F1 Hamilton austini győzelmével biztosította az izgalmas szezonzárót
Abu Dzabi kiesését követően Lewis Hamilton Austinban megérdemelten ünnepelhette f1-es pályafutásának 21 győzelmét. A bajnokság két nagy harcosa a második-harmadik helyen ért célba, Sebastian Vettel és Fernando Alonso sorrendben, így végre megtörtént, hogy a széria a három klasszisa együtt pezsgőzhetett a pódiumon. Vettel az összetettben hárommal növelte addigi 10 pontos előnyét, a világbajnoki cím sorsa tehát csak Interlagosban, az évadzáró futamon dől el, a Red Bull Racing viszont már most bezsebelte zsinórban harmadik konstruktőri vb címtét.
Az első austini versenyen 56 kört kellett teljesítenie a mezőnynek, az 5516 méter hosszúságú pályán. A hétvége folyamán minden szabadedzésen, majd az időmérőn is Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, a németet pedig leginkább Lewis Hamiltonnak sikerült megszorongatnia. A második sorba Mark Webber és Romain Grosjean kvalifikálta magát, de ez utóbbi pilóta váltócsere miatt öt hellyel hátrébb kezdhette meg a versenyt. Mint ahogy Felipe Massa is ugyanezen okból kifolyólag öt rajthelyes büntetéssel vágott neki versenyének, ám a brazil csapata, a Ferrari nem tagadta, Massa autójában taktikai okok miatt cseréltek váltót, mégpedig azért, hogy az időmérőn gyengélkedő spanyol csapattársa egy helyet nyerjen a rajtrácson. Alonso így a hetedik helyről, a tiszta oldalról rajtolhatott.
Jenson Button és Nico Rosberg kivételével mindenki az opciós gumikon, azaz a közepes Pirelliken kezdte meg. Többen is kaotikus rajtot jósoltak előre, ennek ellenére egy-két pályaelhagyás kivételével a mezőny simán oldotta meg a feladatot.
A 100. nagydíját megkezdő Vettel könnyedén megőrizte elsőségét, a mellőle induló Hamiltont azonban Webber meg tudta előzni, a mclarenes mögött pedig már ott volt a három pozíciót fogó ferraris spanyol. Schumacher egy rövid ideig megtartotta ötödik helyét, ám Nico Hülkenberg, illetve Lotusok hamarosan megszorongatták a német legendát. Előbb a rajtnál visszacsúszó Räikkönen, majd Grosjean előzte meg a Mercedest, a finn azonban egy hiba miatt ismét a hetedik helyen találta magát, de egy újabb próbálkozás után csapattársa nyomába eredhetett. Schumachert hamarosan Paul di Resta is megelőzte, így a mercedeses már csak a kilencedik volt, míg az utolsó pontszerző helyen Massa autózott, de a hetedik körben ők is helyet cseréltek, miközben Grosjean több pozíciót veszített egy bukótér-látogatás miatt. Ennek köszönhetően rögtön a top10-en kívül találta magát, kicsivel később pedig kénytelen volt meglátogatni a csapat szerelőit. Schumacher hátrafelé sodródása is tovább folytatódott, és néhány kör után már a (szintén a gumikkal szenvedő), 12. helyen álló Butonnal csatázott.
A futam elején az élen Webber és Hamilton párbaja szórakoztatta a teltházas austini publikumot, és 2008-as bajnok a negyedik körben, a DRS segítségével sikeres támadást indított ausztrál vetélytársa ellen. Ekkor a címvédő már nagyjából két másodperces előnyt autózott ki. Hamilton azonban Webber leküzdése után megkezdte a felzárkózást, és a 15. körben már nyithatta a hátsó szárnyat, de támadásra nem nyílt lehetősége. Közben kicsit hátrébb Räikkönen az ötödik helyen álló Hülkenberget támadta, és a 13. körben egy parádés előzéssel maga mögé is utasította a Force Indiát.
A verseny első kieső Jean-Eric Vergne volt, aki műszaki probléma miatt volt kénytelen félrehúzódni. Két körrel később csatlakozott hozzá a harmadik helyen álló Webber, akinek szintén megadta magát a kocsija, így Alonso máris dobogós helyre lépett fel Vettel és Hamilton mögé. A spanyol mögött Räikkönen, Massa és Di Resta hármas haladt. Később kiderült, hogy Webber kiesését generátorhiba okozta.
A 21. körben Hamilton és Alonso egyszerre érkezett első kerékcseréjére, ahol a ferraris nagyjából négy másodpercet bukott, miután kicsit megszorult a kocsi jobb hátsója. A következő körben az élmenő is letudta gyors kerékcseréjét, majd kényelmesen visszavette vezető helyét.
Szokatlan módon az új pályán a friss gumikkal nehéz volt bánni, ugyanis a megszokottnál később melegedtek fel üzemi hőfokra. Így fordulhatott elő többek között az is, hogy a más taktikán lévő Button a használ kemény gumikon könnyedén megelőzte a friss abroncsokon lévő, Alonsót. Hátrébb is történtek hasonló esetek, például Räikkönen egy Toro Rossót kapott a nyakába.
A boxkiállások hulláma után a regnáló bajnokot a két McLaren követte, a negyedik-ötödik helyen Alonso és Räikkönen állt, mögöttük Massa, Grosjean, Rosberg, Hülkenberg és Senna volt a sorrend a legjobb tízben. Közülük Button és Rosberg nem volt még kint a boxban, hiszen ők ketten a kemény gumikon rajtoltak. Kerékcseréjük után Button a hetedik helyre tért vissza, míg Rosberg továbbra is a pontszerző helyeken kívül folytatta útját, ezzel együtt Maldonado lépett fel a 10. pozícióba.
A 33. körben az élen Hamilton újra megtáltosodott, és üldözőbe vette a Red Bullt, komolyabb összecsapásra azonban hosszú körökön keresztül nem került sor, miközben hátrébb Button és Massa is egyet-egyet előrelépett, mindketten a Lotusokat utasították maguk mögé. A 42. körben aztán a várakozás meghozta gyümölcsét, és a McLaren színekben utolsó előtti versenyét futó brit a DRS segítségével átvette a vezetést. Csapattársa, Button néhány körrel később a lágyabb gumikon Räikkönent előzte meg, és felzárkózott az ötödik helyre a Ferrarik mögé.
10 körrel a leintés előtt a top10 sorrendje a következő volt: Hamilton, Vettel, Alonso, Massa, Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Senna, Maldonado. A hajrában a fenti sorrend már csak az utolsó két helyen változott, a két Williams helycseréjével.
A McLaren 27 esztendős bajnoka lett az első austini verseny győztese, Vettel és Alonso előtt. Bármilyen meglepő, ők hárman együtt még sosem álltak fel a dobogóra, egészen mostanáig. A verseny leggyorsabb körét Sebastian Vettel futotta meg 1:39. 347-es idővel.
A Red Bull Racing 440 pontjával behozhatatlan előnyre tett szert, ezzel harmadik világbajnoki címét ünnepelheti a csapat. A Ferrari jelenleg 367 ponttal a második, míg a McLaren 352 egységgel a harmadik helyen áll, a két csapat még Brazíliában megküzd az "ezüstéremért".
Amerikai Nagydíj végeredménye:
FormaNet, Varga Viktória