hamilton ugyan megőrizte elsőségét, de várt még rá egy kerékcsere, miközben a mezőny nagy része ezt már letudta a biztonsági autós fázis alatt. A leintés előtt 16 körrel tudta le boxlátogatását, ami után csak az ötödik helyre tért vissza, és innen kezdte meg a felzárkózást. Látványos manőverekkel többek között nagy riválisát, Felipe Massát is megelőzte, és végül öt másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt a renault-s Nelsinho Piquet előtt, akinek viszont nagyon jókor jött a biztonsági autós kavarodás. Massa a dobogó harmadik fokán ünnepelhetett.

8. 2011. július 24. Nürburgring

8. mclaren 2011.jpg

Fotó: AP Photo/ Jens Meyer

A tavalyi évben mindenki Sebastian Vettel diadalára számított, ám a Red Bull német klasszisa csak a harmadik helyre kvalifikálta magát hazai szurkolótábora előtt, míg az első sort Mark Webber és Lewis Hamilton kaparintotta meg. A rajtnál Hamiltonnak jött ki jobban a lépés, és az első kanyar után máris az élen száguldott, ám a győzelemért kemény csatát kellett megvívnia nem csak ausztrál ellenfelével, de a Ferrari spanyol bajnokával, Fernando Alonsóval is. A rendkívül izgalmas és változatos futam végén a brit ismét megérdemelten emelhette magasba a legfényesebb trófeát. Vettel fékproblémák és egy megpördülés ellenére Alonso és Webber mögött a negyedik helyen ért célba hazájában.

000 facebook_banner.jpg

 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

hotel phonix banner gif.gif

Szólj hozzá

f1 mclaren német nagydíj formula-1 f1 történelem