2013. máj 12.

F1 Fernando Alonso hét év után ismét győzni tudott hazai versenyén

írta: FormaNet
F1 Fernando Alonso hét év után ismét győzni tudott hazai versenyén

Fernando Alonso a 2006-ot követően diadalmaskodott ismét Barcelonában, hazai közönsége előtt, megszerezve pályafutása 32. győzelmét. A spanyol pilóta mellett Kimi Räikkönen, és Alonso csapattársa, Felipe Massa állhatott még fel a dobogóra. Az élről induló Mercedesek az időmérőn megszerzett első rajtsor után katasztrofális napot zártak, szinte az egész versenyt végigszenvedték.

Alonso.JPG

Kellemes időjárási körülmények között kezdődött meg a Spanyol Nagydíj, 20 fokos levegő-, és 34 fokos aszfalthőmérséklet mellett.

A pálya legfontosabb adatai:

Üzemanyag fogyasztás 2,5 kg/kör

Üzemanyag szinttől függő  köridő változás 0.3s/10kg

Teljes gáz      56%

Végsebesség    318km/h

Átlagsebesség  200km/h

Leghosszabb egyenes   1310m

Bokszutca időveszteség    19.8s

Bokszutca hossza     367m

Nagy várakozás előzte meg  a barcelonai versenyt azután, hogy a rajtrács első sorát a tegnapi időmérős eredmények alapján a két Mercedes foglalhatta el, Rosberg, Hamilton sorrendben. A fokozott várakozás oka pedig az volt, hogy eddig a négy futam során az ezüstnyilak a versenytempó tekintetében – részben a magas gumikopásnak köszönhetően - nem tudták felvenni a versenyt a futamgyőzelemért. A barcelonai futam előtt a nagy kérdés tehát az volt, hogy a három hét szünet alatt fejlődött-e a Mercedes annyit, hogy a futamgyőzelemért harcolhassanak. A történtek alapján kijelenthető, hogy nem. 

Már a futam rajtjánál hatalmas csata bontakozott ki, melynek egyik nagy vesztese Lewis Hamilton és Mark Webber volt. Kimi Räikkönen is pozíciót vesztett az indulást követően, a negyedikről az ötödik helyre csúszott vissza. Alonso két helyet lépett előre, míg Sebastian Vettel egyet, Rosbergnek pedig sikerült megtartania első helyét. Szintén nagy rajtot vett a McLaren mexikói pilótája, Sergio Pérez is.

A tegnapi feltartás miatt három helyes rajtbüntetést kapott Felipe Massa szintén remekül startolt, és az első körben már a pálya felénél a hatodik helyen autózott, három helyet előrelépve. Adrian Sutil a Force Indiával a 13. helyről lépett a pontszerző nyolcadik helyre a rajtot követően.

A Mercedesnél igen hamar jelentkeztek a gumikopás problémái, hiszen Nico Rosberg a harmadik körben már olyan üzenetet kapott, hogy kímélje a hátsó abroncsokat, ami előrevetítette, hogy nem lesz sokáig tartható az első helye. A hetedik körben Räikkönennek sikerült megelőznie a szenvedő Hamiltont, visszaszerezve ezzel a negyedik helyet.

A kerékcserét Mark Webber kezdte meg a nyolcadik körben, melynek taktikai oka is volt, ezt követően az ausztrál kikerült a forgalomból. Felipe Massa miután megelőzte a folyamatosan lassuló Hamiltont, azonnal kihajtott kereket cserélni, ezzel szinte az egész mezőny hozzákezdett a bokszlátogatásokhoz.

A kilencedik körben Romain Grosjean feladni kényszerült a futamot, a francia pilóta jobb hátsó kereke egyszerűen kiszakadt a helyéről, eltört a felfüggesztése. Eközben Sutil autójából is füst szállt fel, de a német végül visszatért a pályára. Az első áthajtásos büntetést Pastor Maldonado kapta, miután a megengedettnél gyorsabban hajtott a bokszutcában.

Rosberg a 12. körben továbbra is az élen tudott autózni, ám a hatalmas szurkolótábort maga mögött tudó Fernando Alonso a célegyenes végén megelőzte a németet. Ezzel a spanyol az élre áll, bár Gutierrez, aki még nem volt kereket cserélni (életében először) vezette a futamot két kör erejéig. Rosberg látványosan lassult a riválisokhoz képest, Massa, és Raikkönen is rövidesen elé került. A két Mercedes folyamatosan csúszott egyre hátrébb, esély sem maradt a dobogós helyezésre. A leintés után mindkét pilóta elkeseredetten konstatálta, hogy a gumikezelés továbbra is egy megoldandó feladat maradt, sőt Rosberg szerint a Mercedes visszaesett a többi nagy csapathoz képest. 

A 16. körben Alonso, Vettel, Massa, Räikkönen, Rosberg, Webber, Pérez, de Resta, Ricciardo, és Hamilton autózott pontszerző helyeken.

