F1 A csapatok szembeszállnának a tervezett 2013-as nevezési díjakkal
A Formula-1 élcsapatai készek szembeszállni a drasztikusan emelkedő, az FIA által 2013-tól tervezett nevezési díjakkal. A folyamatban lévő tárgyalások részeként, ugyanis Bernie Ecclestone és az FIA megfogalmaznának egy, az új a Concorde Egyezményt részét képező megállapodást, melyben lépéseket tennének afelé, hogy az irányítótestület a csapatok megnövekvő nevezési díja kapcsán jelentős bevételnövekedéshez jusson
Az egyezség még nem köttetett meg, de egyes források szerint az egyetlen lehetőséget ebben látja Ecclestone és az irányító testület hogy - a csapatok kárára - a Jean Todt vezette FIA nagyobb bevételhez jusson. A hírek szerint a plusz bevétel jelentős részét a sport fenntartására és közlekedésbiztonsági beruházásokba fektetnék.
Az Autosport magazin úgy értesült, hogy a csapatok nevezési díját - ami jelenleg 309 ezer euró - jövőre megsokszoroznák oly mértékben, hogy az több millió euróra is rúghat. Ezért cserébe a csapatok több szolgáltatáshoz hozzájutnának, ilyen például a Metro France időjárás-szolgáltatása.
Bizonyos források azt is tudni vélik, hogy a csapatoknak, a megemelt, 500 ezer eurós alapdíj mellett a teljesítményük alapján, az eddigiekkel szemben minden egyes megszerzett pont után plusz 7000 eurót kellene kifizetniük. Ez tehát azt jelenti, hogy a sikeres csapatok szenvedhetnek majd a legjobban a drámaian növekvő kiadások miatt, miközben az egész széria a költségcsökkentésről beszél évek óta.
Erre a lépésre minden bizonnyal azért kerülhet sor, mert rövidesen le jár Bernie Ecclestone azon kötelezettsége, hogy - cserébe az előző FIA elnöktől megkapott 100 évre szóló F1-es kereskedelmi jogokért - minden évben 15 millió euró körüli összeget fizessen a testületnek. A FOM vezére már két éve jelezte, hogy a határidő lejárata után egyetlen centet sem hajlandó fizetni, így az FIA komoly pénzügyi forrásoktól esne el. Jean Todt és munkatársai az elmúlt évben fontolóra vették, hogy megpróbálják jogi úton visszaszerezni a sport kereskedelmi jogait, ám ez egyelőre nem járt sikerrel. Hogy a testület ilyen módon, a csapatok rovására jusson pénzhez, minden bizonnyal tetszik Ecclestone-nak is, ám nagy kérdés, hogy egy olyan időszakban, amikor folyamatosan a költségcsökkentés van porondon, mit szólnak majd az élcsapatok az elképzeléshez.
Egy biztos. A Concorde Egyezmény csak akkor lép hatályba, ha azt mindhárom érintett fél - Ecclestone, a csapatok és az FIA - aláírja. Jelenleg az istállók jelentős részével már sikerült a FOM vezérnek megállapodnia, és minden bizonnyal a szövetség is sokkal nagyobb hajlandóságot mutat majd az aláírásra, amennyiben sikerül ezt az elképzelést beintegrálni az új egyezménybe. Bernie Ecclestone tehát megint diadalmaskodhat világméretű Monopoly játékában.
A tavalyi év eredményeit alapul véve, az új terv szerint a csapatok nevezési díjai idén a következőképp alakulnának:
Red Bull (650 pont) 5.050 millió euró
McLaren (497 pont) 3.979 millió euró
Ferrari (375 pont) 3.125 millió euró
Mercedes (165 pont) 1.655 millió euró
Lotus (73 pont) 1.011 millió euró
Force India (69 pont) 0.983 millió euró
Sauber (44 pont) 0.808 millió euró
Toro Rosso (41 pont) 0.787 millió euró
Williams (5 pont) 0.535 millió euró
Caterham (0 point) 0.500 millió euró
HRT (0 pont) 0.500 millió euró
Marussia (0 pont) 0.500 millió euró
Noha egyik csapatfőnök sem nyilatkozott erről az ügyről, sokan azt mondják, készen állnak megvitatni ezt a helyzetet az FIA-val, hogy megtudják, minek köszönhető ez a jelentős költségnövekedés, illetve pontosan mire is használják fel a plusz pénzeket.
FormaNet, Jeney Anna