F1 Räikkönen és csapata megleckéztette az élmenőket Ausztráliában
A Pirelli izgalmas taktikai csatát ígért erre az évre, és ez a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon máris beigazolódott. A remekül versenyző és nagyon jól taktikázó Lotus legyőzte a két legesélyesebb csapatot, a Red Bullt és a Ferrarit. Kimi Räikkönen a hetedik rajtkockából, eggyel kevesebb kiállással nyerte meg a szezon első futamát, mögötte Fernando Alonsót intette le a kockás zászló, míg a pole-ból rajtoló Sebastian Vettel csak a dobogó legalsó fokára állhatott fel.
A reggeli időmérőhöz képest is sokat javultak a feltételek az Albert Parkban, bár egy kissé hűvös idő fogadta a mezőnyt, és erős szél is nehezítette a versenyzők dolgát. Az előrejelzések 35-40 százalékos esélyt jósoltak újabb csapadéknak. Ez végül a versenytáv felénél érkezett meg, de gyenge volt, és csak pár percig tartott,így ez esetben nem zavarta meg a körözést.
Az időmérő első szakaszában a marussiás Charles Pic ugyan 107 százalékon kívül esett, az extrém időjárási feltételek miatt azonban megkapta a rajtengedélyt az FIA-tól. A vasárnapi rajtrács mégsem volt teljes, ugyanis a Sauber már rajt előtt bejelentette, hogy Nico Hülkenberg nem tud elindulni az Ausztrál Nagydíjon. A csapat annyit közölt, hogy gond adódott az üzemanyag-ellátó rendszerével, ezért biztonsági okok miatt úgy döntöttek, nem engedik elrajtolni az egyébként 11. rajthelyet megszerző német versenyzőjüket.
Az első tíz versenyző természetesen szuperlágy gumikon vágott neki az 58 körös megmérettetésnek. Sebastian Vettelnek nagyon sima rajtja volt, mögötte azonban megkezdődött az átrendeződés. a két Ferrari remekül rajtolt, Felipe Massa már az első kanyarban másodikként fordult, de nem sokkal ezután már csapattársa, Fernando Alonso is ott volt a nyomában. A harmadik helyről rajtoló Hamilton egy helyet bukott, ennél sokkal rosszabbul jött ki a lépés a hazai közönség előtt versenyző Mark Webbernek, aki egészen a hetedik helyig csúszott vissza.
A hetedik rajtkockából induló Kimi Räikkönen is jól kapta el a rajtot, és a második körben már Hamiltont támadta. A Lotus egyértelműen gyorsabb volt a Mercedesnél, így a finn külső íven könnyedén otthagyta brit riválisát. Hamilton után Rosberg, Webber, Di Resta, Button és Sutil volt a pontszerzők sorrendje.
Ahogy az várható volt, a szuperlágy gumik nem sokáig bírták a strapát, és az ötödik körben elsőként Button váltott közepes Pirellikre, de a következő percekben mindenki, aki opciós gumikon rajtolt, meglátogatta szerelőit. Az élen álló Vettel nem tudott meglépni a két Ferraritól, és a 7. kör végén tudta le kerékcseréjét, majd egy körrel később követte őt a második helyen álló Massa is, Alonso és az őt üldöző Räikkönen pedig együtt érkezett a 9. kör végén. Egyik csapatnál sem történt baki a kerékcserék során, így az első négy versenyző sorrendje nem változott. A Mercedesek az utolsók között álltak ki a 13 és 14. körben, és a hetedik-nyolcadik helyre jöttek vissza.
Innentől kezdve érdekes taktikai verseny kezdődött, aminek egyik főszereplője a közepes gumikon rajtoló Adrian Sutil lett, aki egy ideig még a versenyt is vezette. Sutil mögött az első kerékcserék után a következőképpen alakult a sorrend: Vettel, Massa, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Button, Webber.
Sutil Force Indiája sokáig bírta, ugyanis a mögötte sorakozó Vettellel együtt állt ki kerékcserére a 21. körben, csak a címvédőnek ez már a 2. bokszlátogatása volt, míg Sutil ekkor látogatta meg először a szerelőket. A Ferrarinál most Alonsót hívták be először, még a Red Bull előtt, és a taktika jónak bizonyult, mert a spanyol megelőzte legnagyobb riválisát. Massa négy körrel később állt ki a bokszba, ő azonban bukott, és nem csak csapattársa és Vettel, de az eggyel kevesebb kerékcserével taktikázó Sutil is elé került.
A verseny első kiesője Pastor Maldonado lett, aki a 25. körben a célegyenes végén csúszott ki a kavicságyba. Pár perccel később Nico Rosberg elektromos hiba miatt volt kénytelen leparkolni Mercedesét.
