F1 Schumacher csak a harmadik választás lett volna a Mercedesnél
Miért csatlakozott Lewis Hamilton a Mercedeshez, és hogy lehet az, hogy Michael Schumacher csak a harmadik választása lett volna az istállónak? Hogyan is nézett ki a „B" variáció az Ezüst Nyilak vezetőségénél, és milyen szerepet kap Niki Lauda a csapatnál. Ezeket a kérdéseket járta körül az Auto Motor und Sport munkatársa, Michael Schmidt.
Az kapcsolat Lewis Hamilton és a Mercedes között nem egy rövid távú folyamat lesz. Erről Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke beszélt egy interjú során, amikor a szurkolók megértését kérte. De hogyan jutott ez a folyamat idáig? Mikor kezdődött?
.Az első kapcsolatfelvétel még Kanadára vezethető vissza. Tulajdonképpen az e-mail váltások, és a telefonszám cserék már akkoriban megtörténtek, azután megkezdődtek a tárgyalások is. A Mercedes kezei akkoriban azonban még meg voltak kötve, és semmi konkrétumot nem tudtak Hamiltonnak nyújtani. Ugyanis akkor még a Concorde Egyezményről elviekben sem tudtak megegyezni, és úgy tűnt, hogy a Daimler ügyvédei nem fogják elfogadni Bernie Ecclestone kikötéseit és feltételeit arra hivatkozva, hogy nem összeegyeztethetőek egy ekkora nagyvállalat globális és európai szintű filozófiájával.
Ekkor Hamilton újra elsétált a Mercedestől, és a McLaren tett neki egy konkrét ajánlatot, állítólag közel 9 millió euró, teljesítmény alapú bónusz felajánlásával. Ez 2008 bajnokát konkrétan sértette, majd a pénz mellett több probléma felvetődött. Ha négy évnél tovább van valaki egy csapatnál, ahol még mindig Ron Dennis kezében van a gyeplő, ha több szabadságra és kevesebb pályán kívüli munkára vágyik, akkor ez bizony nem túl vonzó ajánlat
Spában a tárgyalások Hamilton és a Mercedes között tovább folytatódtak. A legnagyobb akadályok elhárultak mert a Mercedes elvben elfogadta az új Concorde Egyezményt. Ezután Niki Lauda, Lewis Hamilton és Bernie Ecclestone összeültek egy lehetséges mercedeses jövőről tárgyalni. Ha visszaemlékezünk ez volt az a hétvége, ahol Jenson Button legyőzte csapattársát, és ahol kikerült Hamilton Twitteres bejegyzése a telemetriai adatokról, amelyért meg is kapta a fejmosást többek között csapattársától Buttontól is. Lehet ezt úgy is értelmezni, mint az első próbálkozást. Ezután jött Eddie Jordan kijelentése, aki már akkor biztosan állította, hogy Hamilton a Mercedes csapathoz tart.
Ez egybecsengett Ecclestone elképzeléseivel, ugyanis az F1 nagy ura azon az állásponton volt, hogy a száguldó cirkusznak már szüksége lenne egy kis vérfrissítésre, és a top csapatoknál kellene némi változás, mert egyes versenyzők túl régen vannak a helyükön.
Eddie Jordan tulajdonképpen indiszkrét módon kiszivárogtatott egy információt, melynek egy kötélhúzásos verseny lett az eredménye a McLaren és a Mercedes között Hamilton „kegyeiért".
Végül ekkor még nem született döntés, és a sorsfordító pillanat Szingapúri Nagydíjat követő hétre esett. Ekkor jelentették be, hogy Hamilton karrierjét a Mercedesnél folytatja ami egy nagy lépés lehet a jövője szempontjából. Ez hasonló talán ahhoz a döntéshez, mint amit Schumacher lépett meg anno, amikor két megnyert világbajnokságot követően elhagyta a Benetton, és ahhoz a Ferrarihoz igazolt, amely akkor jócskán több, mint egy évtizede nem tudott felérni a csúcsra.
