2012. sze 21.

F1 Webber: Elég nagyfiúk vagyunk ahhoz, hogy ne csak üljünk és sírdogáljunk

írta: FormaNet
F1 Webber: Elég nagyfiúk vagyunk ahhoz, hogy ne csak üljünk és sírdogáljunk

Mark Webber jelenleg a világbajnoki tabella ötödik helyén áll, és ezzel a helyezéssel a korábbi években már minden bizonnyal lemondott volna a vb címről a szezon ezen szakaszában. Most azonban nem ez a helyzet, hiszen jelenleg még legalább fél tucat versenyző harcban áll a trófeáért, köztük az ausztrál pilóta is. Bár a Red Bull mostanában közel sem tündököl  úgy, mint az elmúlt két évben, ám a formula1.com-nak adott exkluzív interjúban Webber rendkívül optimistán nyilatkozott bajnoki esélyeivel kapcsolatban, és úgy véli, hogy a hátralévő hét versenyhelyszínből legalább öt pálya az, ahol erős lesz a Red Bull.

mark webber.JPG 

Mark, hogyan lehet egy versenyzőnek megbirkóznia egy olyan szezonnal, ami ennyire kiszámíthatatlan, még csak tippelni sem lehet, hogy ki nyeri a következő versenyt, nem beszélve a bajnokságról…

Mark Webber: Igen, volt már néhány ingadozás a csapatok, sőt még a versenyzők között is. De persze nem igazán figyelek mások hullámvölgyeire, hiszen a saját teljesítményünkre kell összpontosítanunk. Volt már néhány nagyon jó eredményünk ebben az évben, és a szezon elején nagyon következetesen teljesítettünk. Az utóbbi néhány versenyen valóban hiányzott ez a következetesség, szóval vissza kell térnünk arra az útra. Az egyenletes teljesítmény elengedhetetlen a győzelemhez – és ez az, ahová vissza kell térnünk.

De személy szerint mi a Te véleményed? Tavaly a szezon elején két név bontakozott ki a bajnoki cím esélyesei közül, és ennyi. Most azonban legalább fél tucat pilóta játékban van, köztük Te is…

MW: Nincs problémám a kiszámíthatatlansággal, számomra ez nem jelent nagy különbséget. Az egyetlen dolog ami fontos nekem, az az, hogy minden versenyen a legjobb eredményt érjem el. Nagyon erősen fejeztem be a 2011-es szezont, és ugyanezt szeretném most is. (Nevet). Hogy őszinte legyek azt sem tudom, hogy jelenleg ki a második vagy a harmadik a bajnokságban, csak azt tudom, hogy Fernando (Alonso) mögött van egy kis szakadék.

Jelenleg úgy tűnik, hogy szorgalmas pontgyűjtés diadalmaskodik a futamgyőzelem felett…

MW: Nem azt mondom, hogy az összhang a kulcs ebben az évben? Mindannyian ismerjük a szabályokat, de az összhang egy nagyon nehéz dolog. Magába foglalja a csapatot, a boxkiállásokat, a megbízhatóságot, a vezetői hibákat. Mindezeknek 20 versenyen át kell jól működniük.

Mi lenne, ha végül az lenne a világbajnok, aki nem nyert még versenyt? Kimi Räikkönen jelenleg a harmadik helyen áll, és még mindig egy nagy esélyes. Mit gondolsz miért van ez? Csak a gumik miatt?

MW: Nem, a szabályok nagyobb szerepet kapnak ebben. Az autója meglehetősen egyenletes teljesítményt nyújt. Azt mondanám, hogy a szabályok sokkal nagyobb szerepet játszanak ebben a helyzetben, mint a gumik.

 

Tehát a szabályváltozások kapcsán miben került hátrányba a Red Bull Racing?

MW: Nos, ezek a változások minden csapat számára nagy megszorításokat jelentettek. Főleg ahogy mi végeztünk az előző szezonban. Nyilvánvaló, hogy meglehetősen sok szabálymódosítás történt idén, amik minden területre kiterjedtek, és amik megnehezítették számunkra, hogy olyan sikereket érjünk el, mint az előző években. De ez mindenki számára ugyanaz. Elég nagyfiúk vagyunk ahhoz, hogy tudjuk, mit kell tennünk, és ne csak üljünk és sírdogáljunk. (Nevet)

Az utolsó pár versenyen a Red Bull formahanyatlása nyilvánvaló volt - nem lehet, hogy az utóbbi két szezon volt túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, most pedig minden visszazökkent a normális kerékvágásba?

