F1 Newey szerint a szezon hátralévő részében sem lesz domináns csapat
A Red Bull tervező zsenije, Adrian Newey szerint a Formula-1 idei szigorú szabályai egyetlen pilótát és csapatot sem engednek majd elhúzni a többiektől a 2012-es szezon második felében.
Évek óta talán az idei a legkiélezettebb világbajnokság, hiszen eddig öt csapatnak is sikerült futamot nyernie. Adrian Newey nem gondolja, hogy ez a tendencia az idény második felében megváltozna, azt azonban elismeri, hogy az elmúlt néhány versenyhétvégén a versenyképességi sorrend egyre inkább megmutatkozott.
„Nagyon valószínűtlen, hogy valamelyik csapat elhúzzon. Persze mindig ott van az esélye annak, hogy valakinek egy versenyen minden összejön egy új fejlesztés segítségével, amire a többiek még nem gondoltak. De a tendencia ugyanaz, mint a szezon legelején, a győztes mindig más.”
Az idény különböző szakaszaiban a McLaren és a Red Bull is érezhette úgy, hogy rátalált a végső áttörésre, azonban az újítások egyike sem hozott tartós javulást, az energiaitalosoknak ráadásul több ötletről is le kellett mondaniuk az FIA tiltásai miatt.
Newey úgy véli, hogy ez elkerülhetetlen, az egyre szigorúbb szabályok bevezetése miatt a Formula-1-ben. A jelenleg érvényben lévő lényeges szabályok 2009 elején kerültek bevezetésre, de azóta is történt jó néhány kisebb változtatás. Ennek következményeként a különböző autók közötti különbség nagyon lecsökkent, így egyik istálló sem tud döntő előnyre szert tenni.
Mióta az új szabályok életbe léptek, a csapatok szinte rá vannak kényszerítve a kiskapuk keresésére. Erre jó példa a sokat vitatott F-csatorna, a befújt diffúzor valamint a kipufogógázok hasznosítása a nagyobb leszorítóerő elérése érdekében.Newey úgy gondolja, hogy az, hogy már a legtöbb kiskaput is lezárják, nagyon lecsökkenti a csapatok kísérletezési lehetőségeit.
„Két évvel ezelőtt két tizedmásodperc valószínűleg még nem jelentett volna előrelépést a rajtrácson, most viszont akár több pozíciót is lehet nyerni ennyivel. A változtatási felület lecsökkent, így egy-két kisebb teljesítménybeli különbség igen sokat jelenthet. Ez két dolog következménye: először is a szabályok évről évre megszigorodnak az eredeti 2009-eshez képest, ami rákényszeríti az embereket kiskapuk keresésére, másodszor pedig mindenkinek sokkal több beleszólása volt a dolgokba a szigorítások bevezetése előtt.”
„Ha megnézzük a 2009-es autókat, teljesen más volt a formájuk. Azóta elsősorban külső módosítások történtek rajtuk. Az orrkúp például teljesen megváltozott: érzékenyebb lett, de sokkal nagyobb teljesítményre képes. Viszont a csapat a változtatások hatására sokkal összetartóbb lett.”
Adrian Newey mindig is bírálta az ilyen korlátozó intézkedéseket. Mégis úgy véli, a dolgok 2014-től csak még rosszabbak lesznek, mikor életbe lépnek majd az alvázra vonatkozó szabályok. Az első F1-es rendeletek megfogantatása óta (1948) a tendencia az volt, hogy évről-évre szigorítsanak. A jelenleg érvényben lévő szabályok egy több mint 30 ezer szavas dokumentumba vannak lejegyezve. Ez nagy szerepet játszott a Formula-1 versenyképességének növelésében. Gyakran megesik, hogy az időmérőn az első 10 helyről csupán néhány tizedmásodperc dönt. Newey tart tőle, hogy ettől elveszti a sport azt a pluszt, ami eddig olyan izgalmassá tette a versenyeket.
„Ez frusztráló. A Formula 1-nek a pilóták valamint a gyártók versenyének kellene lennie. Ez azt jelenti, hogy a konstruktőrök számára hagyni kellene lehetőségeket a hasznos, újszerű megoldások irányába. Ha a szabályok továbbra is a szigorítás útján haladnak, az a királykategória végét jelentheti.”
A britnek valahol igaza van. Bosszantó lehet, hogy ennyire megkötik a kezüket, és minden jelentősnek ítélt változtatást igyekeznek csírájában elfojtani. Viszont a másik oldalon ott van az, hogy nézői szempontból a verseny sokkal kiélezettebb, ami nézőszámban, így bevételben is rengeteget hoz a konyhára. A kérdés tehát csak az, hogy létezik e egy olyan megoldás, amely mindkét félnek optimális?
Sokan egyszerű válaszokkal, ötletekkel állnak elő. Azonban ahogy a leszorítóerő egyre fontosabbá válik a szériában, úgy a kérdést magának a Formula 1-nek kell megválaszolnia. És talán 2014-ben a következő nagy módosítási csomag bevezetése után meg is teszi.
Az olcsó vagy ingyenes dolgok egyre elterjedtebbek ebben a sportágban is a szigorú költségcsökkentések hatására. De ez lenne az F1 jövője? Vagy tovább kellene próbálkozni cseles fejlesztésekkel? Nem kizárt, hogy hamarosan újabb sokkoló megoldásokat is láthatunk majd, mint a kezdet kezdetén.
FormaNet, Jeney Anna
Fotó: FormaNet