2012. dec 13.

F1 2012-es szezonértékelő pilótáról pilótára (2.rész)

írta: FormaNet
F1 2012-es szezonértékelő pilótáról pilótára (2.rész)

Az év végéhez közeledve mindenkinél elengedhetetlen, hogy visszatekintsen és számot vessen a mögötte álló esztendőről. Nincs ez másként a száguldó cirkuszban sem, és a Sky Sport már meg is tartotta évértékelőjét, melyben a versenyzőket górcső alá véve elemezte és értékelte a 2012-es idényt. A két részes szezonértékelőben újra átélhetjük a legszebb, legnehezebb és legfájóbb pillanatokat, a leglátványosabb előzéseket és ütközéseket, és persze a legnagyobb győzelmeket.

F1 mezőny 2012.JPG

1. rész

 

 

5. Mercedes - 142 pont

Michael Schumacher: 49 pont, világbajnoki 13. hely

Az a fránya statisztika, amely előkerül a rekorder utolsó szezonjának értékelésekor. Schumacher idén szerezte meg a legrosszabb világbajnoki helyezést egészen 1991. óta. Szintén negatív rekord, hogy sorozatban hat futamon nem tudott pontot szerezni. Ennek ellenére, 2010-es visszatérése óta idén ünnepelhette legnagyobb sikerét, először Monacóban, amikor az időmérőn a leggyorsabbnak bizonyult, bár egy – az előző futamról magával hozott – büntetés miatt nem tarthatta meg pole-t. Ezt követően Valenciában valamelyest kárpótolta a sors, és felállhatott a dobogó legalsó fokára. Bizton állíthatjuk, első karrierje soha nem tért vissza számára. Autója nem tudott az élmenőkkel harcolni és a legtöbb esetben még a szerencse is elkerülte. Így Schumacher nem várt tovább és kimondta a végső búcsúszót. Brazíliában a szögre akasztotta sisakját, immáron végleg.

michael schumacher - nico rosberg.jpg

Nico Rosberg: 93 pont, világbajnoki 9. hely

Bár Sanghajban megszerezte pályafutása első győzelmét, még mindig a mezőny egyik legnagyobb kérdőjelének tekinthető. Kínában már az időmérőn is dominált, majd vasárnap vágtatott a dobogó csúcsára, bizonyítva, hogy versenyképes autóval bárkivel képes felvenni a versenyt. Ez azonban egy futam volt a húsz közül, a többi 19 nagydíjon viszont beleszürkült a mezőnybe, és teljesen elveszett  Mercedesével. A német istálló már öt futammal a szezon vége előtt a 2013-as versenysorozatra koncentrált, és talán Rosberg is. Az eredmények és a statisztikák azt mutatják, hogy ugyan felülmúlta a hétszeres világbajnok csapattársát, mégis sok esetben eltűnt a többiek között. Márciusban azonban ideje lesz előbújnia, hiszen érkezik Hamilton, aki hamar maga köré építheti a csapatot.

4. Lotus - 303 pont

Kimi Räikkönen: 207 pont, világbajnoki 3. hely

Kimi két év ralizást követően tért vissza a Formula- 1-be, hogy ismételten átélje a kerék-kerék elleni küzdelmeket. Visszatérése egyszerűen remekül sikerült. A finn versenyezni jött, és a Lotustól kapott egy erre alkalmas autót. Valamennyi futamán célba ért és a Kínai Nagydíj kivételével valamennyin pontot is szerzett. Ha valami kivetnivalót kéne keresni idei teljesítményében, akkor az időmérőkön mutatott teljesítményét ide lehetne sorolni, hisz ez esetben csapattársa, Romain Grosjean több ízben előrébb végzett. Divatos közhely azonban, hogy a pontokat a futamot követően osztják, ahol a finn valamennyi alkalommal kifogástalanul versenyzett. Abu Dhabiban pedig a pont is felkerült az i-re, és visszatérő évében sikerült a győzelmet is bezsebelnie. Amikor pedig kissé beleszürkült a mezőnybe, a 2007-es bajnok akkor is gondoskodott arról, hogy ejtsenek néhány szót róla és csapatáról. Néhány rádióüzenet , vagy éppen az évadzárón megtett kis kitérője sokáig emlékezetes marad számunkra. Összességében Räikkönen idén megmutatta, hogy semmit sem változott, és azt, hogy a Lotus az ő igazi otthona.

Kimi-Raikkonen-Romain-Grosjean.jpg

Romain Grosjean: 96 pont, világbajnoki 8. hely

Grosjean visszatérése pozitívan hatott szinte mindenkire az elmúlt holtszezonban, végül mégsem pozitív megmozdulásaitól lesz emlékezetes a 2012-es évad. A fiatal francia hét rajtbalesetben működött közre idén, melyek közül a legveszélyesebb a belgiumi ütközete volt. Egyetlen rossz mozdulattal és figyelmetlenséggel kiejtette az akkori világbajnoki aspiránsok közül Alonsót és Hamiltont is. Súlyos hibája miatt büntetésben is részesült, a következő futamról eltiltották. Visszatérő éve rendkívül kiszámíthatatlan volt. Állt dobogón Bahreinben, Kanadában és Magyarországon, de ki is esett, méghozzá nyolc alkalommal, amiből hat esetben ő volt okolható. Jövője még nincs biztosítva, így még az is elképzelhető, hogy az enstone-i alakulat nem tart igényt szolgálataira.

