F1 Mit tudhattunk meg a jerezi tesztekből? - Csapatról-csapatra
A múlt héten, az első négynapos kollektív teszttel hivatalosan is kezdetét vette a 2013-as Formula-1-es szezon, és a Williams F1 Team kivételével minden alakulat az idei konstrukciójával sorakozott fel. A versenyautók nyilván még sokat változnak majd az évadnyitó Ausztrál Nagydíjig, és az egyes napok végére kialakult sorrendeket sem szokás még figyelembe venni, ugyanakkor a Sky Sport összeállításából néhány dolgot azért megtudhatunk.
Red Bull
Az evolúciós RB9 rendkívül következetesnek bizonyult Jerezben. Négy nap alatt nem kevesebb, mint 372 kört (1640 km) tett meg az új versenygép, ami nyilván nem lehet véletlen. A megbízhatóság mellett a sebességgel kapcsolatos aggodalmakat is gyorsan eloszlatta, miután Péntek délelőtt kemény Pirelliken Sebastian vettel egy 1:18.565-ös időt autózott. Ez a köridő mindössze nyolc tizedmásodperccel maradt el a hét legjobb idejétől, amit Felipe Massa lágy keverékeken futott meg. Azt nem lehet tudni, hogy a Red Bull milyen üzemanyag-terhelés mellett futtatta autóját, és azt sem, hogy a pálya állapota mennyire volt optimális, az azonban tény, hogy a kemény Pirelliken Vettel volt a teszthét leggyorsabb pilótája. Összességében a Red Bull továbbra is nagyon jónak tűnik még úgy is, hogy a nagyobb fejlesztések majd Barcelonára érkeznek. A csapat mindkét versenyzője elégedetten értékelte az új kocsit, és Vettel pénteki hosszú etapját pedig lenyűgözően következetesnek értékelte a csapat.
Ferrari
Túl korai lenne még megítélni, hogy az F138-as jelentős előrelépést ért-e el elődjéhez képest, de az mindenképpen jó hír, hogy a Scuderia idei gépe messze kiegyensúlyozottabbnak és kezelhetőnek tűnik a sokszor kritizált tavalyi konstrukciónál. Annak ellenére, hogy volt némi elégedetlenség az irányba, hogy teljes mértékben nem sikerült a tervezett programot teljesíteni, Felipe Massa a hét legjobb idejét jegyezhette fel (1:17.879). A brazil összehasonlítva az egy évvel ezelőtt tapasztaltakkal, úgy jellemezte a két autót, mintha két különböző bolygóról érkezett volna a 2012-es F2012 és a mostani F138. Fernando Alonso teljes egészében kihagyta a jerezi tesztet, „beosztottjaira” hagyva a piszkos munkát, hogy megtudják mennyire lehet gyors a kocsi Barcelonában, amikor már teljes egészében feltárják az F138-as képességeit.
McLaren
Annak ellenére, hogy a hét nagy részében több csapat is gyorsabbnak bizonyult, kedden a nap legjobb köridejét (1:18.961) Jenson Button futotta meg, ami mindenképpen meggyőző, hiszen ezt még kemény gumikon futotta úgy, hogy a pálya állapota még nem volt teljesen rendben. Massa hihetetlennek nevezte Button nyitónapon elért idejét, és maga a brit versenyző is meglepődött. Ez mindenképpen egy jó előjel, még ha a hét többi napja kissé visszafogottabb is volt. Sergio Pérez tanulással töltötte napjait, Button pedig leginkább aerodinamikai teszteket végzett. Aggodalomra talán a benzinpumpa meghibásodása adhat okot, így nem meglepő, hogy a csapat Barcelonában még több pályán töltött időt szeretne, hiszen mindössze három csapat van, mely a McLarennél kevesebb kört tett meg Jerezben.
Mercedes
Két részből állt a Mercedes hete – Lewis Hamilton és Nico Rosberg az utolsó két napon hosszú etapokat futott, hogy ellensúlyozzák az első két nap problémáit. Ösztönző volt Hamilton azon értékelése, hogy a W04 gyorsan üzemi hőmérsékletre melegíti a gumikat, különösen, hogy ez egy olyan terület, ahol a tavalyi kocsi meglehetősen szenvedett. Ugyanakkor Hamilton értékeléséből azt is meg lehetett tudni, hogy a W04 sajnos nem dicsekedhet annyi leszorítóerővel, mint a tavaly McLaren. Bár egy új első szárny is előkerült a harmadik napon, ám a pálya középső szektorában - ahol kulcsfontosságú volt a leszorítóerő – nyilvánvalóvá vált, hogy a W04 sok időt veszít a riválisokhoz képest. Tény, hogy ezen a területen rengeteg munka vár még a csapatra.
Lotus
A Lotusnál csak a Marussia autója volt kint kevesebbet a jerezi pályán, ettől függetlenül a négy napból kétszer az E21 végzett az élen. A technikai igazgató, James Allison szerint ráadásul szinte a teszt teljes ideje alatt sok üzemanyaggal köröztek a pilóták. Romain Grosjean és Kimi Räikkönen eddigi tapasztalataik alapján egyetértettek abban, hogy a E21 egyértelmű előrelépés az E20-hoz képest.