A 18. körben Pérez támadást indított a gumik miatt szenvedő Mark Webber ellen, amitaz ausztrálnak sikerült visszaverni. A Toro Rossóban ülő Ricciardo a 19. körben kényelmesen előzte meg Di Restát, így a nyolcadik helyen folytatta a versenyzést, és rövidesen már Pérezt támadta.

Felipe Massa 12 kör után ismét kerékcserére állt ki, ami azt mutatta, hogy a Ferrari a kemény keverékkel nem bánik túl kíméletesen. Massát rövidesen Alonso is követte.

Giedo van der Garde a kerékcsere után azonnal arra panaszkodott, hogy rosszul rögzítették a kerekét, ami a bokszutca bejáratánál le is esett az autóról, bár így is sikerült behajtani a bokszba.

A 24. körben Raikkönen és Vettel vívott nagy csatát, ám a finn elől - az élről - a csapat behívta a németet. Räikkönen továbbra is a pályán maradt, és az élen folytatta a futamot. Fernando Alonso folyamatosan lopta  a Lotus mögött a távolságot, amikor a finnt is kihívták kerékcserére, ahonnan a negyedik helyre állt vissza, majd a 30 körben a közepes keverékeken ismét Vettelt támadta, és hatalmas csata bontakozott ki a két pilóta között, végül háromkörös kergetőzést követően sikerül is megelőznie a németet.

000 facebook_banner.jpg

Ez volt a 66 körös futam felénél az állás, a pontszerző helyeken: Alonso, Massa, Räikkönen, Vettel, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, és Pérez.

Alonso előnye Massához képest ekkor 13 másodperc, míg Räikkönenhez képest  19 másodperc volt. Kimi azonban azt követően, hogy megelőzte Vettelt, hozzálátott hátránya lefaragásához.

A Sauber a 36. körben rosszul engedte ki Hülkenberget, aki összeütközött a bokszhoz hajtó toro rossós Jean-Eric Vergne kocsijával. Hülkenberget visszavitték egy orrkúp cserére, a versenybírók pedig rövidesen áthajtásos büntetéssel  jutalmazták az akciót.

A 37. körben Alonso kiállt Räikkönen elől kerékcserére, ezt követően a finn egyedül autózhatta saját tempóját az élen. Alonso a második helyre állt vissza, nem egészen két másodperccel lemaradva az éllovas mögött, de a friss gumikon hatalmas tempót diktálva rövidesen DRS távolságra került és egy kör elteltével már az élen folytatta a versenyt, folyamatosan növelve előnyét.

Arctica sportnapszemüveg

Húsz körrel a verseny vége előtt Räikkönen kiállt utolsó kerékcseréjére, amikor is kemény keveréket kapott, és a harmadik helyre visszatérve kezdte meg a verseny utolsó szakaszát. Ekkor Alonso előnye 29 másodperc volt a finnhez képest, ami a negyedik bokszkiállást (kb 20 mp) is beleszámítva, szinte biztos győzelmet jelentett  számára. Felipe Massa azonban mindössze 7 másodperccel volt Kimi előtt, így az ő második helye csak átmeneti volt.

Alonso az 50. körben állt ki utolsó kerékcseréjére, és 5 másodperccel a finn előtt tért vissza a pályára. A távolság azonban folyamatosan nőtt közöttük.

Az 54. körben az egyébkén sokáig kiválóan versenyző Toro Rosso pilóta, Jean-Eric Vergne a verseny feladására kényszerült, felfüggesztési problémák miatt.

10 körrel a vége előtt Felipe Massa már akkora előnyt autózott ki Vettel előtt, hogy nagyjából biztosra vehette a harmadik helyét. A brazil az egész verseny folyamán remek, és egyenletes teljesítményt nyújtott, hiszen a kilencedik helyről indulva hat pozíciót sikerült javítania, végül idei első dobogós eredményének örülhetett.

A futam utolsó részében a nyolcadik-kilencedik helyen autózó két McLaren, tartogatott még némi izgalmat, végül most nem ismétlődött meg a bahreini csatározás - Pérez nem támadta előtte haladó rangidős brit kollégáját. 

Alonso utolsó körét hazai közönsége felállva, szinte önkívületben ünnepelte, sőt a 16. kanyartól már integetve haladt át a célvonalon, majd egy spanyol zászlót kapott egy pályabírótól, és azzal köszönte meg rajongóinak a biztatást. Később a stewardok vizsgálták az esetet, ugyanis a Sportszabályzat 43.3-as cikkelye szerint a pilóták semmilyen tárgyat nem vehetnek magukhoz. Végül a büntetés elmaradt, csakúgy mint tavaly az Európa Nagydíjon, Valenciában, amikor a kétszeres spanyol bajnok ugyanígy ünnepelt szurkolótábora előtt. 

A verseny leggyorsabb körét (1:26.217) a Sauber újonca, Esteban Gutierrez futotta meg. 

A spanyol Nagydíj eredménye:

spanyol nagydíj eredménye.JPG

Szöveg és fotó: FormaNet

001_fórum logo.png

Szólj hozzá

ferrari forma1 fernando alonso spanyol nagydíj formula-1