3. McLaren - 378 pont

Jenson Button:188 pont, világbajnoki 5. hely

A 2009-es világbajnok esztendője sem volt kecsegtető annak ellenére, hogy győzelmével kezdtük az évadot, és azzal búcsúztunk tőle. Ezen kívül Button még egyszer nyert idén, a Belga Nagydíjon, így első helyeit illetően nincs is oka oly sok panaszra. Persze természetes, hogy ennél többet szeretett volna, például világbajnoki címet nyerni a McLarennel. Ehelyett azonban mind közül a legkeservesebb évadát kellett átélnie a wokingi alakulattal. Jenson rengeteget szenvedett idén autója műszaki problémáival, csapata hibáival, de versenyről versenyre meg kellett küzdenie a gumik felmelegítésével is. Ennek ellenére a végső elszámolásban csupán néhány egységgel maradt el a távozó Hamilton mögött. Jövőre ennél előkelőbb pozíciót kíván betölteni, és sokan úgy vélik – Lewis távozását követően –, ehhez minden esélye megvan. Most kell maga köré építenie a csapatot, mielőtt még Sergio Pérez beilleszkedik. Ha ez a stratégia beválik, Jenson lehet a jövő év egyik nagy esélyese.

jenson button - lewis hamilton.jpg

Lewis Hamilton:190 pont, világbajnoki 4. hely

Annak ellenére, hogy nem lett világbajnok, Hamilton vitathatatlanul pályafutása legteljesebb szezonját futotta. Már év közben átigazolási pletykák tömkelegét kellett lereagálnia, de most ez sem tudta megzavarni. Folyamatosan top formát mutatott és a lehetőségekhez képest szinte mindig a maximumon teljesített, felejtetve ezzel tavalyi önmagát. Ha pusztán rajta múlott volna, bizonyára bezsebeli a vb trófeát, de a Formula- 1-ben a cím megszerzéséhez az egész gépezetnek tökéletesen kell működnie, a McLarenéből viszont hiányzott idén egy fontos alkotóelem, mégpedig a megbízhatóság. Hamilton négyszer kényszerült feladni a versenyt az élről, nem számolva a boxkiállások problélmáit. Hét pole-ját és további négy első soros rajtját követően jogosan illetik a 2012-es év leggyorsabb versenyzője címmel. A Brazil Nagydíjon kiesett, így nem tudott úgy búcsúzni második családjától, ahogy szeretett volna. Nem tudta megnyerni utolsó futamát (bár nem rajta múlott), de hagyott maga után sok szép évet, rengeteg felejthetetlen emlékkel. A következő év számunkra, és számára is hatalmas talány, de ki tudja, lehet neki sikerül, ami Schumachernek nem.

2. Ferrari - 400 pont

Fernando Alonso: 278 pont, világbajnoki 2. hely

Ebben az évadban nem tapasztalhattunk a tavalyihoz hasonló Vettel dominanciát, amiben nagyban szerepet játszottak Fernando Alonso klasszishoz méltó, kiegyensúlyozott és talán a realitások fölé emelkedő eredményei. A 2012-es szezon kezdete előtt sok ígéretet hallhattunk a vörösöktől, hogy idén végre tényleg odaérhetnek az élre,  és a világbajnoki címért harcolhatnak. Melbourne-ben aztán fordult a kocka, ahogyan az évadot indító fények kialudtak, a Ferrari reményei is fogyatkozni látszottak. A legendás csapat számára nem úgy indult a sorozat, ahogyan ők azt eltervezték. Alonso azonban kihozta a helyzetből a maximumot és Malajziában (igaz a körülményeknek is köszönhetően) a dobogó legfelső fokára állhatott. Alulteljesítő versenygépét a maga profizmusával bírta működésre, és ért el vele olyan eredményeket, amire csak a legnagyobbak képesek. Időről időre küzdött a Q1-be kerülésért az időmérőn, ami nem is mindig sikerült. Remek rajtjainak és az F2012 versenytempójának köszönhetően azonban a dobogós helyekért is harcolhatott, sőt Németországban, majd az Európa Nagydíjon győzedelmeskedett is. Utóbbi, harmadik diadalát hazai, spanyol közönsége előtt aratta szintén egy gyengén sikerült kvalifikációt követően. Kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően a világbajnoki tabella élére állt, és fokozatosan építette ki előnyét. A szezon második felében azonban a fejlesztési versenyben alulmaradtak a legfőbb riválissal szemben, így Alonso előnye lassan elolvadt, de esélyét futamról futamra életben tartotta. Brazíliában az álom végül szertefoszlott, és mindössze 3 ponttal maradt el a mezőny legjobb autójában ülő ellenfelétől.

