F1 Newey: Az új szabályok tovább korlátozzák a kreativitást
A Red Bull Racing műszaki igazgatója, és főtervezője, Adrian Newey úgy gondolja, a jelenlegi szabványok, és az FIA műszaki szabályai jelentős akadályokat állítanak a kreativitás útjába, az F1-es autók fejlesztése során. Newey nem először beszélt már erről, a dolognak most az ad aktualitást, hogy az FIA Motorsport Világtanácsa nemrégiben elfogadta a jövő évre vonatkozó szabályokat, ám továbbra is nagy kérdés, hogyan alakul majd a 2014-es szezon, elsősorban a motorformula, és a hozzá kapcsolódó egyéb előírások tekintetében.
A technikai szabályok 2009-ben történt jelentős átdolgozása utat nyitott számtalan kreatív útkeresés előtt a fejlesztések tekintetében, ám ezeket a lehetőségeket azóta jelentősen korlátozták. Az elmúlt három évben számtalan előremutató fejlesztés került tiltólistára, a leglényegesebbek a duplafedelű diffúzor (Brawn GP), az F-csatorna (McLaren), vagy a tavaly a Red Bull számára jelentős dominanciát biztosító, kipufogógázzal fújt diffúzor.
Az FIA ezeket a fejlesztéseket gyakran a rivális csapatok nyomásának is engedve tiltotta be, ám Newey úgy véli, ezek a korlátozások megakadályozzák, hogy a kreatív F1-es innovációk azon a szinten legyenek, mint amit az elmúlt évtizedekben a száguldó cirkuszban láthattunk.
„A rajtrács szoros, így ha az időmérő végére sikerül két tizedmásodpercet találni, az akár néhány helyezést is jelenthet a rajtnál. Az évben nem volt olyan eset, hogy ne így lett volna. A csapatok készítik az alkatrészeket, a kisebb nagyobb előnyökért. Ezek visszatükröződnek a versenyeke, majd ismét jön egy szabályszigorítás.”
"Azt gondolom, nagyon sajnálatos, hogy ennyire szorosan fognak. És nincs kétségem afelől, hogy ez így elfolyt jó néhány kreatív ötletet. De ilyen világban élünk. Fantasztikus lenne ha nem így lenne, de a csapatok nagysága, és a forrásai fegyverkezési versenyt eredményeznének, ami azt is jelentené, hogy az autók teljesítménye hatalmas mértékben megugrana.”
„A legfőbb veszély az, hogy az egyik csapatnak több joga lenne mint a többieknek, akik közül el is tűnnének páran, és csak egy csapat nyerne minden versenyt az egész szezonban. A nézők változatosságot akarnak, így az emberek unatkoznának, ha mindig ugyanaz a csapat, és pilóta nyerne.”
A tavalyi domináns szezont követően a Red Bull idén eddig csupán három futamgyőzelmet könyvelhetett el, és a regnáló bajnok, Sebastian Vettel is csak a második helyen áll a pontversenyben, a csapat azonban 36 ponttal az élen áll a konstruktőrök között. Newey elmondta, hogy nagyon keményen dolgoztak, és dolgoznak jelenleg is azért, hogy sikerüljön az autót stabilizálni azt követően, hogy idén már nem engedélyezett a fúvott diffúzor használata.
„Ebben az évben legfőképpen a fúvott diffúzor betiltását kellet értelmeznünk, amit tavaly még élvezhettünk. Nem csupán a kipufogó helyzetét, de a vezérlést is. A tél folyamán nagyon sokat változtattunk az autón, sokat veszítettünk a teljesítményből, lehet, hogy többet mint a riválisaink, miután mi két évig használtuk ezt a rendszert.”
„Sok erőfeszítésünkbe került, arra összpontosítanunk, hogy próbáltuk stabilizáljuk az autót, azt követően, hogy elveszítettük a kipufogó hatását. Azt hiszem a szezonban már legalább fél másodpercet sikerült visszaszereznünk, de lehet, hogy ez közelebb van az egy másodperchez. A probléma az, hogy sohasem tekintünk vissza, mindig csak előre. Anélkül, hogy visszanéznénk az adatokat, a megfelelő kezelés szempontjából, nehézzé teszi a pontos számítást."
Newey szerint nem lesz jelentős változás a következő évre, ám a 2014-es változásokkal kapcsolatban úgy véli, azok még egyáltalán nem világosak, és főleg nem véglegesek.
„Jövőre nagyjából semmi sem változik. Azonban még mindig sok a vita 2014 körül. Jönnek az új, V6-os turbófeltöltésű motorok, és sokkal nagyobb hangsúlyt kaphat az energia tárolása, és újrahasznosítása. Ez sokkal bonyolultabb meghajtást feltételez, mint ami jelenleg van. Sokkal nehezebb és sokkal nagyobb. Állítólag sokkal hatékonyabb az üzemanyag fogyasztás szempontjából. De számtalan vita van arról, hogy ez jót tesz-e vagy sem, a Formula-1-nek.”
„Az aerodinamikai szabályokról is dönteni kell, hogy azok hogy illeszkedjenek az új, 2014-es motorokhoz. 2013-ra már csak néhány olyan terület van, amit véglegesíteni kell. De ezek sajnos normális, és relatíve apró változások. A kipufogóval kapcsolatos egyéb változások nagy hatással lehetnének az autókra, de amennyire én ismerem a részleteket, ezek nagyon csekély változások lesznek” – nyilatkozta a Red Bull főtervezője, Adrian Newey
FormaNet, Varga Viktória