F1 Webber: Tudom, hogy nehéz döntés lesz a visszavonulás
Vannak pilóták, akiknek a visszavonulása évről évre témát ad az F1-es újságíróknak, annak ellenére, hogy sem a csapat, sem pedig maga az érintett nem gondolkodik az elváláson. A ferraris Felipe Massa mellett a jelenlegi mezőnyben a legtöbbször Mark Webber neve merül fel ilyen vonatkozásban már évek óta, ennek ellenére az ausztrál pilóta idén hetedik szezonját kezdte meg a Red Bullnál, és túl van 200. Formula-1-es futamán. Webber elismerte, hogy nehéz döntés lesz a távozás, ám azt is hozzátette, hogy egyelőre ez nincs napirenden.
Sebastian Vettel csapattársaként Webber nincs egyszerű helyzetben, hiszen a fiatal német az együtt töltött idő alatt három egyéni bajnoki címet szerzett eddig, ám Webber teljesítménye is jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a Red Bull Racing is három bajnoki címet nyert a konstruktőrök versenyében. A csapaton belül a két pilóta közötti nem túlzottan szívélyes viszony miatt vannak feszültségek, ami alapot ad folyamatosan a Webber visszavonulásáról szóló találgatásokra. Eddig azonban úgy tűnik az ausztrál legfőbb támasza éppen az a Dietrich Mateschitz, aki - mint a teljes Red Bull birodalom tulajdonosa - a végső szót mondja ki a legfontosabb kérdésekben.
Webber a visszavonulásáról a Red Bull hivatalos honlapján így beszélt: „Meg kell találni a megfelelő időt. Beszélgettem számtalan kiváló sportolóval, erről, így jól tudom, hogy kemény döntés lesz. Kemény azért, mert úgy tűnhet, mintha feladnád. Kilépés. Ez teljesen ellentétes a természetemmel, egy olyan dolog, amit megszereztem, és ezért lehetek itt. Ez bármelyikünk számára kényelmetlen. De én még nem tartok itt…”
Webber az egyike azon 13 F1-es pilótának, akik F1- es pályafutása alatt minimum 200 futamot teljesítettek, a 300-ig azonban eddig csak két versenyző, Rubens Barrichello és Michael Schumacher jutott el. Vajon az ausztrál veterán szeretne csatlakozni ehhez a pároshoz?
„Nem. Ennek az évnek a végén lesz meg a 215. Hogy 300? Szó sem lehet róla.”
Amikor arról kérdezték Markot, hogy milyen dolgok megléte szükségesek ahhoz, hogy ilyen hosszú karriert fusson be egy pilóta egy ennyire versenyképes környezetben, az ausztrál így válaszolt: „Vágy. Fegyelem. Alkalmazkodás a munkához. Egészségesnek maradni. Fittnek maradni. Tolerancia a munka azon részeihez, melyeket az ember nem élvez.”
„Élvezem azt, amikor felveszem a sisakomat, vagy amikor a srácokkal együtt dolgozom a garázsban, hogy kitaláljunk bizonyos dolgokat az autóval kapcsolatban. A másik oldala a dolognak a média és a PR, ami valami olyasmi, amit meg kell tanulni kezelni.”
Mint minden pilótának, úgy Webber pályafutásának is voltak magaslatai és hullámvölgyei. A 200 futamra visszatekintve a kilencszeres futamgyőztes így beszélt a legemlékezetesebb momentumokról:
„A legemlékezetesebbek természetesen a győzelmek, főleg az első győzelem különleges. A futamgyőzelem 2009-ben a Nürburgringen, egy olyan versenyen, ahol áthajtásos büntetést kaptam, egyedülálló. Ez a legnagyobb pillanat pályafutásom során. Ez bármelyik pilóta karrierjének legnagyobb pillanata lenne.”
„Ettől eltekintve azt mondanám, hogy a monacói győzelmek (2010, 2012) messze a legjobbak. Ezek nagyon különböző versenyek voltak. 2010-ben rengeteg volt a biztonsági autós fázis. A végén ez ugyan nem számít, de azért jó lett volna tudni, hogy mennyivel nyertem volna, ha nincsenek ezek a megszakítások.”
A 100. nagydíját 2007-ben, Spában ünnepelt, ez volt Webber első éve a Red Bull-lal.
„Az autó nem volt különösebben gyors, de ami legelőször eszembe jut róla az az, hogy mennyire kényelmetlen volt. Túlságosan kicsi volt nekem, és a legtöbb verseny után tele voltam lila foltokkal. Ezt követően Adrian kicsit kényelmesebbé tette, és valójában itt indult el minden a helyes irányba.”
A legnagyobb mélypontokról Webber így beszélt: „Gyenge pillanatok is voltak. Ott volt a baleset Koreában (2010), és még van pár másik is, ahol a dolgok kicsúsztak a kezeim közül. Például a Williamsnél 2006-ban Melbourne-ben volt az egyik ilyen - a dobogó már biztos volt, amikor a sebességváltó megadta magát."
FormaNet, Varga Viktória