felipe-massa-fernando alonso.jpg

Felipe Massa: 122 pont, világbajnoki 7. hely

Massa 2012-es éve egy szóban kifejezve maga volt a hullámvasút. Teljesítményét tekintve a szezonja egyértelműen elhatárolható két külön részre. Malajziában, ahol csapattársa, Alonso nyert, ő csak 15. volt, majd sorra jöttek a kiesések, a mezőny második felében történő csatározások, melyek végkimenetele inkább negatív volt. A második félidőben Massa majdnem a sírból hozta vissza szezonját, legalábbis ami a ferraris jövőjét illeti. 2008 után idén Japánban újra dobogóra állhatott, és ezt a rég várt eredményt csapata rögtön egy szerződéssel koronázta meg. A Ferrari bizalmat szavazott neki a jövő évre is, így a kis brazil már nyomás nélkül versenyezhetett a hátralévő öt futamon, ahol összesen 53 pontot sikerült begyűjtenie, míg az első öt versenyen csupán kettőt. Az évadzárón, Interlagosban ráadásul újra régi fényében tündökölt, és reméljük, 2013-ban itt is folytatja, hiszen egy újabb szerződéshosszabbításhoz még egy mélypont már biztos nem fér bele.

000 facebook_banner.jpg

1. Red Bull 460 pont

Sebastian Vettel: 281 pont, világbajnoki 1. hely

Vettel kétszeres címvédőként vágott neki a minden tekintetben érdekes-, és előző szezonjaihoz képest merőben más évadnak, hogy trófeagyűjteményét tovább gyarapítsa. A német klasszisnak azonban nem volt egyszerű dolga idén. Jó néhány komoly ellenféllel, de még autója hibával is szembe kellett néznie. A Red Bullnak nehezen indult az év, egyértelmű tény volt, hogy korábbi előnyükből semmi sem maradt. Szépen lassan magukra találtak az energiaitalosok, és a második félidőben ismét Vettelé volt a leggyorsabb gépezet, Newey zsenialitásának és a fejlesztéseknek köszönhetően.. Az uralkodó világbajnok ennek megfelelően legtöbbször a győzelemért harcolhatott, Európát elhagyva pedig egyeduralkodóvá vált, és Ázsia bajnoka lett. Mindeközben nem egyszer bizonyította, nem csak az élről tud hibátlan munkát végezni. Megnyugodni azonban sosem tudhatott, hiszen - miután átvette Alonsotól a vezető pozíciót az egyéni pontvadászatban – a nyomás mindvégig rá helyeződött. Diadalmeneteit-, és olykor már a tavalyi évet idéző sima versenyeit követően egyre többet várták a címvédést. Ellenfelei lassan lemorzsolódtak, Alonso azonban még az utolsó versenyen is próbálta elbizonytalanítani, de végül ez nem sikerült. Vettel harmadszor is világbajnok lett és még csak 25 éves. Sokan úgy vélik, nincs még pályája csúcsán, hosszú út áll még előtte, így akár még a nagy rekorder, Michael Schumacher csúcsait is eltemetheti. Ennek első lépése a 2013-as év abszolválása, melyet ismét címvédőként, de már eggyel magasabb osztályban kezd meg.

sebastian vettel - mark webber.jpg

Mark Webber:179 pont, világbajnoki 6. hely

Mark Webber idei szezonjában is megfigyelhető az egyszer fent, egyszer lent effektus. Az évad első felében jobb helyzetben volt (melyet eredményei is tükröznek), mint ahol végül befejezte a 2012-es versenysorozatot. Az évad közepén még a vb címért is csatázott Alonsóval, miután monacói diadalát követően Silverstone-ban idei második futamgyőzelmét is megszerezte. A Brit Nagydíjat követően mindössze 13 pont választotta el az élen álló ferraristól, és 16 egységgel előzte meg saját csapattársát, és ez elegendő volt számára ahhoz, hogy újabb egy évre elkötelezze magát a világbajnok istállónál. Bár a Red Bull fejlesztési csomagja ezt követően került csak bevetésre, Webber ezen újításokat nem tudta a hasznára fordítani. A Távol-Keleten aztán végképp elvesztette világbajnoki esélyeit, miután Japánban Grosjean ütötte ki, Koreában pedig elrontott rajtjának köszönhette rossz szereplését. A 36 éves pilóta lendülete ezzel végképp elfogyott. Vettel eközben az élre ugrott, így nem maradt más feladat számára, mint az, hogy ahol tud, segítsen csapattársának a vb cím elhódításában. Hiába kezdte az idei évet jobban, mint tavaly, és jobban, mint csapattársa, ám  végül ismét (kimondva vagy kimondatlanul) másodpilóta lett.

FormaNet, Futó Dóra

001_fórum logo.png

 

Szólj hozzá

forma-1 szezonértékelő formula-1