Niki Lauda is megszólalt az ügyben és úgy gondolja, hogy Hamilton történelmet írhat, ha egy Schumacher éra után a Mercedest győzelemre vezeti. Ígéretet tettek ugyanis, hogy a jövő évi Ezüst Nyíl valóban versenyképes lesz. A Mercedes szombaton úgy nyilatkozott, hogy a jég megtört, minden jól működhet a jövőben.
Kikerült az az információ is, hogy a Mercedesnek lett volna egy „B" terve, amennyiben nem sikerülnek Hamiltonnal a tárgyalások. Úgy látszik a brackley-i bázisú gárda gondolatai és eszmefuttatása nagyon hasonlóan alakult, mint a McLarennél, hiszen a másik célpont Sergio Pérez volt. Azzal, hogy Hamilton döntött, Sergio Pérez a McLarennél kötött ki, de a Mercedes vezetősége is fenntartotta annak lehetőségét, hogy szerződtetik a mexikói pilótát. Így ő lett volna az a bizonyos „B" variáció. Ezek alapján a hétszeres világbajnoknak, Michael Schumachernek három év után mindenképpen mennie kellett?
Értelemszerűen, hogy így Schumachernek csak a harmadik variáció jutott az alakulat terveiben, ami a Mercedes jövő évi pilótaülésének esélyeseit illeti. Rosszindulatú nyelvek szerint csak játszottak a hétszeres világbajnokkal.
És ha a Monacói Nagydíj időmérője után a legendás pilóta úgy dönt, hogy aláírja a szerződést, hogyan alakultak volna a dolgok? Sanghajban és Monte Carlóban világossá vált, hogy az Ezüst Nyilak bizonyos körülmények között képesek a győzelemre. Ekkor Hamilton még nem került képbe, ám az alakulat feje fölött ott lebegett, hogy akár a szériát is elhagyja, így minden bizonnyal ezek az eredmények is szükségesek voltak ahhoz, hogy megváltozzon ez az álláspont. Nem beszélve arról, hogy a Concorde Egyezmény elvi elfogadása is igen hosszú folyamat volt, onnantól, hogy az istálló perrel fenyegette meg Ecclestone-t, egészen addig, hogy a Hamiltonnal folytatott tárgyalások az istálló számára kedvező irányt vettek. De vajon Schumacher miért halogatta októberig a döntést? Minden bizonnyal erre is lesz egyszer logikus magyarázat.
Ross Brawn, Norbert Haug és Niki Lauda lesznek a stuttgarti istálló háttéremberei, irányítói az elkövetkező években, akik egy erős F1-es projektet szeretnének a jövőre kidolgozni. Egy hároméves tervet nyújtottak be az anyacég igazgatótanácsa felé, a hétszeres világbajnok nélkül, a fedélzeten már Lewis Hamiltonnal.
Hamilton lehet a csapat húzóembere, és Brackley-ben remélik, hogy nincsenek többé kifogások és jöhetnek az eredmények. Niki Lauda a jövőre tekintve csak annyit mondott:
„Mindent meg kell próbálnunk annak érdekében, hogy Lewisnak és Nicónak egy győztes autót biztosíthassunk."
Hamilton szerződtetésének bejelentését követően, figyelemreméltó kijelentést tett a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche a Weltnek: „Jó időt töltöttünk együtt Michael Schumacherrel, de nem sikerült elérnünk azokat a célokat, melyeket magunk elé állítottunk. Ez volt a feltétele a szerződés meghosszabbításának."
Ez a kijelentés azonban kétféleképpen értelmezhető. Az egyik értelmezés szerint, a Mercedes volt elégedetlen a legendás pilótával, ezért kellett a helyére Hamilton, vagy egy másik, ambiciózus pilóta. Van azonban Zetsche mondandójának egy másik olvasata is. Mégpedig az, hogy a hétszeres bajnok volt elégedetlen azzal, amit az istálló nyújtott, és ő indította el a dominót, mert egy ilyen szerződés a kitűzött célok tekintetében is, mindkét fél részéről számon kérhetőek. Ezt azonban sem a bajnok, sem az istálló nem verte nagydobra, talán a csapat rövid, és középtávú érdekeire tekintettel. Talán ha kiderül, Schumacher hol folytatja jövőre, ez a kettősség is egyértelművé válik.
FormaNet, Németh Dániel