F1 Fernando Alonso hét év után ismét győzni tudott hazai versenyén
Fernando Alonso a 2006-ot követően diadalmaskodott ismét Barcelonában, hazai közönsége előtt, megszerezve pályafutása 32. győzelmét. A spanyol pilóta mellett Kimi Räikkönen, és Alonso csapattársa, Felipe Massa állhatott még fel a dobogóra. Az élről induló Mercedesek az időmérőn megszerzett első rajtsor után katasztrofális napot zártak, szinte az egész versenyt végigszenvedték.
Kellemes időjárási körülmények között kezdődött meg a Spanyol Nagydíj, 20 fokos levegő-, és 34 fokos aszfalthőmérséklet mellett.
A pálya legfontosabb adatai:
Üzemanyag fogyasztás 2,5 kg/kör
Üzemanyag szinttől függő köridő változás 0.3s/10kg
Teljes gáz 56%
Végsebesség 318km/h
Átlagsebesség 200km/h
Leghosszabb egyenes 1310m
Bokszutca időveszteség 19.8s
Bokszutca hossza 367m
Nagy várakozás előzte meg a barcelonai versenyt azután, hogy a rajtrács első sorát a tegnapi időmérős eredmények alapján a két Mercedes foglalhatta el, Rosberg, Hamilton sorrendben. A fokozott várakozás oka pedig az volt, hogy eddig a négy futam során az ezüstnyilak a versenytempó tekintetében – részben a magas gumikopásnak köszönhetően - nem tudták felvenni a versenyt a futamgyőzelemért. A barcelonai futam előtt a nagy kérdés tehát az volt, hogy a három hét szünet alatt fejlődött-e a Mercedes annyit, hogy a futamgyőzelemért harcolhassanak. A történtek alapján kijelenthető, hogy nem.
Már a futam rajtjánál hatalmas csata bontakozott ki, melynek egyik nagy vesztese Lewis Hamilton és Mark Webber volt. Kimi Räikkönen is pozíciót vesztett az indulást követően, a negyedikről az ötödik helyre csúszott vissza. Alonso két helyet lépett előre, míg Sebastian Vettel egyet, Rosbergnek pedig sikerült megtartania első helyét. Szintén nagy rajtot vett a McLaren mexikói pilótája, Sergio Pérez is.
A tegnapi feltartás miatt három helyes rajtbüntetést kapott Felipe Massa szintén remekül startolt, és az első körben már a pálya felénél a hatodik helyen autózott, három helyet előrelépve. Adrian Sutil a Force Indiával a 13. helyről lépett a pontszerző nyolcadik helyre a rajtot követően.
A Mercedesnél igen hamar jelentkeztek a gumikopás problémái, hiszen Nico Rosberg a harmadik körben már olyan üzenetet kapott, hogy kímélje a hátsó abroncsokat, ami előrevetítette, hogy nem lesz sokáig tartható az első helye. A hetedik körben Räikkönennek sikerült megelőznie a szenvedő Hamiltont, visszaszerezve ezzel a negyedik helyet.
A kerékcserét Mark Webber kezdte meg a nyolcadik körben, melynek taktikai oka is volt, ezt követően az ausztrál kikerült a forgalomból. Felipe Massa miután megelőzte a folyamatosan lassuló Hamiltont, azonnal kihajtott kereket cserélni, ezzel szinte az egész mezőny hozzákezdett a bokszlátogatásokhoz.
A kilencedik körben Romain Grosjean feladni kényszerült a futamot, a francia pilóta jobb hátsó kereke egyszerűen kiszakadt a helyéről, eltört a felfüggesztése. Eközben Sutil autójából is füst szállt fel, de a német végül visszatért a pályára. Az első áthajtásos büntetést Pastor Maldonado kapta, miután a megengedettnél gyorsabban hajtott a bokszutcában.
Rosberg a 12. körben továbbra is az élen tudott autózni, ám a hatalmas szurkolótábort maga mögött tudó Fernando Alonso a célegyenes végén megelőzte a németet. Ezzel a spanyol az élre áll, bár Gutierrez, aki még nem volt kereket cserélni (életében először) vezette a futamot két kör erejéig. Rosberg látványosan lassult a riválisokhoz képest, Massa, és Raikkönen is rövidesen elé került. A két Mercedes folyamatosan csúszott egyre hátrébb, esély sem maradt a dobogós helyezésre. A leintés után mindkét pilóta elkeseredetten konstatálta, hogy a gumikezelés továbbra is egy megoldandó feladat maradt, sőt Rosberg szerint a Mercedes visszaesett a többi nagy csapathoz képest.
A 16. körben Alonso, Vettel, Massa, Räikkönen, Rosberg, Webber, Pérez, de Resta, Ricciardo, és Hamilton autózott pontszerző helyeken.