Sauber
A külsőre is megváltozó Sauber lenyűgözően szerepelt a héten, és nem csak mindenki másnál több kilométert futott, de az is kiderült, hogy a C32-es egy gyors autó. A Red Bullhoz hasonlóan, semmiféle megbízhatósági kérdés nem merült fel a teszthét során. A Sauber mindössze a kifogyasztott benzin miatt állt meg a pályán, ráadásul Esteban Gutierrez egy 55 körös versenyszimulációt is végrehajtott, és a rendelkezésre álló gumikeverékeket is össze tudták hasonlítani hosszú távon.
Force India
Jerezben annyi derült ki, hogy a VJM06 egy konzervatív evolúció, azaz a tavalyi autóhoz képest jobb, de semmi meglepetés. Legnagyobb látványosságot Jules Bianchi teljesítménye szolgáltatta, aki pénteken kapott lehetőséget, és a nap második leggyorsabb körét futotta meg. Bianchi 1:18.175-ös köre egyébként egy nagyon rövid etapban született meg, és a legnagyobb kérdés most az, hogy ez elég lesz-e neki egy 2013-as pilótaüléshez.
Williams
Csak az idő fogja megmondani, hogy helyesnek bizonyult-e a Williams azon döntése, hogy késlelteti az idei autó, az FW35 bevetését. Jerezben a csapat a tavalyi kocsi frissített változatával mindvégig a Pirellik vizsgálatával foglalkozott, éles bevetésre majd csak Barcelonában kerül sor. Egy kérdés azonban mindenképpen felmerül: ha annyira jó a Williams stratégiája, akkor más csapat vajon miért nem választotta ezt az utat?
Toro Rosso
Jean-Eric Vergne szerint az elődjeihez képest az idei versenyautó rengeteg változtatáson ment keresztül, és bár szabad szemmel nem igazán egyértelmű ez a sok változás, de az előrelépés azért érezhető. Egyelőre még nagyon nehéz meghatározni, hogy az STR8 milyen mértékben fejlődött a tavalyi autóhoz képest.
Caterham
A csapatok zöme a következő teszthétre tervezi a frissítéseket, a Caterham ugyanakkor már most elárulta, hogy a Jerezben bemutatkozó autóval állnak rajthoz Ausztráliában, és az első nagyobb fejlesztések majd csak május közepén, az első európai futamra érkeznek. Ez egy egészen nagy kontraszt a többiekhez képest, ami pedig a teljesítményt illeti, a Caterham legjobb jerezi körideje a négynapos összesítésben csak az utolsó helyre volt elegendő. Egyelőre tehát nagy fejlődést nem mutat a CT03, ráadásul a Lotus felvetése után a kipufogónál lévő – kérdéses - terelőelem is lekerült az utolsó napon a csapat autójáról.
Marussia
Már az is előrelépést jelent a Marussiánál, hogy az első kollektív teszthéten közel 1000 kilométert tudtak megtenni a 2013-as versenyautóval, hiszen tavaly az Ausztrál Nagydíj előtt mindössze 100 kilométert futott az új autó. A köridők nem voltak különösebben figyelemreméltóak, de a pilóták legalább már KERS-szel együtt tesztelhettek, így ha lassan is, de a Marussia valóban megkezdte a felzárkózást.
A csapatok leggyorsabb köre a négy nap alatt:
1:17.879 - Ferrari, Felipe Massa, lágy gumi.
1:18.148 - Lotus, Kimi Räikkönen, lágy gumi.
1:18.175 - Force India, Jules Bianchi, lágy gumi.
1:18.565 - Red Bull , Sebastian Vettel, kemény gumi.
1:18.669 - Sauber, Esteban Gutierrez, lágy gumi.
1:18.760 - Toro Rosso, Jean-Eric Vergne, lágy gumi.
1:18.766 - Mercedes, Nico Rosberg, lágy gumi.
1:18.861 - McLaren - Jenson Button, kemény gumi.
1:19.851 - Williams, Valtteri Bottas, 2012-es autóval.
1:21.269 - Marussia, Max Chilton, lágy gumi.
1:21.311 - Caterham, Giedo Van der Garde, lágy gumi.
Megtett kilométerek a négy nap alatt:
1.Sauber - 430 kör =1904 km
2.Red Bull - 372 kör=1647 km
3.Caterham - 347 kör =1536 km
4.Force India - 337 kör= 1492 km
5.Williams - 335 kör = 1483 km
6.Mercedes - 319 kör =1412 km
7.Toro Rosso - 307 kör=1359 km
8.McLaren - 299 kör= 1323 km
9.Ferrari - 277 kör=1226 km
10.Lotus - 269 kör=1191 km
11.Marussia - 220 kör=974 km
FormaNet, Varga Viktória