F1 Alonso magabiztos győzelmet aratott Kínában
Fernando Alonso magabiztos versenyzéssel szerezte meg idei első futamgyőzelmét, míg a spanyol mögött a nem túl sima versenyt futó Kimi Räikkönen ért célba másodikként, a dobogó legalsó fokára pedig Lewis Hamilton állhatott fel. A kilencedik helyről induló címvédő az utolsó körökben megszorongatta a Mercedes brit versenyzőjét, ám végül be kellett érnie egy negyedik hellyel.
A rajtsorrend kis mértékben változott Mark Webber szombati kálváriája miatt. A Red Bull ausztrál versenyzője már a Q2-ben kénytelen volt leparkolni autóját, és később kiderült, hogy az üzemanyagtömlő meghibásodása miatt nem volt elég üzemanyag az autójában. Így eredetileg csak a 14. helyet szerezte meg, ám a szabályok előírják, hogy a mintavételhez minden autóban minimum egy liter benzinnek maradni kell az időmérő után, és mivel a 2-es számú Red Bullban ennél jócskán kevesebb volt, ezért a versenybírók Webbert a mezőny végére száműzték. A csapat végül úgy döntött, hogy kicseréli Webber autójában a váltót, ezért a 36 esztendős pilóta végül a bokszutcából vágott neki a szezon harmadik nagydíjának.
Már a szombati nap után tudható volt, hogy ismét egy érdekes stratégiai verseny fog kibontakozni, többek között a top10-ben is volt két olyan versenyző Sebastian Vettel és Jenson Button személyében, aki más gumitaktikával tervezett. Míg a többség a rendkívül gyorsan kopó lágy keverékekkel kezdett, addig Vettel és Button a közepes gumikat választotta, sőt rajtuk kívül is voltak még páran, akik inkább a primér abroncsokat részesítették előnyben a futam első etapjában. Mindez előzésekben gazdag, izgalmas és kissé kiszámíthatatlan (olykor követhetetlen) versenyt eredményezett, így a Pirelli ezen a téren ismét jól vizsgázott.
Lewis Hamilton nagyszerűen kapta el a rajtot, a mellőle induló Räikkönen azonban két pozíciót veszített a Ferrarikkal szemben, a finn mögött pedig Rosberg és Grosjean harcolt az ötödik helyért. A top10 utolsó négyese - rajtpozícióhoz képest változatlanul - Daniel Ricciardo, Jenson Button, Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg volt.
Hamilton nem tudott leszakadni a Ferrarikról, és az ötödik körben a DRS zónában előbb Alonso, majd brazil csapattársa autózta körbe a 2008-as bajnokot, akinek máris a nyakára érkező Räikkönen Lotusára kellett figyelnie. A kör végén mindkét Mercedes megkezdte kerékcseréjét, majd a lágy gumikkal rajtoló társak is hamar követték példájukat.
Közben a pályán a Sauber újonca, Esteban Gutierrez nézett el egy féktávot, aminek következtében beleszáguldott Adrian Sutil Force Indiájába. Mindkét autó versenyének vége lett. Sutil egy törött hátsószárnnyal ugyan még vissza tudott evickélni szerelőihez, de már nem tudták kicserélni a sérült alkatrészt, mert az autó kigyulladt. Gutierrez amatőr hibáját a versenybírók a leintés után vizsgálták, és a mexikói nem úszta meg szankció nélkül az esetet. Gutierrez ötrajthelyes büntetéssel utazik a szezon következő állomására, Bahreinbe.
Mivel összesen hét versenyző rajtolt az elsődleges gumikon, így az bokszkiállások első hulláma után rövid ideig Hülkenberg, Vettel, Button, Pérez, Di Resta, és Vergne állt az első hat helyen. A 14. körben ennél a csapatnál is megindult a bokszlátogatások sora, közülük legtovább a két McLaren bírta. Button például a 24. körben (Pérez még két körrel később), a második kerékcseréjét megkezdő Alonsóval együtt érkezett a bokszutcába. Az eltérő stratégiák miatt nem csak a valós sorrendben volt sok kavarodás, de az eltérő állapotú gumikon köröző autók között sok előzés és akció történt. Ami a végeredményt illeti, azért már a verseny első harmadában sejteni lehetett, hogy (váratlan problémák nélkül) egy Alonso, Hamilton, Räikkonen dobogó van kilátásban. Végül valóban ez a hármas pezsgőzhetett a pódiumon, bár az utóbbi kettő helyet cserélt.
A lágy és a közepes gumik csatája mellett (azaz olykor éppen ennek következtében kialakuló akciók miatt) néhány szerencsétlenség is történt. Rosberg versenye műszaki probléma miatt csak a 22 körön át tartott, és tovább folytatódott Webber pech szériája is. Előbb a 15. körben a hajtűben megforgatta a Toro Rossóban ülő Jean-Eric Vergne-t, majd a pályán elhagyta a rosszul felszerelt jobb hátsó kerekét, így Sutil és Gutierrez kiesése után egy Red Bull és egy Mercedes is korán befejezte a futamot. Webber később elmondta, hogy félreértette a Vergne mozdulatát. Azt hitte, hogy a francia pilóta el akarja őt engedni, de erről szó sem volt, Vergne mindössze szélesebben vette be az egyik kanyart. A futam után Webber is megkapta büntetését, mégpedig egy háromhelyes hátrasorolást a következő helyszín rajtrácsán. A rosszul rögzített kerék miatt a Red Bull is megkapta a büntetést, hiszen egy ilyen baki rendkívül veszélyes helyzetet teremthet a pályán. Az energiaitalosok 5000 euróval lettek szegényebbek.
