2012. júl 29.

Kiss Pál Tamás dobogóra állt hazai GP3-as futamán, de utólag megbüntették

írta: FormaNet
Kiss Pál Tamás dobogóra állt hazai GP3-as futamán, de utólag megbüntették

Kiss Pál Tamás nyert már futamot Barcelonában, állt már õ dobogóra Monacóban is, de ezen a napon a Hungaroringen vélhetően pályafutása eddigi legtökéletesebb és legemlékezetesebb versenyét futotta. A magyar pilóta a 14. helyről indulva a 3. helyig harcolta fel magát a GP3 félig esős, félig száraz második futamán és a dobogón ünnepelhetett hazai szurkolói előtt. Utólag a kupától ugyan megfosztották, de az élményt és a pályán mutatott teljesítményét már senki nem tudja elvenni tőle.

kiss pál tomi - hungaroring.JPG 

Kiss Pál Tamás ismét megmutatta, hogy milyen fából faragták, hiszen ilyen előzmények után vélhetően kevesen gondolták volna, hogy ezen a vasárnapon, a Formula-1-es Magyar Nagydíj előtt a dobogón láthatjuk majd őt ünnepelni. De a lényeg, hogy õ hitt benne, egy pillanatra sem adta fel a harcot, és a mezőny közepéről is utat tört magának a dobogóra, ismételten bebizonyítva, hogy tehetsége és a vezetői tudása alapján ott a helye.

Pedig hogyan indult ez a hétvége! A szombati időmérő edzésen Tamást motorproblémák hátráltatták és emiatt csak a 20. rajtkockát tudta megszerezni az első futamra. Ott sem ment még tökéletesen az autója az egyenesekben, de õ ennek ellenére – főként remek rajtjának köszönhetően – felharcolta magát a 14. helyre, amiért pont ugyan nem járt, de ez is kellett a vasárnapi sikerhez, hiszen így a második futamot már valamivel jobb pozícióból kezdhette meg.

Aztán vasárnap reggel körülbelül egy órával a GP3 futama előtt leszakadt az ég a Hungaroringen, és megjött az égi áldás, amit Kiss Pál Tamás várt a legjobban a mezőnyből. A magyar tehetség mindig is szeretett és tudott is esőben menni, ezt idén már a silverstone-i szabadedzésen is bizonyította egy remek második hellyel, és most ismét eljött az õ ideje – újra eltűntek az autók közötti különbségek és az improvizáció, az egyéni képességek kerültek előtérbe. Tamás pedig ismét maradandót alkotott!

Már a rajtja is tökéletes volt, és az utána levő kanyarokban olyan kiválóan helyezkedett, hogy egészen az 5. helyig lopakodott fel, azaz máris 9 pozíciót javított helyezésén. Aztán a 2. kör végén feljött a 4. helyre, majd a 3. körben, ahogy kitisztult előtte a terep, sorra kezdte szállítani a leggyorsabb szektoridőket, és a 4. körben például mindenkinél több mint egy másodperccel gyorsabb volt a vizes pályán. Így hamar rá is esett a vezető hármas nyakára, de okosan nem bocsátkozott velük felesleges kakaskodásba, ehelyett 7 körrel a leintés előtt az élmezőnyből elsőként hajtott ki a bokszba, hogy slick gumikra váltson.

A döntés merész volt, és nem volt egyszerű meghozni, hiszen Tamás már látta maga előtt az elsőket, amikor kiállt a bokszba, de a pilóta megérzései tökéletesnek bizonyultak, hiszen a felszáradó pályán körönként 8 másodperccel gyorsabb köröket tudott futni, mint azok, akik kint maradtak az esős gumikon. 3 körrel a leintés előtt így Tamás már újra a 6., 2 körrel a leintés előtt az 5., míg egy körrel a kockás zászló előtt már a 4. helyen haladt. Az utolsó körben egy szenzációs manőverrel egyszerre két riválisát előzte meg a 2-es kanyarban és feljött a 2. helyre, ám egy szintén slick gumikon érkező riválisa később még megelőzte őt, így zárt végül a 3. helyen.