MW: Meglehet. Nyilván elég kivételes szinten voltunk. Nagyon nagyon sokszor nyertünk, és gyakran mindkét autó dobogós eredményt ért el, két és fél éven keresztül. De ha megnézzük ezt a szezont, nem sok alkalommal állt egy csapat mindkét versenyzője a dobogón, így ezt most minden csapatnak nehéz megcsinálni. Most senki nem állít fel egy új mércét, hanem mindenki elég közel van egymáshoz.

mark webber - szingapúr.JPGMennyire nehéz számodra mentálisan csökkenteni az elvárásokat?

MW: Még mindig meg akarjuk nyerni mindkét bajnokságot, úgyhogy egyáltalán nincs semmiféle csökkentés. Kicsit ugyan más a helyzet, de még mindig meg lehet nyerni mindkét bajnokságot.

Mi a helyzet az időmérőkkel? Úgy tűnik, hogy Rád és Sebastianra kemény idők járnak…

MW: Igaz, hogy a szombati nap most kicsit nagyobb kihívást jelent számunkra - különösen az utóbbi néhány hétvégén -, de továbbra is érzem, hogy még nem hoztuk ki az autóból a maximumot.

Mi lenne a maximum?

MW: Az utóbbi időkben idő előtt fejeztük be a kvalifikációt, ami egyáltalán nem kielégítő, mivel ez a csapat ennél sokkal magasabb szinten van, és az elsők szeretnénk lenni. Így nyilván nem arra törekszünk, hogy már a Q2-ben búcsúzzunk. Szóval igen, csalódottak vagyunk az időmérős teljesítményünk miatt, és ha lehetne választani, akkor persze szeretnénk, ha azonnal tudnánk ezt orvosolni. De nincs erre egy csodaszer. Nincs egy kapcsolónk, amit felkapcsolunk és hirtelen újra az első sorban találjuk magunkat. Az elmúlt két év sikerei sem egy kapcsolóval jöttek, hanem folyamatos fejlődéssel. Jelenleg nem vagyunk erősek az időmérőkön, de megvan a lehetőségünk, hogy javítsunk.

Mi a helyzet Veled? Néhány hétig nagy esélyesként emlegették a nevedet – és most? 

MW: Persze, hogy nem vagyok elégedett az utóbbi néhány versennyel, és nyilván nem ezt az utat akarom folytatni. Ha azt akarom, hogy a bajnoki cím kihívója legyek, akkor több pontot kell gyűjtenem. Voltak sebességváltó hiba miatti büntetések, amik nem könnyítették meg a helyzetem, és Monza sem volt sikeres. Végül ez az én hibámból történt, de ha megnézzük, akkor legutóbb egy éve, Monzában estem ki, szóval nagyon következetesen vezetek, és most arra van szükség, hogy erősebb eredményeket érjünk el. De ehhez az egész csapatra szükség van. Együtt evezünk a csónakban, és idén volt már különleges győzelemben részünk Monacóban és Silverstone-ban, két legendás versenypályán. Ez szenzációs volt ilyen nehéz körülmények között.

Még egy évre meghosszabbítottad a szerződésedet a csapattal. Többször is hangsúlyoztad, hogy ez az egyéves intervallum mindkét félnek egyaránt teljesen megfelelő, de ez a megoldás az évek előrehaladtával nem tolódik inkább abba az irányba, hogy leginkább a csapatnak hasznos?  

MW: Nézd, jól tudom, hogy nem vagyok már a karrierem legelején. És azt is tudom, hogy szeretek a Formula-1-ben versenyezni. Egy nagyszerű lehetőség, hogy minden második héten kihívásokkal kell szembenéznem, és bizonyíthatok magamnak. Ha most egy két éves szerződéssel ülnék itt, akkor sem éreznék másként. Biztos, hogy ennek az érzésnek semmi köze nincs az extra biztonsághoz. Több, mint elég biztosíték van már az életemben, így nincs szükségem plusz egy évre a szerződésemben. Nem élek halok egy ötéves szerződésért, főleg nem 36 évesen. 18 évesen talán ez lenne a helyzet.

000 facebook_banner.jpg

Van még hátra hét verseny. Hogyan szeretnéd megragadni az esélyeidet?

MW: Először is összpontosítsunk ide (Szingapúrra). Most egy nagy leszorítóerőt igénylő pálya következik, és az aszfalt hőmérséklete igen magas lesz, ami megnehezíti a gumik dolgát. A jóslatom az, hogy Szuzukában és Koreában leszünk igazán versenyképesek, illetve Amerikában és Brazíliában is erősnek kell lennünk. Szingapúrral és Abu Dzabival kapcsolatban kissé bizonytalan vagyok az esélyeket illetően, de a többi helyszínen erősnek kell lennünk.

Mi a helyzet a hétvégével? Mi a cél?

MW: A pezsgő – és ideális esetben a középső!

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

f1 red bull mark webber formula-1 szingapúri nagydíj