2012. nov 03.

F1 A Toro Rosso csapatfőnöke, az újoncokat értékelte

írta: FormaNet
F1 A Toro Rosso csapatfőnöke, az újoncokat értékelte

Franz Tostra, a Toro Rosso csapatfőnökére úgy is tekinthetünk, mint egyfajta tanító bácsi az újonc pilóták számára, hiszen a Red Bull növendékeknek - jó esetben - ez a kiscsapat az utolsó dobbantó az esetleges későbbi sikerek felé. Az ifjú csillagok azonban minden alkalommal továbbállnak, így a Red Bull kistestvére nagyjából kétévenként tapasztalatlan újoncokkal száll harcba a királykategóriában. A Formula-1 hivatalos weboldalának adott exkluzív interjúban a csapatfőnök most Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne idei munkáját is értékelte, sőt elárulta erősségeiket, gyengeségeiket, illetve egyértelművé tette, hogy két évre terveztek mindkét pilótával, így a napokban bejelentett jövő évi változatlan felállás nem volt nehéz döntés.  

franz tost - toro rosso.PNG  

Franz, a Toro Rosso megerősítette, hogy 2013-ban is ugyanaz marad a pilótafelállás. Ez azt jelenti, hogy elégedett a két fiatal versenyzővel?

Franz Tost: Nos, az igazat megvallva, mindig is úgy volt, hogy hogy Daniel és Jean-Eric két évet marad nálunk, mert ennyi időt vesz igénybe, hogy berendezkedjenek a Formula-1-be, megismerjék az összes helyszínt, és megismerjék az egész csapatot. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a srácok még nagyon fiatalok, és rövid idő alatt nagyon sok dolgot kell elsajátítaniuk az induláshoz. Rengeteg olyan tényező van, ami teljesen különbözik az összes többi sorozattól, és azt is tudják, hogy ez már egy sokkal magasabb szint. Hirtelen négy-öt mérnök van körülöttük, akik információkat várnak, illetve meg kell felelniük a szponzoroknak is, és persze a médiának. Ez mind időt vesz igénybe. Éppen ezért kell adni nekik két évet. 

Volt-e olyan eset, hogy valamelyikőjük jelentősen elmaradt a várakozásoktól és veszélybe került toro rossós karriere?

FT: Nem, sosem volt ilyen, mindig is készen álltunk arra, hogy mindketten két évig lesznek, hiszen a Red Bull esetlegesen nem tudná őket kiválasztani, ha nem látható a tanulási görbe. Mindketten nyertek már bajnokságot alacsonyabb szériában, így a sebesség a génjükben van. Hogy tényleg elég-e a formula-1-es sikerhez, azt 2013 végén látni fogjuk.

El tudná mondani Daniel Ricciardo erősségeit és gyengeségeit?

FT: Daniel nagyon erős a technikai visszajelzések területén - nagyon pontos információkat ad, ami idén már több alkalommal is segített abban, hogy jobb autót kapjon a beállítások terén. Apró hiányosság talán az, hogy a versenyeken lehetne egy kicsit agresszívebb. De ő ezt tudja, és dolgozik rajta. Erőfeszítései az utóbbi néhány futamon már megmutatkoztak, hiszen szinte mindig pontszerző lett.  

Mi a helyzet Jean-Eric-kel?

FT: Számára ez a szezon kicsit korán jött. Kevesebb tapasztalata miatt hátrányban volt Danielhez képest, és az idei rajtrácson az egészen kicsi különbségek is nagyon sokat számítanak. Mondok egy példát: a szimulátoron megtanulja a pályát, de azt, hogy a kerékvetőre hogyan, milyen szögből kell ráhajtani, azt csakis a kocsiban ülve lehet igazán megtanulni. Ezek mind olyan dolgok, amiket meg kell tanulnia. Jean-Eric eddig nagyon jó munkát végzett, és ha megnézzük az adatokat, akkor láthatjuk, hogy képes volt áthidalni a Daniel és közte lévő szakadékot, és különösen igaz ez az időmérős teljesítményre. Nagyon várom, hogy 2013-ban mennyit fejlődnek még.

Nemrégiben szerződtették technikai igazgatónak James Key-t, aki előtte a Saubernél és a Force Indiánál is dolgozott. Hogyan valósult ez meg?

FT: Azóta ismerem Jamest, mióta Ralf Schumacher mérnöke volt, és mindig is szoros kapcsolatot ápoltunk egymással. Amint szembesültünk azzal, hogy műszakilag kissé bukdácsolunk, máris tudtuk, hogy ez az oldalt meg kell erősíteni. Ekkor „futottunk össze” James Key-jel, aki egy kiváló jelölt volt, és sietnünk kellett, nehogy más csapathoz igazoljon. Így került hozzánk, és abból amit látok biztos vagyok benne, hogy munkatársaival képesek lesznek. egy jó autóval előrukkolni 2013-ra, és azon túl.

Még mindig nincs hivatalos költségplafon vagy hasonló. Mit jelent ez egy olyan csapatnak, mint a Toro Rosso?

FT: A költségplafon az egy dolog, ... (nevet) Mindig attól függ, hogy éppen mennyiről beszélünk...

Bernie Ecclestone állítólag feldobott egy 250 millió dolláros ötletet…

FT: Attól mi messze vagyunk, de azt kell mondjam, eredményes a pénzgazdálkodásunk ahhoz, hogy 2013-ra képesek legyünk egy jó autót összerakni. Szóval részünkről ebben a tekintetben nincsenek kifogások. A többi csapatról semmit nem tudok mondani.

Miért olyan nehéz a Toro Rossónak felzárkózni a középmezőnyhöz? Van ennek köze pilóták tapasztalatlanságához, és így ez egy olyan tényező, amit el kell fogadnia a csapatnak?

FT: Valószínűleg a szezon elején ez volt a helyzet, de mostanra azt kell mondjam, hogy a két fiú nagyon jó munkát végez. Az autónknál vannak hiányosságok, melyeket nem tudtunk gyorsan orvosolni. Azt gondolom, műszaki területen kell felzárkóznunk, egyszerűen csak egy jobb autóra van szükségünk.

Szóval ez egy remek felállás, vagy van olyan, amivel nincs megelégedve erre a szezonra?

FT: Nos, be kell vallanom, nem vagyok teljes mértékben elégedett. Az autó nem azon a szinten mutatkozott be, ahogy arra számítottam. Időnként lassú az autónk. Ezt pedig feltétlenül rendeznünk kell, mert a következő évben a pilótapárosunk elég tapasztalt lesz ahhoz, hogy már a kezdetektől a középmezőnnyel harcolhasson.

000 facebook_banner.jpg

Akkor mi a cél 2013-ra?

FT: Az, hogy a középpályán felzárkózzunk, és a versenyeket a hatodik-hetedik helyen fejezzük be, ezzel együtt a konstruktőri bajnokságban előrébb lépjünk…

Ez már elég szép lenne a tévés pénzek elosztásánál is…

FT: Nem hinném, hogy a pénz miatt. Csak azt szeretném, ha a puzzle minden darabja a helyére kerülne a csapatnál.

Szóval összefoglalva, ezekhez a célokhoz most van egy James Key, és van két pilóta, akik Ön szerint rendkívül tehetségesek.

FT: Igen, ez így van. Most haladnunk kell, és megragadni az esélyeket. 

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 toro rosso franz tost formula-1