2013. jan 11.

Pénz helyett ösztöndíjjal a Formula-1-be - John Surtees megreformálná az utánpótlás-nevelést

írta: FormaNet
Pénz helyett ösztöndíjjal a Formula-1-be - John Surtees megreformálná az utánpótlás-nevelést

A Ferrari 1964-es világbajnoka, John Surtees szeretné, ha a tehetséges fiatal versenyzők érdekében a jövőben radikális változások mennének végbe a formaautós versenyzés rendszerében. A 78 esztendős legendának nem tetszik, hogy manapság a királykategóriában, sőt az odáig vezető „lépcsőkön” is a pénz diadalmaskodik a tehetség felett, és egy olyan ösztöndíj rendszert szorgalmaz, ahol az adott kategória bajnoka automatikusan feljebb léphet a következő szériába, egészen az F1-ig. 

john surtees.jpg

A Formula-1-ben régóta nem ismeretlen fogalom a fizetős pilóta, ám manapság szinte már csak a top csapatok engedhetik meg maguknak, hogy csakis kizárólag a tehetség alapján válogassanak a versenyzők között. Jó néhány példát fel lehetne sorolni csak az elmúlt pár évből, ott van például a tehetséges finn versenyző, Heikki Kovalainen, aki mindössze 31 esztendősen valószínűleg kénytelen feladni F1-es álmait (legalábbis 2013-ra), mert szponzori háttér híján kevés az esélye, hogy a fennmaradó két hely (Caterham, Force India) valamelyikét megkaparintsa.

John Surtees szerint manapság a tehetséggel szemben túlságosan elbillent a mérleg nyelve a szponzori háttér fontosságának irányába. A Ferrari egykori bajnoka szerint egy olyan ösztöndíj-szerű rendszer felépítésére lenne szükség, ahol a fiatalok a sikereikkel építhetnék fel karrierüket egészen a királykategóriáig.

„Olyan rendszerre van szükség, ami a karrier fejlődésével jutalmazza a sikereket. Sehol máshol nincs olyan, mint a motorsportban, hogy valaki megnyer egy sorozatot, majd a következő szinten egy csapat azt mondja neki, hogy ez a szezon 550 ezer font lesz. Ez ijesztő. Szükségünk van egy meghatározott számú, nemzetközileg is elismert kategóriára, ahol ha valaki megnyeri az egyiket, az automatikusan kapjon ösztöndíjat a következő szériába, és ez érjen el egészen a Formula-1-ig” - vázolta fel elképzelését az Autosport International rendezvényen a brit legenda.

Surtees persze jól tudja, hogy a költségvetés mennyire meghatározó ebben a sportban, hiszen mind autóversenyzőként, mind pedig csapatvezetőként megismerte a száguldó cirkusz világát, igaz ez utóbbinak is már 30 éve. Ezzel együtt bízik abban, hogy a dolgok megváltozhatnak.

„Amikor saját csapatom volt, mindig frusztrált voltam amiatt, hogy fizetős pilótákat tartsak, de mindig megpróbáltam ezt úgy párosítani, hogy olyan pilótám legyen, akiben valóban hiszek is.”

„De ha visszatekintek azokra az időkre, amikor én versenyeztem, akkor a stopper sokkal fontosabb volt. Amikor még motoroztam, majd váltottam az autóversenyzésre, szerte a világon rengeteg versenyt nyertem, és egy fillérembe sem került, mert az emberek felajánlották nekem, hogy versenyezzek náluk, és mindent fizettek”- emlékezett vissza a sporttörténelem egyetlen olyan versenyzője, aki két keréken és négy keréken is világbajnok lett.

„Amikor elindítottam a csapatomat, 23.000 fontba került, hogy felsorakozzunk a Brit Nagydíjra, és ebben már benne volt a 7500 fontos Cosworth motor - ami abban az időben egy nagyon versenyképes motor volt -, illetve benne volt az 500 fontos sebességváltó. Ma már nagyon különbözik a technológia.”

000 facebook_banner.jpg

FormaNet, Varga Viktória

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

forma-1 john surtees formula-1