Közben az élen a közepes gumikkat remekül kímélő Räikkönennek egyre nagyobb esélye nyílt a győzelemre, és a finn mellett Hamilton is kitolta második kerékcseréjét, ezáltal egy ideig a második helyet foglalta el Alonso és Vettel duója előtt, majd őket követte az ötödik helyért csatázó Sutil és Massa párosa. Az egy év után visszatérő német fantasztikusan védekezett a Ferrari előtt.
Hamilton a 32. körben hajtott be kerékcserére, előtte azonban nagyot meccselt az őt támadó Alonsóval, akit végül nem tudott maga mögött tartani. Hiába tolták ki a második kerékcserét, a Mercedes nem tudta két kiállással teljesíteni a versenyt, ellenben Räikkönennel, aki a 34 körig húzta ki a közepes Pirelliken, így második kiállása egyben az utolsó is volt. A kerékcsere spórolás azt eredményezte, hogy miután az élmezőny harmadjára is behajtott újabb friss szett abroncsokért, a finn bajnok átvette a vezetést Alonso Vettel és Massa trió előtt.
Hülkenbergen, Rosbergen és Maldonadón kívül még a Toro Rossót vezető Daniel Ricciardo nem láthatta meg a kockás zászlót, miután megrepedt kipufogója miatt a 40. körben fel kellett adnia hazai nagydíját.
Räikkönen az utolsó körökben még a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, ami valóban megmutatta, hogy a szezon előtt sötét lóként emlegetett Lotus idén igazán veszélyes lehet a top csapatokra. Kimi végül magabiztos előnnyel szerezte meg F1-es pályafutása 20. győzelmét, a két nagy esélyes, Alonsó és Vettel pedig semmit sem tehetett ellene, sőt a verseny utolsó szakaszában egymást sem zavarták a második-harmadik helyen.
Massa negyedik helyre hozta be Ferrariját, mögötte pedig Hamilton és Webber érkezett az ötödik-hatodik helyen. Amíg a Lotusnál kiváló stratégiának bizonyult a két kiállás, addig Sutilnál végül nem vált be annyira, bár igaz, ő éppen fordított taktikával kezdte a versenyt - közepes Pirelliken kezdett a 11. helyről, majd váltott szuperlágy gumikra, melyek a vártnál gyorsabban elkoptak a Force Indián is. A német ugyan hősiesen küzdött az ötödik helyért, végül be kellett érnie a hetedik egy helyezéssel. Az utolsó három pontszerző helyen a csendes versenyt teljesítő Di Resta, Button és Grosjean futott be. Pérez a verseny végén még megpróbálta megszerezni az egy pontot érő 10. helyet, de alulmaradt Grosjeannal szemben, aki ugyan a rajtpozíciójához képest eggyel hátrébb zárta a melbourne-i futamot, de legalább nem okozott galibát.
A McLaren két ponttal szerénykedhet a szezonnyitót követően, miközben a Red Bull, a Ferrari és a Lotus mellett a Force India is kettős pontszerzésnek örülhet. A pilóták bajnokságában a sorrend egy versenyt követően logikusan a top10 sorrendje, míg a konstruktőrök versenyében a Ferrari (30 pont) és a Lotus (26 pont) is a Red Bull (23 pont) előtt foglal helyet.
Räikkönen leggyorsabb körével nem mellesleg egy rekordot is beért Ausztráliában. A finn klasszis Michael Schumachert érte be, aki pályafutása alatt nem kevesebb, mint öt alkalommal futotta meg a leggyorsabb kört az Ausztrál Nagydíjakon.
Az Ausztrál Nagydíj végeredménye:
Versenyző Csapat idő/ hátrány
1. Raikkonen Lotus-Renault 1:30.03.22
2. Alonso Ferrari + 12.45
3. Vettel Red Bull-Renault + 22.346
4. Massa Ferrari + 33.577
5. Hamilton Mercedes + 45.561
6. Webber Red Bull-Renault + 46.800
7. Sutil Force India-Mercedes + 1:05.068
8. Di Resta Force India-Mercedes + 1:08.449
9. Button McLaren-Mercedes + 1:21.630
10. Grosjean Lotus-Renault + 1:22.759
11. Perez McLaren-Mercedes + 1:23.367
12. Vergne Toro Rosso-Ferrari + 1:23.857
13. Gutierrez Sauber-Ferrari + 1 kör
14. Bottas Williams-Renault + 1 kör
15. Bianchi Marussia-Cosworth + 1 kör
16. Pic Caterham-Renault + 2 kör
17. Chilton Marussia-Cosworth + 2 kör
18. Van der Garde Caterham-Renault + 2 kör
Kiesők: Daniel Ricciardo, Nico Rosberg, Pastor Maldonado és Nico Hülkenberg, aki egy kört sem tudott megtenni első sauberes versenyén.
FormaNet, Varga Viktória