F1 Egy győzelem árnyékos oldala
Vasárnap délelőtt robbant ki a Mercedes gumitesztjének híre, amit a német gyártó a Spanyol Nagydíj után hajtott végre, mégpedig az idei versenyautóval. A két nagy rivális, a Ferrari és a Red Bull még a vasárnapi nap folyamán óvást nyújtott be a Formula-1 irányító testületéhez, a Mercedes azonban azzal védekezik, hogy az FIA tudott a tesztről, sőt engedélyezte azt. A büntetés meglehet mégsem marad el, ugyanis az FIA megerősítette, hogy valóban engedélyezte a tesztet bizonyos feltételek mellett, ám ezek a feltételek nem biztos, hogy teljesültek is. A csapat Nico Rosbergnek köszönhetően futamgyőzelmet ünnepelhetett, ám örömüket beárnyékolja egy egyre zavarosabb botrány, és talán még egy büntetés is.
Ahogy ahhoz már hozzá szokhattunk a Formula-1 útvesztőjében, vasárnap délelőtt óta újra egy egyre zavarosabb ügy kezd kibontakozni. Ezúttal a Mercedes került vizsgálat alá, mégpedig egy-, elvileg (a riválisok szerint) a szabályokat megszegő gumiteszt miatt. Kiderült ugyanis, hogy a csapat a spanyol versenyhétvégét követően Barcelonában maradt, és három napon át, összességében 1000 kilométert tesztelte a gumikat idei autójával. Miután kiderült a turpisság, néhány csapat természetesen hangot adott nemtetszésének, sőt a Red Bull és a Ferrari hivatalosan is az FIA-hoz fordult, hogy vizsgálják meg a szabálytalanságot.
A Mercedesnél elmondták, hogy az irányítótestület engedélyezte a gumitesztet. Niki Lauda egyértelművé tette, hogy a csapatfőnök, Ross Brawn konzultált a versenyigazgatóval, Charlie Whitinggal, és zöld utat kaptak. A vasárnapi vizsgálat megkezdését követően az FIA elismerte, hogy valóban engedélyezték a plusz tesztet, de azt is tisztázta,hogy ennek milyen feltételei voltak. A szövetség ugyanis még májusban egy külön megegyezéssel úgy adott zöld utat a gumiszállító kérésére, ha a Pirelli minden csapatnak felajánlja ezt a lehetőséget. Ez viszont nem biztos, hogy teljesült.
„Az FIA felé nem érkezett olyan megerősítés, hogy az összes csapat lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen ezen a teszten”- állt a közleményben, és éppen ezért nem zárható ki, hogy az ügynek büntetés lesz a vége.
A Pirelli szóvivője elárulta, hogy a Ferrari is meghívást kapott, de a maranellóiak nem kívántak élni a lehetőséggel, illetve a Red Bull főtanácsadója, Helmut Marko szerint a Red Bull mérnökei is tájékoztatást kaptak, de a hírek szerint mindkét csapatnál azt hitték, hogy a tesztet a két évvel ezelőtti konstrukciókkal kell végrehajtani, ezért nem látták értelmét. A Ferrari nem mellesleg idén Bahrein és Kína között már végrehajtott egy Pirelli tesztet, de csak a 2010-es versenygéppel. Később a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is megerősítette, hogy a Red Bullt is megkérdezte a Pirelli, de azért nem mentek bele, mert úgy vélték, hogy ezzel vétenek a sportszabályzat ellen. A Saubernél, a Lotusnál és Force Indiánál viszont például egyértelműen kijelentették, hogy ők semmiféle lehetőségről nem tudtak.
„Semmit sem tudtunk a Mercedes tesztjéről”- jelentette ki Monisha Kaltenborn az Auto Motor und Sportnak, és Eric Boullier is egyértelmű "Nem"-mel válaszolt arra a kérdésre, hogy történt megkeresés a Pirellitől. A Force India helyettes csapatfőnöke a fentiekhez hasonlóan azt nyilatkozta a Sky Sportnak, hogy nem tud arról, hogy a Pirelli értesítette volna őket.