A 18. körben Pérez támadást indított a gumik miatt szenvedő Mark Webber ellen, amitaz ausztrálnak sikerült visszaverni. A Toro Rossóban ülő Ricciardo a 19. körben kényelmesen előzte meg Di Restát, így a nyolcadik helyen folytatta a versenyzést, és rövidesen már Pérezt támadta.
Felipe Massa 12 kör után ismét kerékcserére állt ki, ami azt mutatta, hogy a Ferrari a kemény keverékkel nem bánik túl kíméletesen. Massát rövidesen Alonso is követte.
Giedo van der Garde a kerékcsere után azonnal arra panaszkodott, hogy rosszul rögzítették a kerekét, ami a bokszutca bejáratánál le is esett az autóról, bár így is sikerült behajtani a bokszba.
A 24. körben Raikkönen és Vettel vívott nagy csatát, ám a finn elől - az élről - a csapat behívta a németet. Räikkönen továbbra is a pályán maradt, és az élen folytatta a futamot. Fernando Alonso folyamatosan lopta a Lotus mögött a távolságot, amikor a finnt is kihívták kerékcserére, ahonnan a negyedik helyre állt vissza, majd a 30 körben a közepes keverékeken ismét Vettelt támadta, és hatalmas csata bontakozott ki a két pilóta között, végül háromkörös kergetőzést követően sikerül is megelőznie a németet.
Ez volt a 66 körös futam felénél az állás, a pontszerző helyeken: Alonso, Massa, Räikkönen, Vettel, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, és Pérez.
Alonso előnye Massához képest ekkor 13 másodperc, míg Räikkönenhez képest 19 másodperc volt. Kimi azonban azt követően, hogy megelőzte Vettelt, hozzálátott hátránya lefaragásához.
A Sauber a 36. körben rosszul engedte ki Hülkenberget, aki összeütközött a bokszhoz hajtó toro rossós Jean-Eric Vergne kocsijával. Hülkenberget visszavitték egy orrkúp cserére, a versenybírók pedig rövidesen áthajtásos büntetéssel jutalmazták az akciót.
A 37. körben Alonso kiállt Räikkönen elől kerékcserére, ezt követően a finn egyedül autózhatta saját tempóját az élen. Alonso a második helyre állt vissza, nem egészen két másodperccel lemaradva az éllovas mögött, de a friss gumikon hatalmas tempót diktálva rövidesen DRS távolságra került és egy kör elteltével már az élen folytatta a versenyt, folyamatosan növelve előnyét.
Húsz körrel a verseny vége előtt Räikkönen kiállt utolsó kerékcseréjére, amikor is kemény keveréket kapott, és a harmadik helyre visszatérve kezdte meg a verseny utolsó szakaszát. Ekkor Alonso előnye 29 másodperc volt a finnhez képest, ami a negyedik bokszkiállást (kb 20 mp) is beleszámítva, szinte biztos győzelmet jelentett számára. Felipe Massa azonban mindössze 7 másodperccel volt Kimi előtt, így az ő második helye csak átmeneti volt.
Alonso az 50. körben állt ki utolsó kerékcseréjére, és 5 másodperccel a finn előtt tért vissza a pályára. A távolság azonban folyamatosan nőtt közöttük.
Az 54. körben az egyébkén sokáig kiválóan versenyző Toro Rosso pilóta, Jean-Eric Vergne a verseny feladására kényszerült, felfüggesztési problémák miatt.
10 körrel a vége előtt Felipe Massa már akkora előnyt autózott ki Vettel előtt, hogy nagyjából biztosra vehette a harmadik helyét. A brazil az egész verseny folyamán remek, és egyenletes teljesítményt nyújtott, hiszen a kilencedik helyről indulva hat pozíciót sikerült javítania, végül idei első dobogós eredményének örülhetett.
A futam utolsó részében a nyolcadik-kilencedik helyen autózó két McLaren, tartogatott még némi izgalmat, végül most nem ismétlődött meg a bahreini csatározás - Pérez nem támadta előtte haladó rangidős brit kollégáját.
Alonso utolsó körét hazai közönsége felállva, szinte önkívületben ünnepelte, sőt a 16. kanyartól már integetve haladt át a célvonalon, majd egy spanyol zászlót kapott egy pályabírótól, és azzal köszönte meg rajongóinak a biztatást. Később a stewardok vizsgálták az esetet, ugyanis a Sportszabályzat 43.3-as cikkelye szerint a pilóták semmilyen tárgyat nem vehetnek magukhoz. Végül a büntetés elmaradt, csakúgy mint tavaly az Európa Nagydíjon, Valenciában, amikor a kétszeres spanyol bajnok ugyanígy ünnepelt szurkolótábora előtt.
A verseny leggyorsabb körét (1:26.217) a Sauber újonca, Esteban Gutierrez futotta meg.
A spanyol Nagydíj eredménye:
Szöveg és fotó: FormaNet