Végül még egy kis plusz adalék, amit szintén nem árt tudni Tamás mostani 3. helye kapcsán. Péntek délután a GP3-as depóban lényegében csend honolt, szinte mindenki pihent, de egy csapat, az Atech CRS GP ekkor is lázasan dolgozott. Épp a kerékcserét gyakorolták , aminek a GP3-ban csak akkor van igazán jelentősége, ha verseny közben változik az időjárás. Ők azonban erre az eshetőségre is felkészültek, így vasárnap reggel pikkpakk cserélték le a futam közben Tamás autóján az esős gumikat slickekre. A siker sosem ingyen jön, Tamásék is alaposan megdolgoztak érte.

   "Jó volt a futam" – kezdte a tőle megszokott szerénységgel a 21 éves miskolci pilóta. "Reggel, ahogy felkeltem és hallottam, hogy kopog az eső az ablakomon, elmosolyodtam és rögtön hívtam a versenymérnökömet, hogy full esős beállításokat kérek. Az első kör fantasztikusan sikerült és azután is gyorsabb tudtam lenni a vizes pályán, mint a többiek, elképesztő módon élveztem a vezetést. A csapattal is fenomenális volt az összhang. Pont elment a rádió, amikor készültem kijönni a bokszba, de ennek ellenére a bokszutca felé vettem az irányt, lesz, ami lesz. És akkor abban a pillanatban visszajött a rádió, és szólt a csapat, hogy menjek k i. Pont ugyanakkor gondoltunk ugyanarra, és én úgy gondolom, hogy jó döntést is hoztunk, úgyhogy csodálatos volt ez a futam minden szempontból" – mesélte fülig érő szájjal Tamás, aki vérbeli versenyzőként persze mindig többre és többre vágyik.

 "Az egyetlen, amit picit sajnálok, hogy ha elég gyorsak vagyunk száraz pályán, akkor meg is nyerhettem volna a versenyt, hiszen a végén a slick gumikon két riválisom is visszaelőzött, ezért végeztem a 3. helyen. De hát őszintén szólva a 14. helyről indulva a 3. hely is szinte hihetetlennek tűnik, és alig találom a szavakat, annyira örülök, hogy dobogóra állhattam a magyar szurkolók előtt. Ez egy igazán felemelő érzés, amit sosem fogok elfelejteni. Most már a dobogó mindegyik fokáról van egy-egy kupám a GP3-ban, és ez a hungaroringi úgy érzem, különösen is jól mutat majd a vitrinemben" – mosolygott a pilóta, még mit sem sejtve a későbbi fejleményekről.

"Köszönöm a szurkolóknak az egész hétvégi biztatást, nagyon jólesett, hogy a balszerencsés kezdés ellenére is kitartottak mellettem, remélem, ezzel az eredménnyel visszaadtam nekik valamit, abból a sok szeretetből, amit tőlük kaptam. Köszönöm a családomnak és a támogatóimnak – különösen az OXXO Energy Drinknek és a Max-Immun Kft-nek – is, hiszen nélkülük sem születhetett volna meg ez az eredmény. Zárásképp szeretnék sok sikert kívánni minden magyar sportolónak az olimpián!" – tette hozzá végül sportszerűen Kiss Pál Tamás.

 Eddig az öröm. Szándékosan írtuk meg így a sajtóanyagot, mert a valóságban is így követték egymást sorban a történések. Kiss Pál Tamás utólag 20 másodperces büntetést kapott, amiért a bokszból kifelé jövet áthajtott a fehér vonalon. A pilóta belátja, hogy hibázott, de állítja, hogy a vizes pályán nem lehetett látni a fehér vonalat, ez vezetett a szerencsétlen incidenshez. Épp vették ki a kezéből a kupát, amikor beszéltünk vele, de egy valamit már senki nem vehet el tőle: Kiss Pál Tamás a GP3 hungaroringi második futamán a 14. helyről indulva a 3. helyen szelte át a célvonalat és ott ünnepelhetett a dobogón hazai közönsége előtt. Reméljük, a szurkolók is ezt őrzik meg emlékezetükben.

 

Borbás Bálint - P1race.com

Fotó: Paolo Pellegrini

hotel phőnix tisza.gif

 

Szólj hozzá

verseny f1 hungaroring gp3 kiss pál tamás