Räikkönennek a McLaren mexikói pilótájával volt egy kis csörtéje, aminek következtében megsérült a Lotus orrkúpja, de a finn folytatni tudta a versenyt. Pérez kissé agresszíven szorította le az őt támadó bajnokot, ennek köszönhetően a Lotus hátulról belekoccolt a McLarenbe. A versenybíróság vizsgálta az esetet, de senki nem kapott büntetést. A leintés után is volt dolga Charlie Whiting csapatának, ugyanis még a Gutierrez baleseténél előkerül sárga zászlót többen is figyelmen kívül hagyták. A névsorban benne volt többek között Vettel és Räikkönen is, akik állítólag sárga jelzés mellett használták az állítható hátsó szárnyat.Végül senki nem kapott büntetést többek között azért, mert (idén már nem első alkalommal) az FIA elektronikus jelzőrendszere nem működött megfelelően, így a versenyzők nem kapták meg automatikusan a DRS-re vonatkozó tiltás a központtól.
Ahogy az várható volt, a más ütemben taktikázó Button és Vettel előre keveredett a verseny során, sőt még a dobogósok játékába is beleszóltak, ám Alonso könnyedén vezette át autóját minden akadályon. A spanyol mögött a második helyen Räikkönen állt, majd a harmadik helyen autózó Hamilton már nem volt könnyű helyzetben, hiszen Vettel és Button is a hajrára tartogatta a gyors, opciós gumikat. Kettőjük közül (sőt a teljes mezőnyből) csak a brit tudta két kiállással teljesíteni az 56 körös távot, az az MP4-28 azonban továbbra sem tartozik a top autók sorába, így Red Bull még háromkiállásos taktikájával is nyerőbb volt. A McLarennek végül egy ötödik hellyel kellett beérnie, és Buttonnak gyakorlatilag esélye sem volt megszorongatni a top3-ast. A veterán pilóta mindenesetre kihozta a maximumot lehetőségeiből, miközben csapattársa, Pérez ismét pont nélkül zárta versenyét a 11. helyen. A McLaren nagyon sokat várt ettől a hétvégétől, ne meg persze a frissítésektől, ám úgy tűnik a wokingiaknál továbbra sem javult a helyzet. Button ötödik helyével is csak 14 pont árválkodik a legendás alakulat neve mellett, ezzel együtt egyre nő a szakadék köztük és a top csapatok között. A tapasztalt brit versenyző a LeMans szériában futó LMP1 és LMP2 kategóriához hasonlította saját versenyautója és a top kocsik közti különbséget.
"Olyan volt, mint amikor a LeMans szériában az LMP2-es kocsival versenyzel, és megjelennek mögötted az LMP1-es autók. Esélyem sem volt velük (a dobogósokkal) harcolni, annyival gyorsabbak voltak nálam" - mesélte később Button.
Négy körrel a leintés előtt Alonso már nagy előnnyel száguldott idei első futamgyőzelme felé, Hamiltonra azonban még meleg pillanatok vártak, mert Vettel ekkor váltott friss gumikra, majd óriási tempóra kapcsolt. Végül ugyan hajszál híján, de a Mercedes megmenekült a háromszoros világbajnok támadásától, és miközben Alonso pályafutása 31. diadalát ünnepelte, Hamilton zsinórban második mercedeses dobogóját szerezte meg, miután Räikkönen mögött harmadikként intette le a kockás zászló. Az ötödik helyen záró Button mögött a jól rajtoló, ám a versenybe végül beleszürkülő Massa, majd a remekül versenyző Daniel Ricciardo és Paul di Resta, illetve Romain Grosjean és Nico Hülkenberg ért célba pontszerző helyeken.
A verseny leggyorsabb körét (1:36.808) nem nagy meglepetésre Vettel futotta meg, nem mellesleg a német továbbra is vezeti a bajnoki pontversenyt.
Kínai Nagydíj végeredménye
Versenyző Csapat idő/hátrány
1. F. Alonso Ferrari 1:36:26.945
2. K. Raikkonen Lotus-Renault + 10.100
3. L. Hamilton Mercedes + 12.300
4. S. Vettel Red Bull-Renault + 12.500
5. J. Button McLaren-Mercedes + 35.200
6. F. Massa Ferrari + 40.800
7. D. Ricciardo Toro Rosso-Ferrari + 42.600
8. Di Resta Force India-Mercedes + 51.000
9. R. Grosjean Lotus-Renault + 53.400
10. N. Hülkenberg Sauber-Ferrari + 56.500
11. S. Perez McLaren-Mercedes + 1:03.800
12. J-E. Vergne Toro Rosso-Ferrari + 1:12.600
13. P. Maldonado Williams-Renault + 1:33.800
14. V. Bottas Williams-Renault + 1:35.400
15. J.Bianchi Marussia-Cosworth + 1 kör
16. C.Pic Caterham-Renault + 1 kör
17. M.Chilton Marussia-Cosworth + 1 kör
18. Van der Garde Caterham-Renault + 1 kör
Kiesők
N.Rosberg Mercedes 22 kör
M.Webber Red Bull-Renault 16 kör
A.Sutil Force India-Mercedes 6 kör
E.Gutierrez Sauber-Ferrari 5 kör
A világbajnoki pontverseny állása:
Pilóták Csapatok
1. Vettel 52 1. Red Bull-Renault 78
2. Raikkonen 49 2. Ferrari 73
3. Alonso 43 3. Lotus-Renault 60
4. Hamilton 40 4. Mercedes 52
5. Massa 30 5. Force India-Mercedes 14
6. Webber 26 6. McLaren-Mercedes 14
7. Button 12 7. Toro Rosso-Ferrari 7
8. Rosberg 12 8. Sauber-Ferrari 5
9. Grosjean 11
10. Di Resta 8
11. Ricciardo 6
FormaNet, Varga Viktória