2012. okt 17.

F1 Anya, nő, indiai, osztrák, csapatfőnök - Monisha Kaltenborn

írta: FormaNet
F1 Anya, nő, indiai, osztrák, csapatfőnök - Monisha Kaltenborn

Monisha Kaltenborn a Formula-1 első női csapatfőnökeként, hazájában, az Indiai Nagydíjon debütál, miután a múlt héten, Koreában  Peter Sauber átadta neki a stafétabotot. Kaltenborn egy olyan sikeres csapat irányítását veheti át, amely ebben a rendkívül szoros mezőnyben idén eddig négy dobogós helyezést ünnepelhetett.

monisha kaltenborn.PNG  

Az útlevélben a teljes neve Monisha Kaltenborn Narang. Miért használja olyan ritkán a kettős vezetéknevét?

Monisha Kaltenborn: Nagyon szeretem az indiai nevemet. Ez az indiai örökségem a szüleimtől és a családomtól, ami nagyon sokat jelent számomra, ezért sosem akartam elhagyni a Narag nevet. Másrészt be kellett látnom, hogy az üzleti életben nem túl praktikus nap mint nap dupla nevet használni, ezért csak ritkán használom a teljes nevemet.

Mit jelent Önnek az Indiai Nagydíj?

MK: Nos, különbséget kell tenni a szakmai és a privát oldal között. A sport szempontjából nézve a Sauber F1 Team ugyanolyan aprólékos gondossággal készül az indiai futamra, ahogy az össze többire, és célja is azonos, mégpedig, hogy a lehető legjobb eredményt érje el. Magánemberként ez meglehetősen más dolog. Nyilván különösen várom ezt a hazai versenyt, hiszen a munkám részeként minden nagydíjra elutazom, így nincs időm magánutakra Indiába. Miközben egyetemre jártam, rendszeresen ellátogattam oda. A férjemmel Jensszel Indiában házasodtunk össze egy csodálatos hindu szertartás szerint. Úgy érzem, nagyon kötődöm Indiához.

A nagydíj ideje alatt találkozik majd barátokkal vagy családtagokkal?

MK: Nem igazán van időm privát látogatásokra a versenyhétvége alatt, de legalább egy nappal korábban megérkezem, hogy körülnézzek Új-Delhiben, és elmegyek majd különböző médiaeseményekre. Nagykövete vagyok az FIA Női Motorsport Bizottságának, és ott lesznek még az F1 által kezdeményezett iskolás események is.

Milyen emlékeket őriz Indiáról?

MK: Ó, kétségkívül a csodálatos gyermekkoromat. Mivel sokáig én voltam az egyetlen unoka, így a nagyszüleim elkényeztettek, és volt három gyönyörű kutyánk. Nyolc éves koromig a szülőföldemen jártam iskolába Dehradunban, mely az egyik legrégebbi és legnagyobb hagyományokkal rendelkező város az ország északi részén. Ezek nagyon boldog idők voltak, csodálatos barátságokkal. Aztán 1979-ben szüleim úgy döntöttek, hogy kivándorolnak azért, hogy jobb oktatást biztosítsanak számomra.

Miért döntöttek a szülők Ausztria mellett?

MK: Az eredeti terv az volt, hogy új otthonunkat egy angol nyelvű országban teremtsük meg, de az utunkon Bécs volt az első állomás, mert édesapám nagybátyja ott dolgozott az atomenergiai ügynökségnél. Megtetszett a hely, így végül maradtunk. Egy nemzetközi iskolába jártam, így nagyon gyorsan megtanultam a nyelvet. Majd Bécsben elvégeztem a jogi tanulmányaimat, és felvettem az osztrák állampolgárságot, aminek sok előnye volt. És persze már nagyon sok kötelék fűz Ausztriához, hiszen életem egy jelentős részét ott töltöttem.

Mennyire érzi most magát indiainak?

MK: Nem hinném, hogy valaha is elveszíteném a gyökereimet. Azt hiszem, hogy bizonyos higgadtság és nyitottság az indiai származásomból fakad. Ez azt jelenti, hogy a negatív tapasztalatokra megvonom a vállam, és csak a pozitív dolgokra összepontosítok. Ez egy olyan dolog, ami nagyon fontos egy ennyire versenyképes környezetben, mint a Formula-1. A hindi nyelv már nem megy annyira jól, mint azt szeretném, de néha a gyermekeimmel megpróbálok hindi nyelven beszélni. A fiunk 10 éves, a lányunk 7, és szeretném, ha megtanulnák a nyelvet. De a szüleim ebben jobb tanárok nálam.