"Nem hiszem, és nem emlékszem rá, hogy minket felkértek volna ilyen tesztre. Meglehet, hogy a FOTA találkozón volt ilyen javaslat vagy ilyesmi, de nem emlékszem, hogy levélben megkeresett volna minket a Pirelli."
A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn szerint viszont másoknak is megvolt a lehetőségük: " A Pirelli már más csapatokat is megkért, hogy segítsék őket 12 hónapon keresztül, ám az emberek ezt nem támogatják. A Pirelli sokat kommunikál a csapatokkal, és mindenkit felkért már 1000 kilométeres tesztre, és mivel nekünk Bahreinben voltak bizonyos problémáink Lewisnál (Hamilton), melyek miatt aggódtunk kicsit, ezért törekedtünk arra, hogy segítsük a Pirellit.”
Mindemellett a Mercedes továbbra is kitart amellett az álláspontja mellett, hogy semmit nem titkoltak el, és mindössze biztonsági kérdésekre irányult a körözés, az autó fejlesztéseihez és pláne Nico Rosberg monacói győzelméhez semmi köze nem volt.
„Pontosan a szabályok szerint cselekedtünk. Nem tudom honnan jött a panasz, de úgy vélem, hogy egy háromszoros világbajnok csapat (Red Bull) felől érkezett. Épp most ássuk ki magunkat a gödörből, erre rögtön panaszt emelnek ellenünk, mert ők nem úgy állnak, ahogy kellene”- idézte a Guardian Toto Wolffot.
„Minden berendezésünk, teherautónk ott maradt Barcelónában, semmit sem rejtegettünk, és semmit sem akartunk titokban tartani. Hogy mindezt nem közöltük a Twitteren? Talán meg kellett volna tennünk?”
„Az elmúlt években nehéz időkön ment keresztül a csapat, így most ezt a győzelmet senki és semmi nem veheti el tőlünk. Amennyire én tudom, az FIA engedélyezte a tesztet, szóval minden a szabályok szerint történt. Ha pedig mások ezt tisztázni szeretnék, akkor tegyék.”
Helmut Marko persze másként látja a helyzetet: "Nagyon elszomorító az ügy. Amikor három napot tesztelünk, az egyértelműen segít gyorsabbá válni, és ez az amit Adrian Newey [Red Bull főtervezője] is állít. Egyértelmű, hogy a teszt segített rajtuk, hiszen láthattuk is, hogy vasárnap nem voltak gumiproblémáik, és ez nem lehet véletlen.”
„Vannak sportszabályok, amiket nem lehet csak úgy felülbírálni egy Pirelli és az FIA közötti külön megállapodással. A szabályok pedig egyértelműen előírják, hogy mikor és hogyan lehet tesztelni. Keressük a módját annak, hogy tisztázzuk milyen előnyre tett szert a Mercedes, és, hogy ezt valamilyen módon kompenzáljuk”- jelentett ki a Red Bull szakembere.
Az energiaitalosok csapatvezetője, Christian Horner szintén úgy véli, hogy a jelenlegi tesztszabályozás nagyon is egyértelmű.
"Az zavar engem, hogy ez az egész olyan alattomos, és megcsúfolja a szabályokat”- mondta Horner.
„Azért tiltakoztunk, mert úgy éreztük, hogy ez nem szabályos, és a Ferrari is ezért nyújtott be tiltakozást. Úgy véljük, hogy az idei autókkal való tesztelés megszegi a szabályokat, és most a felügyelőkön múlik majd, hogy mi lesz a vizsgálat eredménye. Arra számítok, hogy a dolog a Motorsport Világtanács elé kerül, hiszen a szabályok feketén-fehéren le vannak fektetve. Megértem a Pirellit, hogy tesztelni akar, és az FIA oldalát is megértem, de mindennek van egy folyamata, ami nem teljesült. Nem volt joguk ahhoz, hogy egy csapat gumikat teszteljen az idei autójával és versenyzőivel azokkal az abroncsokkal, amiket a következő nagydíjakon használni fogunk.”
A Mercedes ügyét az FIA-tól független, 12 tagú testület, a Nemzetközi Bíróság tárgyalja majd, és ugyan az eredmény még a jövő zenéje, ám a fentiek tükrében egyértelmű, hogy nem lesz egyszerű dolga a testületnek.
FormaNet, Varga VIktória