Mit gondol, mennyire fontos India számára a Formula-1?

MK: Alapvetően a krikett mellett nehéz bármilyen sportnak helyet találni Indiában, de azt gondolom, hogy a debütálás óta, az elmúlt évben jelentősen nőtt az érdeklődés a Formula-1 iránt. Legalábbis a média érdeklődése ezt jelzi. Úgy tűnik, hogy India egy felfelé törekvő nemzet, egy hatalmas piaccal, és megtalálta helyét a Formula-1-es versenynaptárban. A Formul-1, és az ország számára is hasznos ez a kapcsolat.

Milyen esélyekkel készülhet a Sauber F1 Team az Indiai Nagydíjra?

MK: A pálya elrendezése nagyon hasonló Koreához. Vannak gyors és lassú kanyarok, és egy elég hosszú  egyenes. A hőmérséklet azonban melegebb lesz, és a Pirelli is más gumikat szállít. A Koreába hozott szuperlágy és lágy helyett most a lágy és a kemény keverékeket használhatjuk, ami azt jelenti, hogy más stratégiát kell kidolgoznunk. A C31 számára az indiai pálya valószínűleg nem éppen a legideálisabb terep, de nem is különösebben problémás. Biztos vagyok abban, hogy tisztességes pontokat tudunk majd elhozni onnan.

monisha kaltenborn - peter sauber.PNGEz lesz az első versenyhétvégéje csapatfőnökként. Mit jelent ez a lépés az Ön számára?

MK: Nagyon boldog vagyok, hogy megkaptam ezt a bizalmat Peter Saubertől. Természetesen lépésről lépésre nőttem fel ehhez a feladathoz. 2000 óta vezetem a cég a jogi osztályát, majd 2001-ben csatlakoztam az igazgatótanácshoz, 2010-ben lettem vezérigazgató, és 2011 óta a vállalat részvényeinek egy harmada a tulajdonomban van. Peter Sauber az üzlet mindennapi menetétől történő visszavonulása már régóta benne van a pakliban, így jól felkészültem erre a lépésre. Tisztában vagyok azzal, hogy milyen felelősséget jelent egy olyan céget irányítani, amely már több mint 40 éve működik, és közel 20 éve része a Formula-1-nek.

Nőként nehezebb elfogadtatnia magát, mint csapatfőnök?

MK: Szakmailag biztos vagyok abban, hogy ez nem játszik szerepet. Mivel már elég régóta itt vagyok, azt hiszem nem nőként, hanem főnökként tekintenek rám. Az új embereknek talán először egy kicsit furcsa, de hamarosan megszokják.

Hogyan sikerült megbirkóznia a munka és a család kettős feladatával?

MK: Általában nagyon jól működik, bár bizonyos helyzetekben elég nagy kihívást jelent mind szervezés, mind pedig érzelmi téren. Úgy vélem, nagyon fontos, hogy bevonjam a gyermekeimet. A versenyhétvégéken telefonon vagy skype – on tartjuk a kapcsolatot. Szerencsére már vannak ilyen lehetőségek. Otthon a férjem, a szüleim és a dada igyekszik enyhíteni a távollétemet. Hatalmas támogatást kapok tőlük, a gyerekek pedig nagyon büszkék arra, amit az az édesanyjuk csinál.

000 facebook_banner.jpg

Mennyire elégedett a Sauber F1 Team idei eredményeivel? 

MK: Négy dobogós helyezésünk és 116 pontunk van privát csapatként, amire büszke lehetek. Persze voltak olyan versenyek, ahol a dolgok nem a terv szerint alakultak, és értékes pontokat veszítettünk.  Az autónk, a Sauber C31-Ferrari egy nagyon sikeres konstrukció, és bizonyította, hogy bármilyen pályán versenyképes tud lenni. Néhányan a rajtrács egyik legjobb autójának nevezik. Ezt a lendületet most már meg szeretnénk tartani a hátralévő négy versenyre, és nagyratörő célunk, hogy az ötödik helyen végezzünk a konstruktőrök bajnokságában. Maximálisan bízom az egész csapatban, és versenyzőinkben, Kobajasi Kamuiban és Sergio Pérezben.

Személy szerint mi az, amit kiemelne ebből a szezonból?

MK: Ehhez a válaszhoz le kell vennem a józan és objektív sapkámat egy pillanatra: Kamui harmadik helye Japánban rendkívül érzelmes pillanat volt.

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 sauber formula-1 monisha kaltenborn